בפיגוע הקטלני במעבר אלנבי הבוקר (ראשון) נרצחו יוחנן שחורי (61), יורי בירנבאום (65) ואדריאן מרסלו פודסמסר (57). המחבל שפתח לעברם באש מטווח קצר באקדח חוסל על ידי המאבטחים במעבר הגבול עם ירדן. גורמי ביטחון ישראלים ציינו כי המחבל שביצע את פיגוע הירי הוא נהג משאית בעל אזרחות ירדנית בשם מאהר ג'אזי. רשת הטלוויזיה הסעודית "אל-ערביה" דיווחה מפי גורם ביטחוני כי המחבל הודח משירות צבאי בירדן.
7 צפייה בגלריה
  יוחנן שחורי יורי בירנבאום אדריאן מרסלו פודסמסר
  יוחנן שחורי יורי בירנבאום אדריאן מרסלו פודסמסר
מימין לשמאל: יוחנן שחורי, אדריאן מרסלו פודסמסר ויורי בירנבאום
7 צפייה בגלריה
מאהר ג׳אזי, אזרח ירדני, נהג משאית המחבל שביצע את פיגוע הירי במעבר אלנבי
מאהר ג׳אזי, אזרח ירדני, נהג משאית המחבל שביצע את פיגוע הירי במעבר אלנבי
המחבל מאהר ג'אזי, נהג משאית ירדני שרצח שלושה במעבר אלנבי
תיעוד מרגעי הירי במעבר אלנבי

שחורי היה נשוי ואב לשישה ילדים. הוא היה תושב מעלה אפרים כמעט 30 שנים, ואף היה חבר מליאת המועצה משנת 2013. שחורי עבד בהעברת המטענים במסוף כמנהל עבודה. שחורי, שהתנדב במשך שנים ארוכות במשמר האזרחי, גויס גם מיד עם פרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר לכיתת הכוננות, ובמועצה המקומית סיפרו כי "ביצע כל משימה שנדרש מתוך שליחות ומחויבות לביטחון התושבים". לדברי המועצה, "אנו כואבים את הירצחו של חברנו היקר ומשתתפים בצערה הגדול של המשפחה".
רס"מ דורון דהן, מפקד שיטור וקהילה של מעלה אפרים ובקעת הירדן, ומפקדו של שחורי סיפר ל-ynet כי הכיר את יוחנן שנים רבות. "קראו לו כאן 'הגנרל', הוא הכי ותיק בגיל. איש מאוד יקר לקהילה, הוא יותר מ-20 שנים מתנדב במשטרה. מאוד מחובר לארץ, ורוצה לתרום כמה שהוא יכול יחד עם ילדיו", סיפר דהן. "הוא הכיר פה את כל השוטרים וגידל פה דורות של שוטרים בבקעת הירדן. הוא הכיר להם את הגזרה ועם שורשים מאוד עמוקים בשטח. כולם בהלם מוחלט וקשה לנו לעכל את מה שקרה.
7 צפייה בגלריה
יוחנן שחורי ז"ל, תושב מעלה אפרים, בן 61  הנרצח בפיגוע במעבר אלנבי
יוחנן שחורי ז"ל, תושב מעלה אפרים, בן 61  הנרצח בפיגוע במעבר אלנבי
יוחנן שחורי התנדב במשך שנים במשמר האזרחי
"בבוקר התחלנו לקבל הודעות על הפיגוע, ואני יודע שיוחנן עובד שם במעבר. ניסיתי להרים אליו טלפון ולא היה מענה", הוסיף דהן. "התקשרתי למתנדבת נוספת שעבדה שם - והיא פרצה בבכי, מיד הבנתי שיוחנן נפגע בפיגוע. יש כאן אווירה של משפחה, זו אבדה קשה בשבילנו. ביום שישי האחרון דיברנו כי הייתי צריך לתת לו את תעודת המתנדב החדשה שלו שעדיין אצלי. הוא היה צריך לקבל אותה השבוע. עכשיו אין למי לתת. הכאב עצום".
גם בירנבאום, תושב נעמ"ה, עבד במסוף במעבר אלנבי - שבו הוא נרצח בפיגוע הירי. בירנבאום עלה לארץ בשנות ה-90, הוא היה אב לשלושה ילדים, ואשתו נפטרה מסרטן לפני כעשור. האדם השלישי שנרצח בפיגוע הוא אדריאן מרסלו פודסמסר, תושב אריאל, נשוי ואב לארבעה ילדים. מעיריית אריאל נמסר: "אנו משתתפים בצער המשפחה ומלווים אותה. הלווייתו תתקיים מחר, יום שני, בשעה 17:00 בבית העלמין באריאל. יהי זכרו ברוך".
ראש העיר אריאל יאיר שטבון, הוסיף כי "אנו משתתפים בצער המשפחה, מרסלו תמיד ייזכר כאדם אדיב וחייכן. הפיגוע מזכיר לנו פעם נוספת שאנחנו במלחמה עם אויב אכזרי, לא רק בדרום ובצפון, ומחדד את הצורך בפעולה רחבה בכלל הזירות".
בתיעוד מרגעי הפיגוע נראה אדם פותח באש - כנראה לעבר המחבל - בעוד אדם אחר צועק בערבית: "הוא עם אקדח! יורה על יהודים!". הפיגוע מתרחש בצל המתיחות הרבה עם ירדן, ובממלכה השכנה כבר הופצו בצהריים תמונות של אנשים מחלקים ממתקים אחרי הפיגוע. בפתק על אחד המגשים נכתב: "ממתקים למבצע הגבורה".
מעבר אלנבי, שנחשב ל"שער היציאה" של הפלסטינים ביו"ש לעולם החיצון, נסגר בעקבות הפיגוע - ובהמשך מסרה רשות התעופה כי כל שאר מעברי הגבול היבשתיים לירדן נסגרו. "עקב האירוע הקשה במעבר אלנבי, בהנחיית גורמי הביטחון הוחלט לעצור כרגע את פעילות מעברי הגבול היבשתיים יצחק רבין (ליד אילת), אלנבי ונהר הירדן (ליד בית שאן)", נמסר. "אנו ממליצים לנוסעים להתעדכן באתר רש"ת לפני הגעה למסופים השונים".
7 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע במעבר אלנבי
זירת הפיגוע במעבר אלנבי
כוחות הביטחון סמוך לזירת הפיגוע
(צילום: עמית שאבי)
7 צפייה בגלריה
בידוקים בזירת הפיגוע במעבר אלנבי
בידוקים בזירת הפיגוע במעבר אלנבי
גורם בירדן: לפחות 24 נהגי משאיות עוכבו במעבר אלנבי לאחר הפיגוע
ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לפיגוע בפתח ישיבת הממשלה, ואמר כי "מחבל נתעב רצח בדם קר שלושה מאזרחינו בגשר אלנבי. אני שולח בשם הממשלה ובשמי תנחומים למשפחות הנרצחים". לדבריו, "אנחנו מוקפים באידיאולוגיה רצחנית שמובלת על ידי ציר הרשע של איראן. בימים האחרונים מחבלים נתעבים רצחו שישה מחטופינו בדם קר ושלושה משוטרי משטרת ישראל. הרוצחים אינם מבחינים בינינו, הם רוצים לרצוח את כולנו, עד האחרון. ימין ושמאל, חילונים ודתיים, יהודים ולא יהודים".
נשיא המדינה יצחק הרצוג, מסר כי "שמעתי בכאב עמוק על הירצחם של יורי בירנבאום ז"ל, יוחנן שחורי ז"ל, ואדריאן מרסלו פודסמסר ז"ל, בפיגוע הטרור הנפשע במעבר אלנבי. אני שולח תנחומים מעומק הלב למשפחותיהם ואוהביהם בתפילה כי לא יידעו עוד צער". לדבריו, "הסכמי השלום בין ישראל לשכנותיה הם אבני יסוד בשאיפה ליציבות האזור, ואנו סומכים על כל הצדדים שיבצעו חקירה מעמיקה של האירוע החמור הזה שתוצאותיו מחייבות אותנו לעמוד איתנים יחדיו למול הטרור. נמשיך להילחם בנחישות נגד הטרור ונגד אלו המבקשים לפגוע בביטחון מדינת ישראל ואזרחיה וביציבות האזור כולו".
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר כי "בצער רב קיבלתי את הבשורה הקשה בה נרצחו שלושה ישראלים במסוף אלנבי על ידי מחבל שפל. אני שולח תנחומים וחיבוק למשפחות ולחברים". לדבריו, "המלחמה שאנו נמצאים היא לא רק מול עזה וחיזבאללה, היא גם ביהודה ושומרון. רק בשבוע שעבר ביקשתי מראש הממשלה להכניס במטרות המלחמה ניצחון גם ביהודה ושומרון, אמשיך להיאבק שאכן זה יקרה".
ארגוני הטרור מיהרו לברך על ביצוע הפיגוע. מהג'יהאד האיסלאמי נמסר כי "המבצע, אחד מגיבורי ירדן, ביצע במעבר מעשה הרואי. זה הביטוי האמיתי ביותר לדופק של העם הירדני והעמים הערבים והמוסלמים, והתגובה היחידה שהממשל האמריקני, השותף של הישות הפלילית במלחמת העם, מבין". גם גדודי חללי אל-אקצא בירכו את "המבצע של האביר מגיבורי ירדן", וחמאס מסר: "הפיגוע הוא אישור לדחיית העם הערבי לכיבוש, לפשעיו ולשאיפותיו בפלסטין ובירדן".
שלושת הישראלים שנרצחו בפיגוע נפצעו תחילה באורח אנוש, אך צוותי מד"א וכוחות רפואה של צה"ל נאלצו לקבוע את מותם במקום. המחבל שהגיע למעבר מכיוון ירדן - חוסל כאמור על ידי המאבטחים במקום. גורם ירדני רשמי אמר כי לאחר הפיגוע צה"ל עיכב לפחות 24 נהגי משאיות ירדנים במעבר אלנבי.
זירת הפיגוע במעבר אלנבי
(צילום: גיל יוחנן, דוברות מד"א)

הירי בוצע באמצעות אקדח שהסליק הנהג, במסוף המטענים במעבר, שם עוברות משאיות מירדן לישראל. כוחות צה"ל רבים הוקפצו למרחב, וביצעו סריקות על מנת לשלול הימצאות מחבלים נוספים. מדובר צה"ל נמסר כי המחבל, שהגיע כאמור במשאית מכיוון ירדן, פרק ממנה - ופתח בירי לעבר כוחות שאבטחו במעבר. "המחבל חוסל על-ידי כוחות הביטחון. כוחות צה"ל קפצו לנקודה ופעלו לשלילת חשד למלכוד המשאית במטענים", הוסיף דובר צה"ל.
אלכס חן, מנהל מעבר הגבול במסוף אלנבי, סיפר כי "בשעה 09:50 נהג שחצה את המעבר מירדן לעבר ישראל במעבר הגבול באגף המטענים - ירה למוות בשלושה עובדי מסוף אלנבי מטווח קצר". לדבריו, "הוא נוטרל מיידית על-ידי המאבטחים. המעבר סגור ונסרק - ויהיה סגור עד להודעה חדשה".
משרד הפנים של ירדן הודיע מוקדם יותר כי "פתח בחקירת תקרית הירי", ומתחילת האירוע מתקיים שיח בין הדרגים השונים בישראל ובירדן על מנת להבין ולחקור את הפיגוע. יתרה מכך, המדינות מקיימות מגעים רציפים בנוגע לפעילות נגד טרור. הגבול המזרחי הוא אירוע שמאוד מטריד את צה"ל ושב"כ, נוכח הניסיונות הבלתי פוסקים של איראן וחמאס להבריח משם אמצעי לחימה ומטעני חבלה תקניים. לצד זאת, גם בירדן מנסים לפעול נגד התגברות הטרור מצד איראן וחמאס בשטחם.
7 צפייה בגלריה
הירדנים מחלקים ממתקים לאחר הפיגוע במעבר אלנבי
הירדנים מחלקים ממתקים לאחר הפיגוע במעבר אלנבי
בירדן חילקו ממתקים לאחר הפיגוע
מועצת יש"ע מסרה כי "הפיגוע הנורא ממשיך את המגמה המדאיגה של המאמץ האיראני להפעיל את הגבול המזרחי ביהודה ושומרון כזירת לחימה נוספת. אנו שבים וקוראים לממשלת ישראל להתעורר ולהילחם ביהודה ושומרון כפי שנלחמים בעזה - לפעול ביד קשה מול האוכלוסייה שממנה צומח הטרור ולטפל בגבול המזרחי עם ירדן שהוזנח".
מעבר אלנבי משמש בעיקר להעברת סחורות, ועוברות בו משאיות מירדן לכיוון בקעת הירדן ושטח ישראל. המעבר נמצא סמוך לכפרים בבקעת הירדן ולעיר יריחו. במעבר זה עברו במהלך המלחמה גם משאיות סיוע מירדן לכיוון רצועת עזה. בחודש אפריל האחרון חסמו את המעבר פעילי תנועת צו 9 ובני משפחות חטופים, במטרה למנוע ממשאיות סיוע לצאת מירדן לכיוון עזה.