לאחר שילדה בת ארבע נדרסה ביום שישי בערב על ידי נער שרכב על אופניים חשמליים בנמל תל אביב, סגנית ראש העיר, מיטל להבי, אמרה היום (ראשון) בריאיון ל-ynet radio כי "קרה פה נס גדול, נמנעה טרגדיה וטוב שכך". הילדה נפצעה באורח קל, אם כי נזקקה לניתוח בלסת, והנער, שנמלט לאחר הדריסה, נעצר אתמול ושוחרר בתנאים מגבילים.
להבי הודתה כי הקורקינטים החשמליים אכן יכולים להוות סכנה, אך ציינה כי יש להסתגל לנוכחותם בערים ובכבישים. "אני לא יודעת מתי נוכל להפסיק לחשוש מהכלים החשמליים, הקורקינטים והאופניים. כלי הרכב האלו נכנסו לתרבות הישראלית וצריך להתנהל איתם נכון. הם בכל זאת עוזרים להקל את בעיית הפקקים. אנחנו בעירייה מכינים עבורם תשתיות, וגם עושים הדרכות לנהיגה נכונה בבתי הספר", סיפרה.
1 צפייה בגלריה
מיטל להבי
מיטל להבי
מיטל להבי, סגנית ראש העיר תל אביב. "מכינים תשתיות"
(צילום: דינה קליינמן)
- איפה אפשר לרכוב על אופניים חשמליים? רק בשבילי האופניים? "החוק קובע שמדובר בכלי רכב מנועי, ולפיו רוכבים על האופניים על הכביש בצמוד למדרכה מצד ימין, אם אין שביל אופניים. עכשיו, צודקים אלה שאומרים שבמצב הזה או שהם פוגעים בהולכי רגל על המדרכה או שהם נהרגים בכבישים, אך לשמחתנו המדינה נותנת לנו עוד ועוד סמכויות בתחום האכיפה. היום פקחים יכולים לעצור את הרוכבים אם הם בלי קסדה, או לא בגיל המתאים, אבל הפקחים והשוטרים לא נמצאים בכל קרן רחוב ובכל שעה".
להבי הצהירה כי הדרך היעילה להתנהל מול הכלים החשמליים היא "להתייחס אליהם כמו לכלי רכב מנועיים, ולתת להם מספר רישוי כפי שהיה נהוג בשנות ה-60. מספר הרישוי יאפשר לנו לייצר אכיפה אלקטרונית".
(צילום: ירון ברנר, בימוי: אסף קוזין, עריכה: גיא פוקס)

- האם לא נכון קודם לסדר את האכיפה והתשתיות ורק אז לאפשר את השימוש הרחב כל כך? "עיריית תל אביב נמצאת בראש החץ כדי לשנות דברים, אך הכנסת, לצערי הרב, עובדת לאט. אני מכהנת כשבע שנים, ובזמן הזה התחלפו ארבעה שרי תחבורה. כל אחד מהם הגיע, הכריז הכרזות והמשיך הלאה לדברים היותר קלים לתפעול, למרות שביקשנו בקשה אחת בעקביות: 'הכריזו על האופניים והקורקינטים ככלי רכב מנועיים'. זה יאפשר לנו לבצע אכיפה אלקטרונית".
- מה זה אכיפה אלקטרונית? תתקינו GPS בכל קורקינט? "אנחנו מדברים על מספרי הרישוי. אם יהיו כאלה על קורקינטים ואופניים, זה יאפשר לנו לצלם אותם ולאכוף מעבר באור אדום ועבירות מהירות. כרגע אין ספק שהמצב הוא ג'ונגל. הולכי הרגל בסכנה וגם הרוכבים".
רוכבים על כלים חשמליים באזור התאונה בנמל ת"א
(צילום: נדב אבס)

- אני בעד ביטול כל הכלים האלה עד שיוקמו תשתיות. "אני יכולה להיות פופוליסטית ולומר לך שגם אני בעד, אבל זה לא הולך לקרות. בתל אביב הכלים האלה מספקים 170,000 רכיבות ביום. מתוכן, מצאנו ש-31% ויתרו על המכונית לטובת הקורקינטים והאופניים. הווה אומר: מנענו וחסכנו בין 40,000 ל-50,000 נסיעות במכוניות ברחבי העיר, עם כל סכנת החיים, הזיהום והפקקים שבאים איתן. הכלים האלה משרתים אנשים רבים - תפקידנו הוא להחדיר תרבות של התנהלות נכונה".
השבוע יצא לדרך ynet radio, הרדיו הדיגיטלי הראשון בישראל שיכלול שידורי אקטואליה יומיים של מגישים מובילים ומגוון תוכניות עם עיתונאי קבוצת "ידיעות אחרונות" ואורחים. תוכלו להאזין לו באפליקציית ynet ובאתר בדף הבית ובאפליקציות הרכב לטלפונים. קטעים נבחרים ותוכניות מלאות יעלו גם לאפליקציות הפודקאסטים.