ההסכם הקואליציוני בהולנד, שהושג אחרי חצי שנה של מו"מ, קובע כי הממשלה שתוקם תקדם את העברת שגרירות הולנד מתל אביב לירושלים. ההצהרה לא נוגעת בשאלה האם השגרירות תועבר, אלא רק בעיתוי העברתה.
1 צפייה בגלריה
הולנד בחירות חירט וילדרס חרט וילדרס אחרי פרסום המדגמים ניצחון
הולנד בחירות חירט וילדרס חרט וילדרס אחרי פרסום המדגמים ניצחון
וילדרס. הבטיח להעביר את השגרירות מיידית
(צילום: Remko de Waal / ANP / AFP)
זה הנוסח המדויק שנקבע בהסכם שעליו חתמו ארבע המפלגות שירכיבו את הקואליציה: "הולנד תומכת בזכות הקיום ובביטחון מדינת ישראל. תוך התחשבות בפתרונות לסכסוך הישראלי-פלסטיני והאינטרסים הדיפלומטיים, נבחן מתי ניתן להעביר את השגרירות לירושלים בזמן מתאים".
מנהיג הימין הקיצוני חירט וילדרס הבטיח בבחירות להעביר את השגרירות מיידית, אבל מבין את המורכבות בנסיבות הנוכחיות של המלחמה, ולכן התעקש שבהסכם הקואליציוני סוגיית העברת השגרירות תוזכר תוך הבטחה שהדבר ייעשה בעיתוי המתאים.
המדינות שהעבירו עד כה את שגרירויותיהן לירושלים הן ארה"ב, גואטמלה, קוסובו, הונדורס ופפואה גינאה החדשה. נשיא ארגנטינה חאבייר מיליי, שהגיע לישראל בפברואר, הכריז כי יעביר את שגרירות ארגנטינה לירושלים, וכמו כן גם נשיא סיירה לאון יוליוס מאדה התחייב בפני שר החוץ לשעבר אלי כהן שיקים שגרירות בירושלים.
ביוני בשנה שעברה חתמה רוסיה על הסכם עיריית ירושלים, שבמסגרתו תקים בעיר שלוחה של האגף הקונסולרי שלה בשגרירות בישראל. פרגוואי, נציין, הבטיחה שתפתח, אבל המלחמה טרפה את הקלפים.