במהלך ישיבת הקבינט הלילה התפתח עימות חריף בין שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לרמטכ"ל הרצי הלוי. "אתה לא רוצה שאני אגיד מי פה ישן ב-6 באוקטובר", אמר סמוטריץ' - והרמטכ"ל קם והחל לצעוק, באופן חריג במיוחד: "תחזור בך".
שר הביטחון יואב גלנט, שהשתתף בישיבה לאחר שובו מהביקור בוושינגטון, נעמד אף הוא, התייצב לצד רא"ל הלוי ואמר לראש הממשלה: "אתה לא יכול לאפשר לשרי הקבינט להשתלח בצה"ל ובשב"כ באופן קבוע. זו תופעה חמורה שלא הייתה מעולם ומסכנת את ישראל במלחמה".
2 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל וסמוטריץ'. דרש שהשר יחזור בו
הרמטכ"ל וסמוטריץ'. דרש שהשר יחזור בו
הרמטכ"ל וסמוטריץ'. דרש שהשר יחזור בו
(צילום: דובר צה"ל, רויטרס)
ראש הממשלה בנימין נתניהו העדיף לא לגנות את סמוטריץ' בפה מלא, ואמר: "גם האמירה של הרמטכ"ל לפני שבועיים וגם האמירה של סמוטריץ' הערב לא מקובלות". הוא התייחס בכך לעקיצה של הרמטכ"ל לדרג המדיני באותה ישיבה, לפיה "אחריות זה לא משהו שמבינים פה יותר מדי". כשעה לאחר מכן, סמוטריץ' התנצל.
לוויכוח הזה קדמו חילופי דברים בין שר המשפטים יריב לוין לרמטכ"ל. לוין מתח ביקורת על הצבא וטען לאכיפה בררנית בשטחי B ביהודה ושומרון.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו יואב גלנט
בנימין נתניהו יואב גלנט
נתניהו וגלנט. "תופעה חמורה שלא הייתה מעולם"
(צילום: אלכס קולומויסקי, אלעד מלכה)
‏לוין: "זה לא משנה לא שאוכפים גם בשטחי C. תרשמו בהחלטה שיאכפו כמו היהודים, זה מספיק". ‏הרמטכ"ל: "יש שם חיילים שמסכנים את החיים ולא מזיקים. הם נלחמים בטרור". סמוטריץ': "מציע לך להוריד את הטון, אנחנו מחויבים לביטחון לא פחות ממך. אל תרצה לנו על אחריות. הבלגתי לך על האמירות לפני שבועיים, זה לא אנחנו שהלכנו לישון ב-6 באוקטובר". ‏הרמטכ"ל: "תחזור בך".
‏מלשכת סמוטריץ נמסר בתגובה: "הדלפות מגמתיות וחלקיות מהקבינט הן רעה חולה שפוגעת בביטחון. בתגובה להשתלחות לא מכובדת של הרמטכ"ל באחד משרי הקבינט, שר האוצר אכן מתח ביקורת על יחסו המזלזל של הרמטכ"ל כלפי הדרג המדיני, בדגש על אמירתו הפוגענית, המקוממת והלא ראויה שלו בדיון הקבינט הקודם נגד הדרג המדיני, אמירה שבעיקר אינה אמת אך גם אין לה מקום ביחסי רמטכ"ל ודרג מדיני במדינה דמוקרטית מתוקנת.
"למרבה הצער, במקום לקחת אחריות ולהתנצל על הדברים, הרמטכ"ל התבצר בעמדתו ותקף את השר סמוטריץ', מה שגרר חילופי דברים קשים. השר סמוטריץ' עומד מאחורי הביקורת על דברי הרמטכ"ל, כמו גם על המשך המינויים המקוממים שהוא מבצע תוך התעלמות מוחלטת מביקורת שרים רבים, ואולם התנצל על הסגנון שיכול היה לפגוע ברמטכ"ל באופן אישי, מה שכמובן לא הייתה כוונת הדברים".

ראש השב"כ: צעדים נגד הרשות? זה לא הזמן

במהלך הישיבה, שבה הובאו לאישור הקבינט סנקציות נגד הרשות הפלסטינית בעקבות הצעדים שהיא מקדמת נגד ישראל בהאג, התבטא ראש השב"כ רונן בר נגד אותם צעדים ואמר: "זה לא הזמן".
שר הביטחון גלנט אמר כי הוא תומך בצעדים הנוגעים להתיישבות, אבל אמר כי הצעדים נגד הרשות הם בעלי השפעה חיובית קטנה וסיכון ביטחוני גבוה, בתקופה מורכבת של לגיטימציה בינלאומית.
סמוטריץ' אחרי אישור המאחזים

סל הסנקציות וההחלטות, שפורסם לראשונה ב-ynet, אושר כמעט במלואו - אחרי ויכוח והפסקת הדיון לטובת התייעצות אצל ראש הממשלה, ובניגוד לעמדת מערכת הביטחון - צה"ל ושב"כ.
אותו סל סנקציות שאושר כולל הכשרה של חמישה מאחזים בלתי חוקיים - אביתר, שדה אפרים, אדוריים, חלץ וגבעת אסף. הצעד הגיע גם כתגובה להכרה בחודש שעבר במדינה פלסטינית מצד חמש מדינות באירופה. המאחז אביתר הפך לסמל עבור המתנחלים והימין - ולכן סמוטריץ' דחף בכל הכוח כדי להכשירו.
בנוסף אישרו שרי הקבינט גם בנייה בהתנחלויות, לצד סנקציות על בכירי הרשות הפלסטינית ובהן הגבלת תנועה ומניעת יציאה מהארץ של בכירי הרשות, לצד "אכיפת עבירות הסתה" וגירוש בכירים. המל"ל אמור להגדיר מי הם אותם בכירים שנגדם יפעלו.
בנוסף, כולל סל הסנקציות אכיפה בשטחי B נגד בנייה לא חוקית, לרבות בשמורה ההסכמית במדבר יהודה. מדובר בשטח שנמצא בשליטה אזרחית של הרשות הפלסטינית, ושליטה ביטחונית של ישראל. הפלסטינים התחייבו כי משום שזו שמורת טבע לא תהיה שם בנייה, והבטיחו לאכוף בה בנייה בלתי חוקית - אולם הדבר לא קרה ובמקום יש הפרה בוטה של ההסכמים, כשהפלסטינים אף מקימים שם עיר.