תיעוד ממתקפת הטילים בעיראק

עוד לא הספקנו לשכוח את הכינוס המוזר באירביל, בירת כורדיסטן, לפני שלושה חודשים. יותר מ-100 אזרחים עיראקים, בכירים וצעירים, גברים וגם מעט נשים, יצאו בהפתעה מוחלטת ובשידור ישיר בטלוויזיה בקריאות לאמץ את הסכמי אברהם. הדוברים הבכירים באותו הכינוס התחייבו למצוא דרכים ישירות למקבלי ההחלטות בירושלים ולהצטרף לאווירת השלום. לרגע אחד נדמה היה, שעיראק החליטה לזנק אל חיקן של הנסיכויות במפרץ ולהתנער מהלפיתה האיראנית.
זה לא היה קל. הכינוס עורר מהומת אלוהים ואיראן לא הגיבה בכוונה. סוכניה היו עסוקים בעניין גדול יותר, שגם הוא קשור לישראל. בחודש שעבר נחשפה בבית הדין בטהרן "רשת ריגול ישראלית", שחבריה, לטענת האיראנים, פעלו כל אחד בנפרד, כשהעבירו מידע מודיעיני למוסד. לפי מקור איראני עלום שם, שניים מ"חברי הרשת" הם שחשפו בחקירותיהם את הפעילות העכשווית של ישראל באירביל.
3 צפייה בגלריה
המבנה שהופצץ בארביל, עיראק
המבנה שהופצץ בארביל, עיראק
המבנה שהופצץ באירביל, עיראק
(צילום: רויטרס)
עיתוי התקיפה האיראנית בכורדיסטן אינו מקרי. זהו יום הולדתו של מפקד משמרות המהפכה הנערץ, קאסם סולימני, שחוסל בידי האמריקנים בתרומה לא מבוטלת של המודיעין הישראלי ביציאה מנמל התעופה של בגדד. המתקפה האחרונה, שנערכה ב-01:00 בלילה, בדיוק השעה שבה חוסל סולימני בדרכו אל הרכב שהמתין לו בנמל התעופה.
תחילה ניסתה איראן להסתיר את מעורבותה הישירה בשיגור הטילים, אבל במחשבה שנייה, שינתה מהלך והלכה על כל הקופה. המטרה היא לא רק להתריע, אלא להפחיד את הכורדים והעיראקים ולשלוח מסר נזעם לישראל (ובמידה מופחתת גם לאמריקנים), שבפעם הבאה זה יהיה קשה הרבה יותר.
3 צפייה בגלריה
ערוץ כורדי נפגע במתקפת טילים בארביל, עיראק
ערוץ כורדי נפגע במתקפת טילים בארביל, עיראק
אולפן טלוויזיה שנפגע בתקיפה
זוהי לא הפעם הראשונה שאיראן תוקפת בכורדיסטן. הם יודעים שהכורדים לא יכולים להגיב, וגם אין להם אישור לכך. רק בספטמבר ובינואר האחרון, משמרות המהפכה תקפו בשטחם והכורדים שילבו את הידיים על החזה.
אם ישנם גורמי בטחון ישראליים באירביל, האיראנים דורשים שממשלת עיראק - עם ראש הממשלה הבעייתי מבחינתם - מוסטפא כאזמי, תתנער ותסלק אותם. לפי שעה אין לאיראנים הוכחה חותכת, והעיראקים, וגם הכורדים, מכחישים בתקיפות.
שר הבטחון בני גנץ דווקא לוקח ברצינות את האיומים האיראניים וביומיים האחרונים הורה גנץ לתגבר את האבטחה ביישובי הצפון. אבל ראוי לציין שהמודיעין של משמרות המהפכה עוד לא החליט אם לשגר בעצמו טילים מכיוון צפון, כשחיזבאללה מבהיר ש"אנחנו לא נפתח במלחמה נגד ישראל אלא רק נגיב", או לבצע פעולת טרור בחו"ל בהפתעה. וישנה עוד אפשרות: להמשיך לשבת בחיבוק ידיים ולארוב להזדמנות שתגיע.