על רקע סאגת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה, גורמים בישראל אמרו היום (שישי) ל-ynet כי במרכז הדיונים שמוביל ראש הממשלה בנימין נתניהו עומדת האפשרות שחברות קבלן אמריקניות באחריות צה"ל יחלקו את המזון לפלסטינים בצפון הרצועה. האפשרות המדוברת, שתבטיח למעשה כי הסיוע לא ייבזז ולא יוקצו לחלוקתו חיילי צה"ל, תובא לאישור הקבינט המדיני-ביטחוני ביום ראשון.
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו מכנס את הקבינט המדיני ביטחוני בלשכת רה"מ בירושלים
ראש הממשלה בנימין נתניהו מכנס את הקבינט המדיני ביטחוני בלשכת רה"מ בירושלים
הקבינט ידון על סוגיית הסיוע, ביקורים לעצירים פלסטינים ואונר"א. ארכיון
(צילום: עמוס בן גרשום /לע"מ)
30 משאיות סיוע הועברו היום, בארה"ב דורשים יותר
(צילום: דובר צה"ל)

באותו כינוס קבינט צפויים השרים לקיים דיון מעמיק בסוגיית הסיוע ההומניטרי, אך לצד זאת הם ידונו גם על דרישות אחרות של ארה"ב: ביקורים של הצלב האדום אצל עצירים פלסטינים והקפאת החקיקה נגד אונר"א.
סוגיית הכנסת הסיוע ההומניטרי לרצועה עמדה בימים האחרונים בלב השיחות בין הממשל האמריקני לישראל, ואף הובילה לאיום של ארה"ב באמברגו נשק. מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן ושר ההגנה לויד אוסטין הודיעו לישראל כי אם תוך 30 יום לא תפסיק למנוע העברת סיוע הומניטרי אמריקני לעזה, הממשל האמריקני ייאלץ להפעיל את "מזכר הביטחון הלאומי" - וימנע העברת נשק לישראל בהתאם לחוק הסיוע.
גם דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ון קירבי התייחס לכך היום, והדגיש כי בפני נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עומדות שתי דאגות מרכזיות: "השבת החטופים והגדלת הסיוע ההומניטרי שנכנס לרצועה". לדברי קירבי, "רגע הצדק הזה של חיסול סינוואר מספק לנו הזדמנות להביא לשחרור החטופים ולעלייה בסיוע ההומניטרי".
2 צפייה בגלריה
תיעוד מהעברת סיוע הומניטרי לצפון הרצועה מטעם הקהילה הבינלאומית
תיעוד מהעברת סיוע הומניטרי לצפון הרצועה מטעם הקהילה הבינלאומית
כלל הסיוע מועבר לאחר בידוק ביטחוני מוקפד
(צילום: דובר צה"ל)
בימים האחרונים קיים נתניהו התייעצות "חירום" בעקבות המשבר עם ארה"ב והאיום באמברגו נשק, בצל הדרישה מישראל להגדיל את היקף הסיוע ההומניטרי שייכנס לרצועת עזה. בדיון התגבשה הבנה שמול הביקורת הגוברת בעולם - ולא רק מצד ארה"ב - ישראל חייבת להגדיל את הסיוע שייכנס. באותה התייעצות סוכם שהשר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר יגבש מענה ביניים לדרישות האמריקנים.
בארה"ב דורשים כאמור מישראל לפתור את המשבר ההומניטרי בצפון הרצועה תוך 30 יום - ואיימו שאם לא, היא תיאלץ להתמודד עם משבר חימושים חריף - בזמן שארצות הברית ממשיכה לעכב משלוחים של פצצות 900 ק"ג. למעשה, אם הצעדים שדורשים האמריקנים לא ייושמו, הדבר עלול להוביל להשלכות על המשך הסיוע הצבאי לישראל, שמחייב את החתימה של מזכיר המדינה אנתוני בלינקן ושר ההגנה לויד אוסטין, שחתומים גם על המכתב החריג והתקיף שהועבר לישראל.
אך לצד השיחות, נראה כי בימים האחרונים לא חל שינוי של ממש בכמות הסיוע שנכנס לרצועה. כך למשל, היום הועברו 30 משאיות המכילות סיוע הומניטרי הכולל מזון, מים, ציוד רפואי וציוד למחסות מטעם הקהילה הבינלאומית לצפון רצועת עזה. מצה"ל נמסר כי "הסיוע הועבר דרך נמל אשדוד אל מעבר 'ארז מערב' במסגרת המחויבות להעברת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה. נדגיש כי כלל הסיוע הועבר לאחר בידוק ביטחוני מוקפד".
בחודש שעבר כבר נחשף ב-ynet כי במערבת הביטחון גיבשו הצעה לפיה תפעל ברצועה חברת אבטחה בינלאומית, שתדע לאבטח את קווי ונקודות החלוקה של האו"ם. אבל בדרג המדיני לא הסתפקו בכך, ולכן הורו למערכת הביטחון לגבש שיטות חלוקה חלופיות. לפי ההצעה שהועלתה אז, ישראל היא שתביא את הסיוע עד לנקודות החלוקה. המשמעות היא השכרת צי משאיות, שכירת נהגים באמצעות חברות קבלן, וכמובן לוחמים שיאבטחו את קווי החלוקה עד לנקודות החלוקה, שם אנשי האו"ם או הארגונים הבינלאומיים יחלקו את הסחורה.
השתתפו בהכנת הכתבה: אלישע בן קימון ויואב זיתון