בצל הדיווחים על עסקה הנרקמת בין ישראל וחמאס לשחרור חטופים ומתווה אפשרי להפסקת אש ארוכה בין הצדדים, פורסמו בימים האחרונים שני סרטוני טרור פסיכולוגי של חמאס והג'יהאד האיסלאמי ובהם חמישה מהחטופים.
אות חיים וטרור פסיכולוגי | יאיר מוזס בנו של גדי מוזס החטוף בעזה
(צילום: שמוליק דודפור)

אתמול (שלישי), בסרטון שפרסם הג'יהאד האיסלאמי, הופיעו אלעד קציר (47) וגדי מוזס (79), שניהם נחטפו מבתיהם בניר עוז לפני 75 ימים.
"זה אות החיים הראשון מאז 7 באוקטובר", אמר היום בנו יאיר מוזס בריאיון ל-ynet Live. "יש פה הקלה, סימן אחרי חודשיים וחצי שלא ידענו כלום. הוא נראה רזה, עייף, תשוש. אבא שלי בן אדם חיוני, מאוד חזק. כשרואים אותו ככה מבינים מה עובר עליו ועל כל האחרים. זה הוא, אבל לא הוא".
1 צפייה בגלריה
משפחות החטופים חוסמות את שער בגין בקריה, תל אביב
משפחות החטופים חוסמות את שער בגין בקריה, תל אביב
משפחות החטופים חוסמות את שער בגין בקריה, תל אביב
הכותרת
בין הסכמי אוסלו למלחמה בדרום | שמעון שיפר
32:11
מוזס גם התייחס למו"מ סביב עסקה פוטנציאלית והתקווה שבמקרה כזה אביו יהיה חלק ממנה וישתחרר מהשבי. "יודע שזה לא תלוי רק בצד שלנו, לא פשוטה העסקה הזאת", הוא אמר. "אני מרגיש שסוף סוף יש התחלה של צעדים של הממשלה שלנו שיוזמת ולא רק מגיבה. מקווים שבזכות הצעדים האלה דברים קורים, בשביל שנגיע לעסקה כלשהי כדי שאבא שלי וכל האחרים ישוחררו כמה שיותר מהר".
לצד זאת, מוזס הביע אכזבה מכך שלדעתו שחרור החטופים לא היה, לפחות עד כה, בראש סדר העדיפויות: "עניין שחרור החטופים לא מרגיש בעדיפות ראשונה, ואולי בזכות הדברים האלה דברים משתנים. התמרון הצבאי יש לו גם יתרונות, אבל שחרור החטופים חייב להיות יעד מספר 1, בעדיפות הכי גבוהה".
אתמול נערכה גם פגישה של רה"מ נתניהו עם כמה ממשפחות החטופים, שנבחרו על ידי מי שמונה על ידו לסוגיית החטופים, מתאם השבויים והנעדרים תת-אלוף (במיל') גל הירש. בפגישה נכח הירש עצמו, כמו גם רעיית ראש הממשלה שרה נתניהו.
רובי חן, אביו של איתי שנמצא בשבי חמאס, הוא אחד מבני המשפחה שנכחו בפגישה. חן סיפר על אווירה חיובית ויצא מסופק מהתשובות ומהמחויבות של נתניהו לשחרור בנו ושאר החטופים.
רובי חן, אביו של איתי חן
(צילום: שמוליק דודפור)

"מאוד קל להידרדר לייאוש אחרי 75 ימים של חוסר ידיעה ותקשורת, אני אגיד את זה בעדינות, לא הכי טובה, של מדינת ישראל עם המשפחות", הוא אמר ל-ynet. "וטוב שרה"מ וגם רעייתו היו. הרגישו אותנו. וזה דבר חשוב בפורום מצומצם, שאפשר להרגיש ואפשר לדבר. לא היו סיסמאות, אלא באמת התעניינו, והדבר הכי חשוב שאפשר לבקש מפגישה כזאת הוא שתהיה תחושה של תקווה - וקיבלנו את התחושה שבממשלת ישראל הנושא של החטופים נמצא במקום גבוה. רה"מ אישית מרגיש את המחויבות, הוא בעצמו בא ממשפחת השכול, וניסינו להעביר את המסר לרה"מ שרוב עם ישראל עומד מאחורי החטופים וכל החלטה קשה שרה"מ צריך לקבל, עם ישראל יהיה מאחוריו".
הרושם שלפחות קיבלתם מהשיחה זה שישראל לא תציב יותר כל מיני קריטריונים לפעימות, אלא פשוט מספר של חטופים שאפשר להוציא, זה מה שהובטח לכם? "זה מה שאנחנו מבינים. אחרי 75 יום זה הדבר הנכון לעשות, הדבר היהודי הנכון לעשות, כל מי שאפשר להביא, צריך להביא, בלי קשר לגיל, מגדר, או כל דבר אחר. לגבי העובדה שהבן שלי חייל - מדינת ישראל שלחה אותו לשמור על גבולותיה, וזו האחריות שלה גם להחזיר אותו".
שרוליק (איזי) קלבו, בנם של נורית, אשר שוחררה מהשבי לפני מספר שבועות, ועמירם קופר, שהופיע בסרטון חמאס, התייחס למצבו של אביו והביע דאגה ממה שראה. "אנחנו קיבלנו אות חיים, אבל זה נראה ממש לא טוב", הוא אמר. "החיים האלה נראים שבורים, מרוסקים. הוא רזה המון, הפנים שלו מעוותות. הוא כולו עם מבט הזוי שבקושי מסתכל למצלמה. בן אדם גמור. נכון, הוא חי וזה דבר ענק, אבל לפי איך שזה נראה אין לו עוד הרבה זמן לחיות. וככל שעובר הזמן, סיכוייו לצאת משם חי קטנים".
קלבו, שלא נכח בפגישה עם רה"מ, חש שמשהו שונה בהלך הרוח וברצון של הממשלה לחתור לעסקה. "אני לא מומחה במו"מ, אני לא שם. אני רק יודע שזה מתחיל קצת ללכת לכיוון הנכון. אני יודע שזה לא היה בראש סדר העדיפויות של הממשלה הזאת או של מי שמנהיג את כל האירוע הזה".
מרסלו גרזון ושרוליק קלבו
(צילום: שמוליק דודפור | תומר שונם)

אתה מרגיש שמשהו השתנה? "כן, בהחלט, עכשיו אנחנו רואים שינוי והשינוי הוא בין היתר בגלל הצעקה הגדולה שקמה כל הזמן, זה ברור. הרי פחות או יותר כולנו באותה דעה, למעט כל מיני קיצונים שהם הזויים, אבל כולנו באותה דעה שזמנם של החטופים מתקצר ואת סינוואר אפשר לתפוס אחר כך".
מרסלו גרזון, קרוב משפחתם של דולב וארבל יהוד שעדיין חטופים בעזה, לא נכח בפגישה, ויצא בקריאה להגיע להסכמות ולהוציא לדרך עסקה נוספת מהר ככל שניתן.
"היינו מעוניינים לשמוע שלא מוותרים על הפעימה האחרונה של העסקה הקודמת", אמר והתייחס לכך שארבל היא אחת הנשים היחידות שנותרו בשבי והיו חלק מהמתווה של העסקה הראשונה. "תפקיד הממשלה ומי שעומד בראשה הוא להמשיך ולדאוג להחזיר את כל האזרחים שנמצאים שם. להחזיר אותם כמה שיותר מהר הביתה. אסור לוותר על אף אחד. כולם צריכים לחזור".
"המצב קשה מאוד. אנחנו חזקים. נמשיך להיות חזקים. אנחנו אופטימיים, יודעים שהם יחזרו. מקווה מאוד שהם שומעים אותנו עכשיו - אנחנו חזקים בשבילם. כל פעם שאנחנו רואים שמתקבל כאן אות חיים של אנשים שנמצאים שם, זה נותן תקווה שבימים הקרובים גם נקבל אות חיים מיקירינו".

דיווח: "שיחות אינטנסיביות" להפסקת אש

מנהיג הזרוע המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה, הגיע הבוקר לקהיר שבמצרים כדי לדון במגעים להפסקת אש ושחרור חטופים נוספים. לפני כן הוא נפגש עם שר החוץ האיראני בקטאר, בפגישה שעסקה ב"התפתחויות המדיניות האחרונות ובמצב בשטח בפלסטין", ודיבר - לפי איראן - על "המורל הגבוה" של חמאס. לפי דיווחים ערביים, בתחילת השבוע הבא יגיע לקהיר גם מזכ"ל הג'יהאד האיסלאמי, זיאד נחאלה.
במקביל, גורם שבקיא בפרטי המשא ומתן מסר לרויטרס כי מתקיימות "שיחות אינטנסיביות" בין הצדדים בתיווך קטארי ומצרי. אותו גורם אמר כי מספר החטופים שישוחררו בהפוגה עדיין לא ברור, אך ישראל ממשיכה להתעקש על שחרור הנשים שלא שוחררו בפעימה הקודמת. הוא אישר - כפי שדיווחנו כאן בימים האחרונים - שישראל עשויה לשחרר בעסקה הזו אסירים שביצעו "עבירות חמורות".