סערת תוכנת הריגול הישראלית "פגסוס" ממשיכה לעורר הדים ברחבי העולם: באו"ם ובאיחוד האירופי גינו בתוקף את השימוש בתוכנה למעקב אחרי עיתונאים, פוליטיקאים ומתנגדי משטר. בצרפת והונגריה - שאזרחיהן נרדפו והיו נתונים למעקב - דרשו להגיב בחריפות ולחקור את הפרשה.
7 צפייה בגלריה
ב-NSO הגיבו לתחקיר: דיווח שקרי, קמפיין מאורגן ומתוזמר היטב
ב-NSO הגיבו לתחקיר: דיווח שקרי, קמפיין מאורגן ומתוזמר היטב
ב-NSO הגיבו לתחקיר: דיווח שקרי, קמפיין מאורגן ומתוזמר היטב
(מילום: AFP)
שורת כלי תקשורת בעולם פרסמו במשותף תחקיר המבוסס על הדלפת ענק, ובו נחשפו לכאורה ממדי השימוש שעושות ממשלות בתוכנת "פגסוס" של חברת NSO, היושבת בהרצליה. התחקיר נשען על רשימה מודלפת של מספרי טלפון של 50 אלף בני אדם מ-45 מדינות - שנמנו לכאורה עם המספרים שאחריהם ביקשו ממשלות וארגונים ברחבי העולם לעקוב באמצעות התוכנה. הרשימה כוללת בין השאר מספרים של עיתונאים, פוליטיקאים בכירים ואנשי עסקים - ועולה ממנה חשש כבד ש"פגסוס" משמשת רודנים ושליטים אוטוריטריים לדיכוי מתנגדי משטר ואף לרציחתם.
לפי דיווחים, התוכנה הישראלית מאפשרת למשתמשיה לפרוץ למכשירי אנדרואיד ואייפון ולשלוף מהם הודעות טקסט, תמונות ואי-מיילים. באמצעותה הם יכולים גם להפעיל בחשאי את המיקרופון או את המצלמה ולעקוב אחר מיקומו המדויק של מחזיק הטלפון.
7 צפייה בגלריה
הדיווח של הגרידאן
הדיווח של הגרידאן
הדיווח של הגרידאן
(מתוך אתר הגרידאן)
מישל בצ'לט, הנציבה העליונה של האו"ם לזכויות אדם, מסרה אתמול בתגובה על תחקיר אודות תוכנת הריגול: "החשיפות שנוגעות לשימוש נרחב לכאורה בתוכנת 'פגסוס' לריגול אחר עיתונאים, מגני זכויות אדם, פוליטיקאים ואחרים בשלל מדינות מדאיגות מאוד. נראה שהן מאששות חלק מהחששות הקשים ביותר בנוגע לשימוש לרעה בטכנולוגיית מעקב, כדי לפגוע בצורה בלתי-חוקית בזכויות אדם".
בצ'לט אמרה שהשימוש בתוכנה יכול להיות מוצדק רק במקרה של חקירת פשעים חמורים ואיומים ביטחוניים קשים. "גם אם הטענות האחרונות על השימוש ב'פגסוס' רק חצי נכונות, הקו האדום נחצה שוב ושוב ללא שום עונש". היא הוסיפה כי לחברות שמעורבות בפיתוח הטכנולוגיות האלה ובהפצתן יש אחריות למנוע פגיעה בזכויות אדם - ולממשלות יש אחריות להגן על האזרחים מפגיעה בזכות לפרטיות. לדבריה יש לשפר את הרגולציה על מכירת והעברת טכנולוגיית מעקב ועל השימוש בה.
7 צפייה בגלריה
הדיווח של הוושינגטון פוסט
הדיווח של הוושינגטון פוסט
הוושינגטון פוסט מפרסם את התחקיר
(מתוך אתר הוושינגטון פוסט)
לפי הניתוח שערכו גופי התקשורת השותפים לחשיפה, לפחות עשר ממשלות שהיו לקוחותיה של NSO הכניסו מספרי טלפון לרשימה שהודלפה: אזרבייג'ן, בחריין, קזחסטן, מקסיקו, מרוקו, רואנדה, סעודיה, הונגריה, הודו ואיחוד האמירויות. מקסיקו, כך דווח, הזינה את הכמות הגבוהה ביותר של מספרי טלפון - 15,000. מרוקו ואיחוד האמירויות הכניסו שתיהן 10,000 מספרים לרשימה.
ב"גרדיאן" הוסיפו כי מניתוח המידע שהודלף עולה שככל הנראה כלי הריגול שימש את סעודיה ואת בעלת בריתה איחוד האמירויות כדי לעקוב אחר טלפונים של מקורביו של העיתונאי ג'מאל חשוקג'י, מבקר המשטר בריאד שנרצח על ידי מתנקשים בשגרירות הסעודית באיסטנבול. המעקבים הללו, כך לפי הדיווח, נעשו בחודשים שלאחר הרצח של חשוקג'י באוקטובר 2018. גם מספר הטלפון של התובע הטורקי שחקר את הרצח נכלל ברשימה הזו.
באשר למקסיקו, ב"גרדיאן" נכתב כי לפחות 50 ממקורביו של הנשיא אנדרס מנואל לופס-אוברדור היו נתונים למעקב בין 2016 ל-2017 - שנה לפני שהוא נבחר לתפקיד. גם אשתו וילדיו של לופס-אוברדור היו תחת מעקב. לפי התחקיר הלקוחות של NSO בזמן המעקב היו משרד ההגנה ולשכת התובע הכללי במקסיקו. הנשיא באותה תקופה היה אנריקה פנייה נייטו.
7 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן וג'מאל חשוגי
מוחמד בן סלמאן וג'מאל חשוגי
חשוקג'י ויורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן
(צילום: EPA, AFP)
לפי התחקיר שירותי המודיעין של מרוקו השתמשו בתוכנת "פגסוס" כדי לעקוב אחרי עיתונאים ביקורתיים ומתנגדי משטר - במרוקו ובצרפת. פריז הודיעה אתמול שהיא מזועזעת מהדיווחים שמרוקו עקבה אחרי עשרות עיתונאים צרפתים. "אלה מעשים מזעזעים ביותר", אמר דובר ממשלת צרפת גבריאל אטאל וציין כי אם הפרטים שנחשפו אכן נכונים מדובר במעשים "חמורים ביותר". אטאל הדגיש שצרפת דוגלת בעיתונות חופשית, ושכל ניסיון לפגוע בחירות של העיתונאים וביכולת לבצע את עבודתם הוא חמור מאוד. "בוודאי שיהיו חקירות ויידרשו הסברים", הדגיש דובר הממשלה.
בין היעדים של המודיעין המרוקני היו אתר התחקירים הצרפתי Mediapart והשבועון הסאטירי הצרפתי Canard Enchaine - בשניהם נכתב על הפרת זכויות האזרח במרוקו. אתר התחקירים והשבועון הודיעו אתמול שהם מתכננים להגיש תלונות פליליות בעקבות הטענות למעקב אחרי העובדים שלהם.
מייסד Mediapart, אדווי פלנל, כתב בטוויטר כי "הריגול דרך הטלפון שלי וטלפון של קולגה שלי מוביל ישירות לשירותי המודיעין המרוקניים, כחלק מדיכוי של העיתונות העצמאית ושל התנועות החברתיות". מרוקו הכחישה היום שהיא משתמשת בתוכנת הריגול של החברה הישראלית. מרוקו טענה שהיא "מעולם לא רכשה תוכנת מחשב שמסתננת לאמצעי תקשורת".
7 צפייה בגלריה
הדיווח של לה מונד
הדיווח של לה מונד
הפרסום באתר לה מונד הצרפתי
(מתוך אתר לה מונד)
גם הונגריה הכחישה את הדיווחים שהשתמשה בתוכנה כדי לרגל אחרי עיתונאים ואנשי ציבור. הונגריה היא החברה היחידה באיחוד האירופי ששמה הופיע בתחקיר. בשנים האחרונות היחסים בין הונגריה לשאר חברות האיחוד הידרדרו דרמטית, על רקע הטענות שהממשלה הלאומנית של ויקטור אורבן שוחקת את הדמוקרטיה ופוגעת בחופש הביטוי והעיתונות ובעצמאות מערכת המשפט.
לפי הדיווחים הונגריה פרצה לטלפונים של שני עיתונאים-חוקרים, בעלים של אתר חדשות שנוקט קו ביקורתי נגד הממשלה הלאומנית של ויקטור אורבן, איש אופוזיציה בכיר וכמה עורכי דין. שר החוץ ההונגרי, פטר סיארטו, הכחיש את הדיווחים ואמר כי לממשלה "לא ידוע על איסוף מידע מסוג שכזה". לפי שר החוץ ההונגרי שסוכנות המודיעין האזרחי לא השתמשה בתוכנת "פגסוס" בשום אופן.
7 צפייה בגלריה
ראש ממשלת הונגריה וקיטור אורבן מגיע ל ישיבת מנהיגי האיחוד האירופי חוק להט"ב הומואים גאווה
ראש ממשלת הונגריה וקיטור אורבן מגיע ל ישיבת מנהיגי האיחוד האירופי חוק להט"ב הומואים גאווה
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן
(צילום: AP)
מחוקקים באופוזיציה ההונגרית דרשו לפתוח בחקירה. שלושה אנשי אופוזיציה שחברים בוועדה לביטחון לאומי בפרלמנט קראו לכנס את הוועדה בהקדם - ולזמן לעדות את ראשי קהילת המודיעין. יאנוש סטאמר, מחוקק ממפלגת "יוביק" מהאופוזיציה שמכהן כראש הוועדה, דרש שיהיו השלכות לפרסום התחקיר. סטאמר אמר שהוא מעוניין לזמן לעדות את אנשי המודיעין כדי להעיד על ההאשמות שפורסמו, ואמר שהן פסולות במדינה שפועלת בכפוף לשלטון החוק.
סטאמר הזכיר שרוב חברי הוועדה הם מחוקקים ממפלגת השלטון "פידס", והם יכולים לסכל את החקירה ואת הדיון. "נקודת המבט שלנו היא ששתיקה תהיה בהכרח הודאה בכך שהממשלה הייתה מעורבת בזה", אמר סטאמר לקראת הכינוס האפשרי של הוועדה. פטר אונגר, מחוקק ממפלגת LMP מהאופוזיציה שחבר גם הוא בוועדה לביטחון לאומי, אמר על הממצאים שהופיעו בתחקיר: "אם חלק מזה נכון, אפילו חצי מזה, מדובר באחת משערוריות הביטחון הלאומי החמורות ביותר שראיתי".
נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין אמרה אתמול כי אם הדיווחים על השימוש בתוכנת הריגול הישראלית נכונים, יהיה זה דבר "לחלוטין בלתי מתקבל על הדעת". בהצהרה שמסרה בצהריים בפראג על פרשת "פגסוס" אמרה נשיאת הנציבות פון דר ליין: "מה שקראנו עד כה - וזה צריך עדיין לקבל אימות - הוא לחלוטין בלתי מתקבל על הדעת. זה מנוגד לכל סוג של חוקים שיש לנו באיחוד האירופי. החירות התקשורתית וחופש העיתונות הם מעֶרכי היסוד של האיחוד".
7 צפייה בגלריה
נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין מכריזה על רכישת חיסונים קורונה
נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין מכריזה על רכישת חיסונים קורונה
פון דר ליין. "מנוגד לכל סוג של חוקים שיש לנו באיחוד האירופי"
(צילום: AP)
בתגובה על ההדלפה נמסר מ-NSO: "מדובר בדו"ח שקרי שמבוסס על הנחות יסוד שגויות במסגרת קמפיין מאורגן ומתוזמר היטב על-ידי בעלי עניין ידועים. החברה שוקלת את צעדיה המשפטיים למול הטענות ההזויות המוצגות בדו"ח. יודגש כי מוצרי החברה נמכרים אך ורק לגופי מודיעין ואכיפת חוק כחלק מהמלחמה בטרור ובפשיעה חמורה ברחבי העולם".
"NSO מכחישה את הטענות העולות בדו"ח ממוחזר ומנותק מהמציאות, שמבוסס על בדיות ותיאוריות קונספירטיביות. מדובר בכותרות סנסציוניות וחסרות בסיס עובדתי", אמרו בחברה.
פורסם לראשונה: 23:30, 19.07.21