מפקד בה"ד 1 אלוף משנה יהודה ואך מנסה להסביר את החלטתו לאסור על הצוערים להזמין משלוחי אוכל ממצפה רמון, החלטה שעוררה סערה. "הזמנת משלוחים מבחוץ הפכה לנורמה ונוצר מצב בעייתי. יש צוערים שלא יכולים להרשות לעצמם לקנות אוכל. אנו כמפקדים 'הזדכינו' על חובתנו לדאוג לצרכים הבסיסיים של הצוערים", כתב בדף מפקד שפרסם לפקודיו.
3 צפייה בגלריה
אבינועם נויפלד
אבינועם נויפלד
בה"ד 1
(צילום: דובר צה"ל)
3 צפייה בגלריה
טקס סיום קורס קצינים קרביים בבה"ד 1
טקס סיום קורס קצינים קרביים בבה"ד 1
טקס סיום קורס קצינים בבה"ד 1. ארכיון
(צילום: בראל אפרים )
בעלי העסקים ביישוב הקטן והמבודד זעמו על הפגיעה בפרנסתם. גם גורמים במועצה המקומית התרעמו על ההנחיה ואמרו כי מדובר בפגיעה אנושה בעסקים, המסתמכים על משלוחי המזון לבה"ד 1 ולבסיסים סביב, זאת במיוחד לאור העובדה שהתיירות באזור עדיין מדשדשת בגלל הקורונה.
בדף מפקד לפקודים שפרסם אתמול ניסה אל"מ ואך להסביר את ההחלטה: "לאחרונה גיליתי כמפקד בה"ד 1 שהזמנת משלוחי אוכל מבחוץ על ידי הצוערים הפכה לנורמה. כתוצאה מכך נוצר מצב בעייתי. הראשון הוא שישנם צוערים שאינם יכולים להרשות לעצמם לקנות אוכל, ומופעל עליהם לחץ חברתי לעשות זאת. השני שאנו כמפקדים 'הזדכינו' על חובתנו לדאוג לצרכים הבסיסיים של הצוערים, ואם אנו כאן בבה"ד 1 לא ננהג כך, כיצד ינהגו הם מחר כשיפקדו על חייליהם"?
אל"מ ואך רמז כי בבה"ד לא דואגים כראוי לאוכל עבור החיילים: "חובתנו כמפקדים לגדל דור של קצונה הדואגת לצורכי הפרט של חייליה ולוחמיה באופן הגון וראוי ולא מאלצת אותם לקנות מזון מחוץ לבסיס". לדבריו הפתרון הקל הוא להזמין אוכל מבחוץ, "אך עלינו להתמודד עם הבעיה ובמידה והמענה בחדר האוכל לא מספק אנחנו אחראים לשפר זאת. מחובתי כמפקד בה"ד 1 לדאוג לאוכל ראוי לכלל הצוערים, וכך אעשה".
3 צפייה בגלריה
אל"מ יהודה ואך, מפקד עוצבת חירם
אל"מ יהודה ואך, מפקד עוצבת חירם
אל"מ יהודה ואך
(מתוך אתר צה"ל)
ניתן להבין את דבריו של אל"מ ואך כהודאה בכישלון שלהם לספק מזון ראוי ומספק לחיילים. אב לצוער המשרת בבסיס סיפר כי הצוערים לא מקבלים מספיק מזון: "הרבה פעמים פשוט לא נשאר אוכל אחרי שמירה או פעילות. זה ממש מכעיס אותי. פשוט אין להם לפעמים מה לאכול. אני נותן לו חטיפי אנרגיה כי הבסיס לא בנוי לזה. אז עכשיו הם פשוט צריכים להישאר רעבים? הם צריכים לגדול על לחם פרוס וממרח? הם דווקא כל כך מבסוטים מהעובדה שהם יכולים להזמין אוכל מבחוץ. זה עושה להם טוב, כדי שלא יישארו רעבים. הצוערים אוכלים לפי פלוגות, ובדרך כלל לפלוגה האחרונה כמעט תמיד לא נשאר מספיק אוכל. הם פשוט נאלצים ללכת לישון רעבים".
לאור הביקורת על החלטתו של אל"מ ואך מצד תושבי מצפה רמון, הבהיר מפקד בה"ד 1 כי הוא רואה חשיבות גדולה בעידוד וחיזוק פרנסתם של העסקים הקטנים במצפה רמון. "לכן אני קורא לצוערי בה"ד 1 להציע דרכים יצירתיות כיצד לעשות זאת", כתב להם.