איך השופט הציג את העסקה - ומה דרעי אמר?
(צילום: דוברות הרשות השופטת, ערוץ כנסת)

יממה לאחר שבית המשפט אישר לעיני המצלמות את הסדר הטיעון בין אריה דרעי והפרקליטות בגין עבירות המס שבהן הודה, וגזר עליו מאסר על תנאי וקנס על סך 180 אלף שקל, תקף הבוקר (יום ד') יו"ר ש"ס אריה דרעי את מערכת אכיפת החוק בנאום שנשא בכנסת. "בבחירות הבאות ארוץ בראשות ש"ס", התחייב דרעי ולא שלל את האפשרות שיהפוך ליועץ פרלמנטרי עבור סיעת ש"ס כדי שיוכל לשהות בכנסת. כך נראים הפערים בין התבטאויותיו של יו"ר ש"ס לפני שנגזר דינו כדי לשכנע את השופט שמואל הרבסט לקבל את ההסדר, לאלה שאמר במסיבת העיתונאים שכינס היום.

עזיבת החיים הפוליטיים

כנשאל היום מדוע היותו יועץ בשכר לא מהווה הפרה של ההתחייבות לעזוב את החיים הפוליטיים, השיב דרעי: "חלילה וחס. אמרתי לשופט בקולי שאני מתכוון להמשיך את שליחותי לייצג את הציבור. התפטרתי מהכנסת וזה לא דבר סמלי. הצבעה, פעילות בכנסת - מכל זה התפטרתי. חד-משמעית אמרתי שאמשיך לפעול כיו"ר תנועת ש"ס. אני יו"ר התנועה".
אלא שהשופט, כך נראה, היה משוכנע שדרעי יתרחק מהזירה הציבורית בטרם אישר ההסדר. בגזר הדין כתב השופט כי "הודעת ההסדר מלמדת כי הנאשם החליט להתפטר מכנסת ישראל. על פניו, מדובר בהודעה אשר אינה קשורה להליך הפלילי. אין בה כדי ללמד על סנקציה פלילית כזו או אחרת המהווה חלק מהסדר הטיעון, ועניין זה מעלה תמיהה. מדוע, אם כן, נכתב סעיף זה ומה הוא בא ללמדנו? אלא, שמדובר בנסיבה חשובה הבאה ללמד שתי נקודות חשובות אודות הנאשם.
2 צפייה בגלריה
דרעי בנאום אחרי גזר הדין
דרעי בנאום אחרי גזר הדין
אריה דרעי והשופט שמואל הרבסט
(צילום: אלכס קולומויסקי, באדיבות אתר הרשות השופטת)
"הראשונה: הנאשם, איש ציבור מזה כשנים רבות, מדיר עצמו מעתה מרצון מעיסוק בצרכי ציבור. שיקוליו הרחבים אינם פרושים בפניי, אך נדמה כי תולדות חייו מלמדים כי הוא ראה בהיותו נבחר ציבור ייעוד ודרך חיים, וכעת נוכח התיק דנן ואישומיו – הרי שהוא מוותר על כך, וזאת מרצונו. אין זה קורבן קל למי שמיצב עצמו כשליח ציבור בעשורים האחרונים ונדמה כי המאשימה עצמה רומזת על כי היא רואה בכך חלק מן העונש אשר אותו הטיל הנאשם על עצמו.
"הנקודה השנייה, הינה מניעתית בטיבה", כתב השופט. "כל החושש מן הנאשם ומפגיעתו בקופה הציבורית ויטען כי קיימת בו מסוכנות בכל הכרוך במשאו ובמתנו בענייני ממון הרבים או היחיד - יוכל למצוא מנוח לחשש זה ולומר בוודאות כי הנאשם לא ייגע עוד בצרכי ציבור הכרוכים בתוכם עיסוק כלכלי, וזאת בשל התרחקותו מהזירה הציבורית".
יצוין גם כי במסגרת שיקולי ההסדר היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט רשם בפניו את הודעתו של דרעי בדבר החלטתו להתפטר מהכנסת, ועל כן, ועל פי הדין ביחס למי שאינו נבחר ציבור, היועץ המשפטי לממשלה לא יטען בעניין הקלון בפני השופט.

הביקורת על מערכת אכיפת החוק

אחרי שהורשע בעבירות מס, בשלב הטיעונים לעונש, הסביר דרעי לשופט מדוע הוא סבור שעליו לקבל את ההסדר מולו. אמנם גם אז ביקר דרעי את החקירה נגדו שארכה שש שנים ובסופה הוסרו מרבית האישומים החמורים, וציין כי חשב שלא יוגש נגדו אישום, אלא שמול השופט היה מתון בהרבה בדעתו על מערכת אכיפת החוק. גם עורך דינו, נבות תל צור, ציין בפני השופט שלזכותו של דרעי, הוא לא תקף את מערכת אכיפת החוק בכל השנים הללו ולו פעם אחת. עורך הדין ציין גם כי דרעי סירב למימון המונים שהוצע לו.
וכך אמר דרעי לשופט: "הייתה לי החלטה חד-משמעית לא לערב את התנועה שאני מנהל ואת המשרדים שאני מנהל באחריותי כשר בממשלה. השתדלתי לעשות כמיטב יכולתי כדי לכבד את הפרקליטות והמשטרה לעשות את עבודתם. שיתפנו פעולה כל משפחתי ומילה לא יצאה החוצה. גם כשהיו פרסומים נוראיים שידענו שזה שקר, גם המשטרה ידעה שזה שקר, זה טבעו של עולם. התלבטתי גם היום. בשורה התחתונה אני מקבל אחריות אישית מלאה. הייתה לי ציפייה אחרת לאחר שהיועמ"ש הודיע שכל החשדות החמורים מאוד הוסרו מבלי שתיאמנו בכלל.
2 צפייה בגלריה
ישיבת סיעות בלוק הימין
ישיבת סיעות בלוק הימין
סנגורו הדגיש שלא תקף את מערכת אכיפת החוק
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"חשבתי שכמערכת הגונה וצודקת, גם אם לטענת המדינה יש עבירות מס, שלא היו מתחילת הדרך כחשדות אלא 'על הדרך', כפי שאמר היועמ"ש. למען האיזון, אני חושב שהעונש שקיבלתי בשנים האחרונות והשתיקה שלי, גם אם נעשו העבירות הללו בצורה כזאת או אחרת, שילמתי את העונש. הייתה לי ציפייה אמיתית ונאיבית שהעניין יגמר, ואם בכל זאת צריך לעשות בצד האזרחי או בצד אחר, למדתי מה זה כופר, מה זה קנסות מנהליים או דברים אחרים. אני לא בא בטענות לאף אחד".
עוד אמר דרעי כי "החלטתי שאני לא רוצה לחזור למה שהיה לפני 20 ו-30 שנה, ורוצה להמשיך עם הזמן שנשאר לי להשקיע בצרכי הציבור מבלי לערב את המלחמות הללו, ולהמשיך לייצג את השכבות החלשות והציבור שאני מייצג בצורה אחרת, גם אם לא מהכנסת. אני לוקח אחריות".
אלא שהיום דרעי כבר דיבר אחרת. "כל אדם בישראל יודע שאם לא היו קוראים לי מכלוף אריה דרעי, הנושא היה נפתר מול פקיד השומה כפי שמתרחש באלפי מקרים אחרים. נשיא בית המשפט אמר שהעבירות שיוחסו לי אינן כוללות זדון או כוונה להונות את שלטונות המס".
דרעי אמר בנוסף כי "אני לא מאחל לאף אחד לעבור שש שנים כפי שעברתי עם משפחתי. האישומים שנזרקו לחלל האוויר היו חמורים ביותר: שוחד, גניבה, מרמה, קשירת קשר, הפרת אמונים, הלבנת הון, גניבה מעמותות ועוד. נגדי, והכי כואב, גם נגד רעייתי ומשפחתי. ההדלפות מהמשטרה לא נתנו מקום לספק. 'אריה דרעי - תפסנו אותו שוב'. הכותרות כבר שפטו והרשיעו". דרעי טען כי "דמי ודם משפחתי נשפך בראש חוצות, ואני, שיודע את האמת, שותק ונושך שפתיים. הדבר היחיד שאמרתי הוא שהאמת עוד תצא לאור. חודשים ספורים לאחר שהתחילה החקירה המשטרה ידעה בבירור שכל החשדות לשוחד - לא היה ולא נברא".
דרעי אמר כי "מבלי לגרוע מהחשיבות שאני מייחס לחשיבות של הסדר הטיעון שלי, לקחתי עליו אחריות. אני לא הולך לשום מקום. אני ניצב על משמרתי כיו"ר תנועת ש"ס וממשיך מנגד עם עיני הציבור מכל מקום - מהכנסת, ממשרדי התנועה, מסיורים בשטח ומכל מקום שארגיש צורך להיות בו. אמשיך להשתתף בישיבות ראשי מפלגות האופוזיציה, לנהל את ישיבות סיעת ש"ס, אני וחבריי ממוקדמים במטרה להפיל את הממשלה הרעה הזאת, שגורמת לחורבן בזהות היהודית שלנו ובחוסן הכלכלי והחברתי של הציבור החלש".