דיון ראשון בנוכחות עמית אלמוג שהואשם ברצח מאה ווישניאק
(צילום: עידו ארז)

עמית אלמוג, שהואשם ביוני 2020 ברצח בנסיבות מחמירות של בת זוגו מאיה ווישניאק, נכח הבוקר (שני) לראשונה בדיון במשפטו בבית המשפט המחוזי בתל אביב. עד כה השתתף בדיונים בווידאו קונפרנס שהוקרן באולם, עקב הגבלות הקורונה. בני משפחת המנוחה הגיעו גם כן לדיון, ולראשונה מאז הרצח יכלו להסתכל לרוצח בתם בעיניים. חלקם צעקו לעברו: "רוצח".
בדיון התברר שלמרות הנחיית בית המשפט, אלמוג בן ה-22 מרמת גן טרם עבר הסתכלות פסיכיאטרית מחודשת לבדוק את כשירותו לעמוד לדין מסיבה שאינה ברורה. נשיא בית המשפט המחוזי, גלעד נויטל שעומד בראש הרכב השופטים, אמר בתום הדיון: "אנו חוזרים על החלטתנו ומורים שהנאשם יאושפז לצורך הסתכלות בתנאי אשפוז ותתקבל חוות דעת בעניינו".
3 צפייה בגלריה
אריאל והילה הוריה של מאיה ז"ל
אריאל והילה הוריה של מאיה ז"ל
"עד היום הרוצח עושה תרגילים במקום לקחת אחריות". אריאל והילה, הוריה של מאיה
(צילום: עידו ארז)
3 צפייה בגלריה
מאיה ווישניאק
מאיה ווישניאק
מאיה ווישניאק
אריאל ווישניאק, אביה של מאיה, סיפר בתום הדיון: "שנה וקצת אחרי הרצח, פעם ראשונה הרוצח נוכח בבית המשפט. קשה לנו מאוד להסתכל על תת-האדם הזה, שבידיו רצח את מאיה. זה היה רצח מתוכנן ומהונדס". ווישניאק הוסיף כי "לגבי הנקודה הפסיכיאטרית - אנחנו עדיין חושבים שזו העמדת פנים מהתחלה ועד הסוף, להבנתנו הפסיכיאטר המחוזי מבין זאת. הוא התחיל באותו לילה בבית ועד היום הוא עושה תרגילים במקום לקחת אחריות על מעשיו הנפשעים".
אחותה של מאיה, שירה, הוסיפה: "היום זה שנה וחודשיים אחרי הרצח. לפני שבועיים מאיה הייתה אמורה לחגוג יום הולדת 23. גם היום חוות הדעת הפסיכיאטרית לא בוצעה, אנו מאמינים בלב שלם שזו העמדת פנים והיום ראינו את הרוצח פעם ראשונה. אי אפשר לתאר את הכאב. אדם שהיא סמכה שישמור עליה וחנק אותה בשתי ידיים. אנו מאמינים שזו התחזות ומגיע לו לבלות את כל ימיו בכלא".
אורית חיון ודין כוכבי שמייצגים את אלמוג אמרו כי "על אף החלטת בית משפט, הפסיכאטר המחוזי לא ביצע הסתכלות במשך תקופה ארוכה. הגענו היום על מנת לראות שההחלטה לא קויימה ויש להצר על כך. בית המשפט הורה לפסיכאטר המחוזי לערוך לו את הבדיקה בתנאי אשפוז ונמתין לתוצאות הבדיקה".
הסנגורית מחתה בדיון על כך שאלמוג הובא לדיון טכני. התובעת בתיק מטעם פרקליטות תל אביב ענתה כי "במשך שנה שלמה הנאשם לא התייצב בדיוני בית המשפט בגלל נהלי הקורונה ולא מטעמים אחרים. ברגע שאלה הסתיימו, הנוכחות של הנאשם נדרשת מבחינתנו בכל דיון ודיון". השופט נויטל הבהיר שעל אלמוג היה להתייצב לדיון.
3 צפייה בגלריה
עמית אלמוג בבית המשפט
עמית אלמוג בבית המשפט
השתתף בדיונים הקודמים מרחוק. הנאשם עמית אלמוג
(צילום: מוטי קמחי)
בדיון קודם, כשנה לאחר שחוות דעת פסיכיאטרית קבעה כי הוא כשיר לעמוד לדין, המליץ בית המשפט להעביר אותו לאשפוז מחודש לבדיקה מחודשת של "כשירותו הדיונית" - כשירותו לעמוד למשפט. הקביעה כי בעת המעשה היה הנאשם כשיר - לא עומדת לבחינה מחודשת. צוות ההגנה גם ביקש שאלמוג לא יהיה נוכח בדיוני שלב ההוכחות בשל מצבו הנפשי.
ביוני 2020 הגישה פרקליטות מחוז תל אביב כתב אישום נגדו בגין רצח בנסיבות מחמירות של ווישניאק. לפי כתב האישום, ווישניאק ואלמוג היו בקשר רומנטי ובמהלכו שקל אלמוג להביא למותן של מאיה, אמו ואחותו. ביום שבת, 16 במאי בשעות הצהריים, הגיעה ווישניאק לדירתו של אלמוג ברמת גן. בשלב מסוים לאחר הגעתה, החליט להמית אותה. הוא חיכה שאחותו תצא מהבית, ולקראת השעה 18:00 - חנק אותה כשלפת את צווארה בזרועו וחסם את פיה.
לאחר מכן צילם את גופת המנוחה ואת עצמו כשהוא שר ומפזר שטרות כסף על גופתה ושלח את הצילומים לחברו. "מואשם כי גרם למותה של המנוחה לאחר הליך שקילה וגיבוש החלטה להמית את המנוחה", נכתב בכתב האישום ללא פירוט המניע לרצח - "מסיבה שאינה ידועה למאשימה".