אסיר שהורשע ברצח שוחרר מבית סוהר ברוסיה כדי להישלח לשדה הקרב באוקראינה, וכאשר חזר מהמלחמה לחופשה בביתו רצח פעם נוספת – ונשלח למאסר ממושך. ימים ספורים לפני שהחל לרצות את עונשו רוסיה שוב שחררה אותו מהכלא, ושלחה אותו לחזית.
"הרוצח של סבתא שלי נמלט פעם נוספת מהעונש שלו, והלך להילחם במלחמה", אמרה לרשת BBC אנה פקרבה, נכדתה של הקשישה יוליה שנדקרה למוות על-ידי אותו אסיר.
2 צפייה בגלריה
חיילי מילואים רוסיה מחוז וולגוגרד
חיילי מילואים רוסיה מחוז וולגוגרד
פוטין וחיילים בצבא הרוסי
(צילום: AP, EPA/GAVRIIL GRIGOROV / SPUTNIK / KREMLIN)
בשנת 2022 שחררה רוסיה בפעם הראשונה את איוון רוסומאקין, שנשלח ל-14 שנות מאסר על רצח. באותה שנה פלש ולדימיר פוטין לאוקראינה, ובתחילת המלחמה אמר יבגני פריגוז'ין - שעמד אז בראש "קבוצת וגנר" – שהחברה הצבאית הפרטית שלו מגייסת לשורותיה אסירים מורשעים. במסגרת ההסכם בין רוסיה לאותם אסירים הם הסכימו לצאת למלחמה, ובתמורה קיבלו חנינה.
לפי BBC במהלך המלחמה שוחררו אלפי אנסים, רוצחים ופושעים אחרים מבתי הסוהר ברוסיה. מאז המרד הכושל של פריגוז'ין ושכירי החרב של "קבוצת וגנר" בראשי הצבא הרוסי, האסירים שמשוחררים מהכלא מגויסים לצבא ולא נשלחים לאוקראינה כלוחמים ב"קבוצת וגנר". פריגוז'ין, נזכיר, נהרג זמן קצר לאחר המרד בהתרסקות מטוס.
2 צפייה בגלריה
רוסיה יבגני פריגוז'ין ראש קבוצת וגנר ב בחמוט אוקראינה
רוסיה יבגני פריגוז'ין ראש קבוצת וגנר ב בחמוט אוקראינה
פריגוז'ין ושכירי החרב של "קבוצת וגנר", אשתקד בשדה הקרב באוקראינה
(צילום: AFP PHOTO / Telegram channel of Concord group)
רוסומאקין השתתף במלחמה, ובהמשך קיבל אישור לצאת לחופשה בביתו במחוז קירוב שבמערב רוסיה. כשיצא לחופשה הוא אנס ורצח את יוליה בת ה-85 בביתה. באפריל רוסומאקין בן ה-29 הורשע באונס וברצח ונשלח ל-23 שנות מאסר. בית המשפט תיאר את מעשיו כ"אכזריות קיצונית".
נכדתה של הנרצחת סיפרה כי הנהלת הכלא שבו היה רוסומאקין הודיעה למשפחה כי הוא שוחרר ב-19 באוגוסט – שבוע לפני שעונש המאסר אמור היה להתחיל. מסמך שפורסם ב-BBC, ועליו חתם מנהל הכלא, נכתב כי הוא שוחרר במסגרת חוק שמאפשר לצבא לגייס אסירים מורשעים. "התגובה הראשונה שלי הייתה אימה. אני יודעת מה האיש הזה עשה לסבתא שלי", אמרה הנכדה. "זה מפלצתי שהוא שוב שוחרר, ושזה קורה במאה ה-21. אין מילים שיוכלו לתאר את זה".