שר הביטחון יואב גלנט הודיע בצהריים (יום ה'), כפי שכבר נחשף ב-ynet, כי ביום ראשון יוציא צה"ל צווים ראשונים לחרדים, בהליך הדרגתי שבסופו מקווים במערכת הביטחון לעמוד ביעד הגיוס השנתי של 3,000 חרדים - בנוסף ל-1,800 שכבר גויסו כמו בכל שנה. גלנט מסר כי הצווים יישלחו בשלוש פעימות בשבועות הקרובים, כשביום ראשון תצא לפועל הפעימה הראשונה עם כ-1,000 צווים ראשונים. לאחר הסערה אתמול, והמענה המעורפל מצד נציגי צה"ל: ועדת החוץ והביטחון התכנסה שוב אחר הצהריים. ynet העביר את הוועדה בשידור ישיר.
נציג צה"ל בוועדה: "נוציא 3,000 זימונים בשלוש פעימות"
(צילום: ערוץ הכנסת)

1 צפייה בגלריה
חרדים בלשכת הגיוס, ארכיון
חרדים בלשכת הגיוס, ארכיון
חרדים בלשכת הגיוס, ארכיון
(צילום: מוטי קמחי)
גלנט הודיע על החלטתו בתום דיון שקיים היום בנושא היערכות מערכת הביטחון לגיוס בני המגזר החרדי, שבו השתתפו הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי, סגן הרמטכ"ל אלוף אמיר ברעם, אלוף במיל' אליעזר שקדי, ראש אכ״א אלוף יניב עשור והפצ״רית אלופה יפעת תומר ירושלמי.
"בתום הדיון ולאחר הצגת הנתונים הקיימים, אישר שר הביטחון את המלצת צה"ל להוצאת צווים ראשונים לבני המגזר החרדי החל מיום ראשון הקרוב, והנחה כי שליחת הצווים תיעשה בחלוקה לשלוש פעימות, כאשר בסיום כל אחת מהן יתקיים תהליך למידה על מנת לטייב את הפעימות הבאות ולעמוד בעקרון המנחה 'לגייס בהצלחה'", נמסר מלשכת שר הביטחון.
עוד נמסר כי אלו שיקבלו את הצווים יהיו בני 18 עד גיל 26. "פעימות נוספות צפויות במהלך השבועות הקרובים", נמסר. עוד נמסר כי שר הביטחון קבע בדיון שתוכנית הזימון בשני מחזורי הגיוס הבאים תיקבע בהתאם להיענות הציבור החרדי במחזור הגיוס הקרוב.
גורם המעורה בפרטים אמר בשיחה עם ynet כי צווי הגיוס יישלחו לכל מי שמצהיר "תורתו אומנותו", ועובד במקביל - בניגוד לחוק. הצווים יתמקדו תחילה באלה שעובדים באחוזי המשרה הגבוהים ביותר. לא צפוי סדר מסוים בשליחת הצווים. הם יישלחו לכל מי שיכול לשרת בגילי 26-18. בצבא מתכננים לשלוח יותר מ-3,000 צווים בסך הכול - עד שיושג יעד הגיוס של 3,000 מתגייסים.
בלילה שבין שני לשלישי מחו חרדים קיצוניים מול ביתו של הרב דוד לייבל בבני ברק, בזמן שבביתו התכנסה ישיבה בנושא הגיוס יחד עם האלוף דוד זיני ותא"ל שי טייב. הרב לייבל נועד בשבועות האחרונים עם שורת בכירים בצבא, ומקורביו אומרים כי בשיחותיו עם רבנים ואדמו"רים בכירים עולה כי אם תיפתח חטיבה המותאמת לצרכי המתגייסים החרדים והתחשבות באורח חייהם החרדי - הדבר יהווה פתרון לצעירים שלא לומדים בישיבה את כל שעות יומם.

בהשתתפות נציגי צה"ל: ועדת החוץ והביטחון שוב התכנסה

ועדת החוץ והביטחון התכנסה כאמור לאחר הסערה שהתחוללה אתמול בישיבה, שבה חברי הכנסת זעמו על היעדר תשובות ברורות מנציגי צה"ל על אופן גיוס החרדים ושליחת הצווים המיועדת בשבוע הבא. יו"ר הוועדה, ח"כ יולי אדלשטיין (הליכוד), דרש שהנציגים יגיעו הפעם עם תשובות וישיבו באופן מפורט על שאלות חברי הכנסת.
"אנחנו עושים את הפעולה באופן הדרגתי, זו אוכלוסייה שיש לנו בגדול אפס נתונים עליה", אמר תא"ל שי טייב, ראש חטיבת תכנון ומנהל כוח אדם, בדיון היום. "אם תשאלו אותי כמה יתייצבו מהאוכלוסייה הכללית - אני יודע לשלוף נתון שיהיה קרוב למציאות. פה זו אוכלוסייה שאין לנו נתונים עליה". על הוצאת הצווים הוא הסביר: "נוציא 3,000 זימונים בשלוש פעימות -אלף כל פעם. הפעימה הראשונה תצא ביום ראשון - 21 ביולי. הפעימות האחרונות - פחות או יותר שבועיים קדימה".
הוא הוסיף: "לגבי הגיל, הצבנו יעד לעמוד על 50% בין 18 עד 20, ולעמוד על 40% בין 21 ל-23 ולא יותר מ-10% מעל גיל 24. אני מתייחס ל-3,000 כתוכנית אחת. השר סיכם את התוכנית ואישר אותה, ועכשיו אני מעביר אותה ליחידת מיטב, יחידת הביצוע. יגוייסו בין 15-12% נשואים, יש כאלה עם ילדים שהם בערך 200 מתוך כולם". אם לא יתייצבו, ציין טייב: "נגביר את הקצב, ואם יתייצבו יותר ממה שחשבתי - אקטין אותו".
טייב ציין כי "רוב ה-3,000 הראשונים שיקבלו את הצו הם עובדים". ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) הקשתה עליו: "זה לא מנוגד להמלצה של האוצר?". הוא השיב: "אני מציג את עמדת הצבא ועמדת משרד הביטחון ומה שמוביל אותי זה הצורך המבצעי".