מי ימנה את נציב שירות המדינה הבא? היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, מבהירה במכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו כי יש למנות את נציב שירות המדינה הבא לאחר שיומלץ על ידי ועדת איתור בהליך תחרותי. היועצת דחתה פנייה של מזכיר הממשלה יוסי פוקס, שביקש שהנציב ימונה באופן ישיר על ידי ראש הממשלה.
2 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה בנימין נתניהו
גלי בהרב מיארה בנימין נתניהו
בהרב מיארה ונתניהו. טוענת כי יש מניעה משפטית למינוי ישיר
(צילום: יואב דודקביץ, EPA)
לדבריה, הליך מינוי תקין והולם של נציב שירות המדינה הבא דורש הקמת ועדת איתור בראשות שופט בדימוס של בית המשפט העליון. היועצת מזכירה כי ב-2018 סוכם שיש לבחור כך נציב נוכח מאפייניה הייחודיים של המשרה, חובת הנציב לפעול בממלכתיות ובאופן בלתי תלוי והשפעתו העמוקה על השירות הציבורי.
בהרב מיארה מבהירה כי בהמשך לפניית מזכיר הממשלה בנושא, קיימת מניעה משפטית לכך שהנציב הבא ייבחר בהליך שבו הוא ממונה באופן ישיר על ידי ראש הממשלה ומינויו ייבדק על ידי הוועדה המייעצת למינויים בכירים. עוד פוסלת היועצת הצעה של מזכיר הממשלה שגם בוועדה המייעצת יצורף חבר שהממשלה תבחר. "הצעה זו אינה נתמכת בהנמקה מקצועית, ואינה הולמת את אופיו של התפקיד ושל סמכויותיו.
בחוות דעתה מבהירה מיארה כי נציבות שירות המדינה היא ארגון המטה האחראי מטעם הממשלה לתכנון ולניהול ההון האנושי והמערך הארגוני בשירות המדינה, אשר כולל עשרות אלפי עובדים שמועסקים בעשרות גופים ממשלתיים שונים. תפקידיה העיקריים של הנציבות הם ניהול התקנים של הגופים הממשלתיים, מינוי וקליטה של עובדים, קביעת מסלולי קידום, הכשרת עובדי מדינה וטיפול ברווחתם.
2 צפייה בגלריה
הרשקוביץ. מסיים את הכהונה בספטמבר
הרשקוביץ. מסיים את הכהונה בספטמבר
הרשקוביץ. מסיים את הכהונה בספטמבר
(צילום: יותם פרום)
היועצת מבהירה ש"אף שנציבות שירות המדינה היא יחידת סמך במשרד ראש הממשלה, נציב שירות המדינה עצמו עצמאי בהפעלת סמכויותיו. הנציבות היא הגורם המוסדי שאמון כאמור על שמירת טוהר המידות, המקצועיות והיעילות של כלל עובדי המדינה. לשם כך, נמסרו לנציב שירות המדינה סמכויות מרחיקות לכת בחוק המינויים ובחוקים אחרים. בידיו של הנציב נתונות הסמכויות ומופקדת האחריות לשמירת האופי המקצועי, הממלכתי והא-פוליטי של שירות המדינה בכללותו. מדובר במי שממלא תפקיד מובהק של שומר סף, שתפקודו העצמאי והא-פוליטי הוא חיוני מבחינה משטרית לשמירתו של השירות הציבורי בישראל מקצועי וממלכתי".
היועמ"שית טוענת כי נציב שירות המדינה ממלא תפקיד מובהק של שומר סף, שתפקודו העצמאי והא-פוליטי הוא חיוני מבחינה משטרית לשמירתו של השירות הציבורי בישראל מקצועי וממלכתי
מיארה כותבת כי דרך המינוי המגשימה בצורה הטובה ביותר את התכליות של מינוי הנציב – הבטחת מקצועיות והתאמת המועמד לתפקיד, שמירת עצמאותו המקצועית ואי-תלותו בדרג המדיני – ואשר תואמת את ההנחיות המקצועיות של נציבות שירות המדינה בהקשר זה, היא באמצעות ועדת איתור. לדבריה, "בהיעדר טעמים מקצועיים נוגדים, שכאמור, אינם ידועים לנו בשלב זה, יהיה זה קשה, עד כדי בלתי אפשרי, להגן מבחינה משפטית על הליך מינוי למשרת הנציב, שלא כולל ועדת איתור במתווה המתואר. בכל מקרה, וכפי שהובהר לעיל, קיימת מניעה משפטית לקבל את הצעת ראש הממשלה באשר לדרך מינויו של נציב שירות המדינה הבא".
בסיכום מכתבה היא כותבת כי הצעתו של ראש הממשלה לבחון את מינוי הנציב הבא על ידי הוועדה המייעצת למינויים בכירים, תוך החלפת נציב שירות המדינה בוועדה, היא מוקשה ממספר טעמים, ביניהם: היא מתעלמת מהחלטת הממשלה בנוגע לצורך לבחון את הצעתה של הלשכה המשפטית במשרד ראש הממשלה לאחר שנועצה ביועצת המשפטית לממשלה; היא אינה נתמכת בתשתית מקצועית ואיננה מנומקת; היא איננה תואמת את מאפייני התפקיד ואיננה מאפשרת בנסיבות העניין להשיג את התכלית של הבטחת מינוי מקצועי ונטול פניות. "מטעמים אלה כולם, יש מניעה משפטית לקדם את הצעתו של ראש הממשלה, להביא בדחיפות וללא כל דיון מקצועי או הנמקה את הצעתו לדרך מינויו של הנציב הבא.
כהונתו של נציב שירות המדינה דניאל הרשקוביץ שהחלה ב-2018 מסתיימת באוקטובר הקרוב. בשלב זה, אחת האפשרויות היא שהכהונה שלו תוארך. לדברי בכירים בשירות המדינה, הרשקוביץ עצמו מעוניין בהארכה. יש לציין כי מינויו של הרשקוביץ הובא בזמנו לאישור הממשלה ללא ועדת איתור.