הרטמכ"ל אביב כוכבי בכנס למידה מטכ"לי על המציאות הבטחונית
(צילום: דובר צה"ל)

אמירה חריגה של המפקד הבכיר בצה"ל נגד הרשות הפלסטינית: על רקע שרשרת הפיגועים בתקופה האחרונה בשטחי יהודה ושומרון, תקף אתמול (שני) הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי את האחראים על סיכול טרור ברשות הפלסטינית. "חלק מהעלייה בטרור נובעת מאוזלת ידם של מנגנוני הביטחון הפלסטיניים, שמובילה לחוסר משילות באזורים מסוימים ביו"ש, ואלו מהווים קרקע פורייה לצמיחת הטרור", אמר כוכבי.
בנאום בכנס למידה מטכ"לי לסיכום תרגיל "מרכבות האש" (חודש המלחמה), אמר הרמטכ"ל בהתייחסו למציאות הביטחונית כי "נוכח עלייה חמורה בהיקף הפיגועים באיו"ש, יצא צה"ל לפני מספר חודשים למבצע ׳שובר גלים׳, והגביר משמעותית את פעילותו לסיכול הטרור. במסגרת המבצע עד כה נעצרו כ-1,500 מבוקשים וסוכלו מאות פיגועים.
"כמו תמיד גם נוכח ההתפתחות הזו (אוזלת היד שמיוחסת למנגנוני הביטחון הפלסטיניים), המבחן שלנו הוא אחד - הגנה על אזרחי מדינת ישראל. משימתנו היא לסכל טרור - נגיע לשם כך לכל עיר, שכונה, סמטה, בית או מרתף. הפעילות שלנו תימשך ואנו ערוכים להגביר אותה על פי הצורך".
2 צפייה בגלריה
כנס החינוך השנתי של המרכז לשלטון מקומי
כנס החינוך השנתי של המרכז לשלטון מקומי
יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן והרמטכ"ל כוכבי
(צילום: GettyImages, יריב כץ)
בשבוע שעבר אמר גורם ביטחוני בשיחה עם ynet כי "שכם היא לא ג'נין, ואנחנו פועלים כדי שזה לא יגיע לשם. אנחנו מבינים ומזהים עלייה בכמות החמושים באזור שכם. זה נובע מכמה סיבות. ראשית, הג'יהאד האיסלאמי והחזית העממית, ודווקא פחות חמאס, מציעים כסף ונשק לכל מי שרק רוצה כדי לבצע פיגוע. כל שבאב שמסכים לקבל את הכסף הופך ברגע למחבל. זה שכלול של המפגע הבודד".
הסיבה השנייה, לפי הגורם הביטחוני, היא ש"בשטחים הללו, בשונה ממקומות אחרים ביהודה ושומרון, הרשות הפלסטינית מאוד חלשה ומורתעת מכניסה לקסבה של שכם ולמחנה הפליטים. הנקודה השלישית קשורה ברווחה. אותם המקומות שבהם אנחנו מזהים עלייה בכמות הטרור והחמושים הם מקומות עניים. רוב הצעירים שם לא עובדים וחיים ממה שיש וכשיש הזדמנות לקבל מעט כסף, הם מנצלים אותה".
תיעוד: רכב המחבלים עוקב אחר אוטובוס ההסעות בבקעת הירדן דקות לפני הפיגוע
( צילום: מועצת בקעת הירדן)

זירת תפיסת המחבלים שביצעו את הפיגוע סמוך לבקעות
(צילום: דובר צה"ל)

במקביל, צה"ל ושב"כ ממשיכים במאמץ מודיעיני שנועד ללכוד את אחד משלושת המחבלים מפיגוע הירי אתמול לעבר אוטובוס בבקעת הירדן שבו נפגעו שישה חיילים ואזרח. מצבם של כל הנפגעים השתפר. שניים מהמחבלים, וואליד ומוחמד תורכמאן מג'נין, נלכדו על ידי כוחות הביטחון בסמוך לזירה. המחבל שנמלט הוא מאהר אלסעיד, חקלאי כבן 50 שמתגורר בכפר הפלסטיני ג'יפטליק שבלב בקעת הירדן.
2 צפייה בגלריה
מאהר אלסעיד
מאהר אלסעיד
המחבל הנמלט מאהר אלסעיד
מפקד חטיבת הבקעה והעמקים, אלוף-משנה מאיר בידרמן, עדכן כבר שלשום, כמה שעות אחרי הפיגוע, כי כמה מהלוחמים שהיו באוטובוס השיבו בירי לעבר המחבלים שניסו להצית את רכב החיילים באמצעות בקבוקי תבערה. בידרמן אף ציין בהקשר זה כי ירי הלוחמים "צמצם את הסכנה ליושבי האוטובוס והבריח את המחבלים".
אתמול התברר כי מפקדים שהיו באוטובוס השיבו באש לעבר המחבלים. מדובר במ"כ שפרק את כל המחסנית שלו (29 כדורים) לכיוון רכב המחבלים, ומ"מ שירה חמישה כדורים ותוך כדי שספג בעצמו קליע לאצבע - הסתער על מושב הנהג ועצר את האוטובוס. מ"כ נוסף התקדם לכיוון השמשה כדי לירות לעבר המחבלים - אלא שאז נורו לעברו שבעה כדורים שפגעו בו באזור החזה. במסגרת תחקיר הפיגוע התברר כי המחבלים אף שפכו שמן על האוטובוס כדי להצית אותו.
פורסם לראשונה: 22:45, 05.09.22