צה"ל אישר הערב (חמישי) באופן רשמי כי מנהיג חמאס יחיא סינוואר חוסל ברצועת עזה אמש, בפעילות בשכונת תל-סולטאן בעיר רפיח. בכותרת ההודעה ההיסטורית נכתב כי "חוסל מנהיג ארגון הטרור חמאס והאחראי לטבח 7 באוקטובר". חיסולו אושר לאחר השלמת תהליך זיהוי הגופה. בהודעה נכתב כי "סינוואר תכנן והוציא לפועל את המתקפה הרצחנית, וקידם את האידיאולוגיה הרצחנית שלו במהלך המלחמה ולפניה, והוא אחראי להירצחם וחטיפתם של ישראלים רבים".
צה"ל ושב"כ ציינו כי "סינוואר חוסל לאחר שנה בה הסתתר בלב אוכלוסייה אזרחית בעזה, ובמסתור בעל ובתת-הקרקע במנהרות החמאס. עשרות פעולות שביצעו צה"ל ושב"כ בשנה האחרונה, ובשבועות האחרונים במרחב בו חוסל, צמצמו את מרחב הפעילות של יחיא סינוואר שנרדף על ידי הכוחות, והביאו לחיסולו".
5 צפייה בגלריה
לוחמי ביסל"ח עם גופת יחיא סינוואר ברצועת עזה
לוחמי ביסל"ח עם גופת יחיא סינוואר ברצועת עזה
לוחמי ביסל"ח עם גופת יחיא סינוואר ברצועת עזה
5 צפייה בגלריה
מסמך מז"פ המאשר השוואה של צילומי השיניים
מסמך מז"פ המאשר השוואה של צילומי השיניים
מסמך מז"פ המאשר השוואה של צילומי השיניים
5 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל הרצי הלוי וראש השב"כ רונן בר הגיעו לנקודה בה חוסל סינוואר
הרמטכ"ל הרצי הלוי וראש השב"כ רונן בר הגיעו לנקודה בה חוסל סינוואר
הרמטכ"ל במקום שבו חוסל סינוואר
(צילום: דובר צה"ל)
כך חוסל יחיא סינוואר
לפי הודעת צה"ל, "בשבועות האחרונים פועלים כוחות צה"ל ושב"כ בהובלת פיקוד הדרום, ובהם אוגדה 162 ואוגדת עזה, בדרום רצועת עזה, על בסיס מודיעין של שב"כ ואמ"ן, אשר הצביע על מרחבים חשודים בהם ישנו חשד להימצאות בכירי חמאס. כוח של חטיבה 828 (ביסל"ח) אשר פעל במרחב, זיהה וחיסל שלושה מחבלים - בהם סינוואר".
בניגוד לרוב החיסולים לאורך מבצע "חרבות ברזל", בוודאי אלו הדרמטיים כמו של מוחמד דף או חסן נסראללה, החיסול של סינוואר קרה בעקבות היתקלות אקראית - וללא תכנון מראש. הלוחמים שאחראים לכך הם חיילים מבית הספר למפקדי כיתות ומקצועות של חיל הרגלים (ביסל"ח). הלוחמים, שעסקו בטיהור מרחב מטרור, זיהו שלושה מחבלים במבנה ממולכד - שחלקו הוקרס על-ידי צה"ל - וחיסלו אותם. בשלב זה, הם בכלל לא ידעו במי מדובר.
פרשננו רון בן ישי ציין כי שב"כ התעקש שצה"ל ימשיך את פעילותו בשכונת תל-סולטאן שבה חוסל סינוואר, כי ההנחה הייתה ששם נמצאים המנהיגים, לפעמים גם מעל לפני הקרקע. באזור שבו נמצא החטוף שחולץ פרחאן קאדי, הופצצה מנהרה שבה העריכו בצה"ל שסינוואר שהה. אבל הוא לא היה שם בסופו של דבר".

כותרות נוספות

על גופות המחבלים שחוסלו במקום נמצאה כמות גדולה של כסף ישראלי במזומן, לצד כלי נשק ותעודות זהות עם מסמכים. נוכח העובדה שהמבנה היה מלא במטעני חבלה וברימוני רסס, גופות המחבלים נבדקו תחילה על-ידי רחפנים - ואחד מהם היה נראה דומה לסינוואר. כך, הבינו הלוחמים שבהיתקלות אקראית - ומבלי שהיה להם מודיעין מקדים - הם הצליחו ככל הנראה לחסל את מנהיג חמאס. מיקום הפעולה לא התפרסם כדי לשמור על ביטחון הכוחות בשטח.
אינפו אינפוגרפיקה בכירי חמאס שחוסלו
5 צפייה בגלריה
לוחמי ביסל"ח עם גופת יחיא סינוואר ברצועת עזה
לוחמי ביסל"ח עם גופת יחיא סינוואר ברצועת עזה
לוחמי ביסל"ח עם גופת יחיא סינוואר ברצועת עזה
5 צפייה בגלריה
גופתו של יחיא סינוואר
גופתו של יחיא סינוואר
הגופה של יחיא סינוואר
בשלב זה, נדרשו הלוחמים להשיג אינדיקציות נוספות לכך שאכן חיסלו את סינוואר. הם צילמו את תמונות גופתו, ואלה נשלחו בין השאר לחטיבת הזיהוי הפלילי של המשטרה - שם, כפי שפורסם לראשונה ב-ynet, זיהו את הגופה על סמך השיניים שנראות בצילומים. לאחר מכן אישרה המשטרה גם כי טביעת האצבע של הגופה תאמה את זו של סינוואר.
ראש החטיבה, תת-ניצב עליזה רזיאל, אמרה כי המשטרה כבר נדרשה בעבר לזהות גופות על סמך צילומים, והסבירה: "היו לנו מראש את נתוני השיניים של סינוואר (שהוחזק בעבר בכלא הישראלי). הן תאמו לתמונות שהוצגו לרופאי השיניים. זה היה אחד הרגעים המשמחים ביותר השנה, התכוננו לרגע הזה שבו ניתן מענה לכוחות בשטח בתוך דקות. לרוב התשובות שלנו לא מבשרות טובות, אבל במקרה הזה הייתה גם תשובה וגם שמחה עצומה".
כך אומת חיסול סינוואר
אחת האינדיקציות העיקריות הנוספות לכך שסינוואר חוסל בתקרית הזו הייתה המחבל שנהרג ביחד איתו, שהיה ידוע כי השניים מסתובבים ביחד. בנוסף, לפי דיווחים עזתיים, שני ההרוגים האחרים לצד סינוואר הם שני מלוויו, שנחשבו ל"צל" שלו - אחד מהם שימש גם כמורה באונר"א, והשני בכיר במשרד לביטחון לאומי של חמאס. בהמשך דווח כי ייתכן שאחד ההרוגים הוא מח"ט רפיח מוחמד שבאנה.
הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, הגיע למבנה שבו חוסל סינוואר ואמר במקום כי "הדבר המאוד מיוחד פה זו ההתעקשות פיקוד הדרום ואוגדת עזה להחזיק את השטח. עשינו הרבה מבצעים מיוחדים במלחמה, אבל פה לא ידענו. המענה הוא חזק. זו מקצועיות, נחישות, זיהוי קטן וערנות. אנחנו קצת אחרי 7 באוקטובר ולפני שמחת תורה. ב-11 הימים שבין השנה בלוח העברי ללוח הלועזי אנחנו סוגרים חשבון עם סינוואר שאחראי ליום המאוד קשה שהיה לנו לפני שנה".
גלנט לעזתים בגבול הרצועה: "זו השעה לשחרר את החטופים ולהיכנע"
(צילום: אלעד מלכה)

שר הביטחון יואב גלנט, מצידו, קרא לתושבי עזה להיכנע בגבול הרצועה. "סינוואר סיים את חייו מוכה, נרדף ונמלט, לא כמפקד אלא כמי שדאג רק לעצמו", אמר גלנט. "זה מסר ברור למשפחות הנופלים והחטופים, אך גם לתושבי עזה: סופו של האיש שהמיט עליכם אסון הגיע, זו השעה לשחרר את החטופים ולהיכנע".
עוד לפני האישור הסופי לחיסול, שר החוץ ישראל כ"ץ אמר למקביליו בעולם כי "רב המרצחים יחיא סינוואר, שאחראי לטבח ומעשי הזוועה של ה-7 לאוקטובר, חוסל היום ע"י חיילי צה"ל. זהו הישג צבאי ומוסרי גדול לישראל וניצחון לעולם החופשי כולו מול ציר הרשע של האיסלם הקיצוני המובל ע"י איראן. חיסול סינוואר יוצר אפשרות לשחרור מיידי של החטופים ולהביא לשינוי שיוביל למציאות חדשה בעזה - ללא חמאס וללא שליטה איראנית. ישראל זקוקה כעת יותר מתמיד לתמיכה ולסיוע שלכם כדי לקדם יחד את המטרות החשובות הללו".