שר האוצר והשר במשרד הביטחון, בצלאל סמוטריץ', העלה בישיבת הקבינט אמש (ראשון) שורת צעדים ביהודה ושומרון, כולל כאלה שמכוונים ישירות נגד הרשות הפלסטינית. במקביל, סמוטריץ' גם מתכוון להמשיך ולהכשיר כמה מאחזים בלתי-חוקיים חדשים - מתוך אותם 63 מאחזים שהכריז לפני כחודשיים שיחל בהליכי הסדרתם.
לשכת רה"מ עדכנה בתום הישיבה כי הקבינט המדיני-ביטחוני "דן בצעדים לחיזוק ההתיישבות ביהודה ושומרון, בין היתר בתגובה למדינות שהכירו באופן חד-צדדי במדינה פלסטינית אחרי 7 באוקטובר, וכן בסדרת תגובות נגד הרשות הפלסטינית בעקבות פעולותיה נגד ישראל בגופים הבינלאומיים". בהודעה צוין כי שר הביטחון יואב גלנט והיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה ביקשו "פרק זמן נוסף להעיר הערותיהם לחלק מסעיפי ההצעות. ראש הממשלה הנחה להביא את כל ההצעות להצבעה בישיבת הקבינט הבאה".
2 צפייה בגלריה
אבו מאזן בצלאל סמוטריץ'
אבו מאזן בצלאל סמוטריץ'
סמוטריץ' ואבו מאזן
(צילום: SAUL LOEB/Pool via REUTERS, שלו שלום)
סמוטריץ', כאמור, לצד אנשי מנהלת ההסדרה שהקים, מתכוון לפעול לכינוס מועצת התכנון העליונה (מת"ע) במנהל האזרחי לאישור של אלפי יחידות דיור בהתנחלויות. בהקשר הבנייה, סמוטריץ' מתכוון גם לתכנן בנייה עבור הפלסטינים בשטחי C, אך באופן שלא יפגע במהלך האסטרטגי של המתנחלים לשליטה על שטחי C.
ל-ynet נודע כי בזמן האחרון נערכו כמה ישיבות בנושא המת"ע בדרגי המקצוע, כהכנה לכינוס המועצה. בנוסף, וכפי שחשפנו כאן בחודש שעבר, בין היתר פועל לאחרונה סמוטריץ' להכשיר את היישובים אביתר וחומש שנמצאים בשומרון.
סמוטריץ' מתכוון גם להמשיך ולהכות ברשות הפלסטינית, ולהטיל עליה סנקציות בעקבות הפנייה לבית הדין הבינלאומי בהאג. זאת על רקע העובדה שסמוטריץ' "משחק" כבר תקופה ארוכה עם הרעיון של מיטוט הרשות הפלסטינית - בניגוד לעמדת מערכת הביטחון, שמזהירה מהשלכות ביטחוניות חמורות בתרחיש של קריסתה.
2 צפייה בגלריה
רועה צאן במאחז רמת מגרון
רועה צאן במאחז רמת מגרון
רועה צאן במאחז ביו"ש, ארכיון
סמוטריץ' מתכנן גם לשלול היתרי VIP לבכירים פלסטינים שבאמצעותם הם נעים יחסית בחופשיות, גם מעבר לקו הירוק. עם זאת, בפועל מדובר באישור בודדים בלבד, שרובם נעצרו כבר ב-7 באוקטובר. בנוסף, סמוטריץ' מתכוון להתחיל לאכוף בנייה בלתי חוקית בשטחי B, וגם בנושא הזה לא ברור איך הדבר יתאפשר.
לכל אלה מתווסף גם הרעיון של סמוטריץ' שכבר מונח על השולחן, ושעליו כבר נכתב ב-ynet - לפיו פועלים פלסטינים יוכלו לצאת ולעבוד באיחוד האמירויות. גורמי ביטחון מביעים חשש גדול מפני אפשרות שהמהלך יצא לפועל, ואומרים כי "פלסטינים שיוצאים לתקופות ארוכות, ואז חוזרים אחרי שלא ידוע לנו מה עשו בעולם, מייצרים פער ביטחוני אדיר. זה מוסיף ליכולת שלהם להקים בלב הגדה תאי טרור של ארגונים קיצוניים מאוד".
סמוטריץ' משתעשע כאמור עם הרעיון של מיטוט הרשות הפלסטינית, אך לטענתו הוא אינו רוצה להוביל לקריסתה בפועל - אלא לגרום לכך שתצטרך את ישראל. לדבריו, המצב כעת הוא שישראל "מחזיקה את הרשות", אך בפועל דווקא הרשות מנצלת אותה. עמדת מערכת הביטחון שרואה ברשות כגורם מייצב, שבלעדיו תגיע הגדה לכדי פיצוץ ולשליטה של חמאס והאיראנים, לא מזיזה לפי שעה את השר מעמדתו. סמוטריץ', כפי שכתבנו כאן בעבר, ממשיך למשל למנוע כניסת פועלים פלסטינים לעבודה בישראל, חרף המלצות מערכת הביטחון בנושא, וגם להקפיא את כספי הסילוקין לרשות הפלסטינית.
פעילות צה"ל לסיכול טרור ביו"ש, בלילה האחרון
(צילום: דובר צה"ל )

המהלכים הללו מעוררים חשש במערכת הביטחון - וגם בארה"ב - מקריסה כלכלית של הרשות, שתוביל לכאוס ביו"ש ולחיזוק חמאס באזור הזה - כשברקע הכסף ששופכת שם איראן כדי לקדם פיגועים. לאחרונה העבירו בשב"כ התרעה אסטרטגית לדרג המדיני ולמערכת הביטחון מתרחיש של קריסה כלכלית. בשב"כ ציינו, בין היתר, כי כבר עתה המשכורות של מנגנוני הביטחון הפלסטיניים קוצצו באופן משמעותית - מה שעלול לעודד זליגה שלהם לארגוני טרור, וירידה באפקטיביות פעולות הסיכול שלהם מול חמאס ביו"ש.
גורם ביטחוני בכיר הזהיר מוקדם יותר החודש: "מבחינה ביטחונית קריסה של הרשות יכולה לייצר כאוס בשטח, ולערער את היציבות שקיימת כרגע - גם ביטחונית וגם קריסה של המערכת האזרחית. המצב הכי גרוע שאנחנו יכולים להגיע אליו זה שבתי החולים יפסיקו לתפקד ונצטרך להכניס לטיפולים בבתי חולים ישראליים". לדבריו, "אנחנו רואים שהעניין הכלכלי תופס מקום משמעותי בכל מה שקשור לגיוס מחבלים לארגוני הטרור ביו"ש, אפילו יותר מהפן הדתי-קיצוני. לפעמים בשביל הביטחון של האזרחים צריך לבחור בפתרון הכי פחות גרוע, אנחנו לא רוצים להגיע למצב של איים איראניים בתוך יהודה ושומרון".
פורסם לראשונה: 20:07, 16.06.24