על רקע האור הירוק שנתן ראש הממשלה בנימין נתניהו למגעים המתנהלים מול האמריקנים על עצירה זמנית של התקיפות בלבנון למען משא ומתן על הפסקת אש – מתריעים ראשי רשויות בקו העימות בצפון כי לא יסכימו לכל מציאות של "תחנות יציאה" לחיזבאללה מהמערכה – כדי לאפשר לו להשתקם מחדש. מנגד, הם תולים תקוות בהצהרת הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי כי צה"ל ערוך ומוכן לכניסה ללבנון לשם השמדת תשתיות הטרור, "תנאי בסיסי שיאפשר להחזיר את תושבי הצפון אחר כך בביטחון".
3 צפייה בגלריה
הזירה בקיבוץ סער
הזירה בקיבוץ סער
זירת פיצוץ הרקטה בקיבוץ סער, היום
(צילום: Jack GUEZ/AFP)
3 צפייה בגלריה
פגיעה ישירה במחסני העירייה של קריית שמונה
פגיעה ישירה במחסני העירייה של קריית שמונה
הנזק שנגרם למחסני העירייה בקריית שמונה. אתמול
(צילום: Jalaa MAREY/AFP)
יותר ממחצית מבתיה של מטולה נפגעו מירי חיזבאללה. ראש המועצה המקומית מטולה דוד אזולאי נותר מוטרד למרות הצהרות הצבא, ומול התבטאויות "הגורמים המדיניים" בלשכתו של נתניהו. "אני מאוד מקווה שממשלת ישראל לא הולכת עוד פעם שני צעדים אחורה, אלא ממשיכה בעוד שמונה צעדים קדימה", אמר. "חווינו את החוויה הזו אחרי אירוע מג'דל שמס, אחרי מתקפת המנע לתל אביב ובעוד מקרים שבהם הצבא יצא למבצע שבו תקפו חזק – ואז חזרו למדיניות הכלה. לנו כבר נמאס ממדיניות ההכלה של ממשלת ישראל, וההמתנה לחטוף כל פעם אחרי שאנחנו תוקפים".
אזולאי ציין: "אחרי 7 באוקטובר ההרתעה שלנו פשוט נשחקה לחלוטין, וזו ההזדמנות להחזיר אותה. ההרתעה לא חוזרת במבצע חד פעמי, אלא בלחימה שמטרתה לגדוע את זרוע התמנון של האיראנים בלבנון לחלוטין. אנחנו לא נסבול מבצע כזה או אחר, ועוד פעם נחזור אחורה. במקום צעד קדימה ושניים אחורה, אנחנו רוצים צעד קדימה, עשרה קדימה, עשרים קדימה, רק קדימה, לא רוצים לשמוע 'אחורה'".
גם במערכת הביטחונית והמדינית מבינים כי המלחמה בצפון תסתיים בהסכם והסדרה מול חיזבאללה, אך השאלה היא מאיזו עמדת כוח תגיע ישראל אל הדיונים, וכמה תפעל להשגת ההסדרה לפני שידרשו בעולם לעצור את המלחמה. אזולאי הוסיף: "צריך להמשיך בלי הפסקה וכל יום לעלות עוד ועוד מדרגות עד שחיזבאללה יגיד 'די'. אני מעריך שהאמריקנים, הצרפתים והאירופאים יתחילו ללחוץ על הלבנונים ויהיה הסכם, אבל ההסכם צריך להיות טוב. הוא בטח לא יהיה מבוסס על 1701, ומי שצריכים לאכוף אותו הוא צה"ל, באזור חיץ שבו יטפל בכל הפרה הכי קטנה. אני לא מאמין שנפגעו כבר חמישים אחוז מהיכולות של חיזבאללה, אלא אולי שלושים אחוז".
"מצפים לקראת החגים למבצע אחד בלבד: מבצע 'אחד פלוס אחד' – עזה פלוס לבנון או נסראללה פלוס סינוואר"
ביום שלישי הוכרז שהרמטכ"ל קבע כי שם המבצע ההתקפי בלבנון הוא "חיצי הצפון". הבשורה על המתקפה כ"עוד מבצע" הדאיגה רבים, בהם ראשי הרשויות, כי הצבא אינו מכוון למערכה כוללת. גורמים בצה"ל הבהירו כי המבצע הוא רק חלק מהמערכה להשבת הביטחון לצפון, אך ציינו כי כל היבט במלחמה תלוי בהחלטות ובהנחיות הגורמים המדיניים.
"מבצעים יש בסופר מרקט", אמר ראש העיר קריית שמונה אביחי שטרן. "אצלנו נותרו השלטים של המבצעים מראש השנה אשתקד, ואיבדו גם הם את הרלוונטיות שלהם". לדבריו, אחרי שנת התשה ופליטות, דורשים התושבים מלחמה להשבתם הביתה. "ב-2006 זו הייתה מלחמה, ולא סיימו בה את העבודה. בטח ש'מבצע' שכבר ניתן לו שם לא יעשה את העבודה. את המחירים אנחנו משלמים, ומצה"ל אנחנו מצפים לקראת החגים למבצע אחד בלבד – מבצע 'אחד פלוס אחד' – עזה פלוס לבנון או נסראללה פלוס סינוואר".
3 צפייה בגלריה
yk14029660
yk14029660
מבצעי ראש השנה אשתקד בקריית שמונה
(צילום: אפי שריר)
נתניהו: "לא יכול לפרט את כל מה שאנחנו עושים"
(צילום: דוברות ראש הממשלה)

אתמול במטח הירי לעבר קריית שמונה שיגר חיזבאללה כ-50 טילים שגרמו לפגיעות ישירות ולנזק רב לבתי מגורים ולמחסני החירום של העירייה. שטרן אמר כי בשבועיים האחרונים "צה"ל פעל בצורה מזהירה ואנחנו מודים על כך ומעריכים. הצבא הוכיח שיש לו את היכולת להפתיע, ליזום, להשמיד ולפגוע – את היכולות האלו צריכים להמשיך במלחמה".
עם גיוס שתי חטיבות לוחמות במילואים לקראת הרחבת הלחימה והעלאת כלי ארטילריה רבים לאורך הימים האחרונים, האפשרות של כניסה קרקעית כבר בקרוב נראית ממשית – אך בצפון לא ממהרים לדרוש אותה כבר בשלב זה. אזולאי ציין כי הוא לא סבור שזו העת למהלך קרקעי בדרום לבנון. "ברגע שרובע הדאחייה ייפול, יבוא נסראללה על שש. צריך לפגוע להם גם בשדה התעופה בביירות ובתחנת הכוח, ממשלת לבנון צריכה לשלם על זה. למה לא שורפים להם את שדות הסמים? רק כוח הם מבינים".

"אם חיזבאללה יסכים עכשיו להפסקת אש, זה ייגמר בטבח ודאי"

בתוך כך, במטה "נלחמים על הצפון" פנו אתמול לנתניהו ולשר הביטחון יואב גלנט, והזהירו כי גם התושבים לא יסתפקו בהכרזות על "השבת הביטחון" או "תחושת הביטחון". במטה, שבו חברות מאות משפחות מפונים מהצפון, כתבו לנתניהו ולגלנט כי הם מעריכים את פעולות צה"ל לפגיעה בחיזבאללה, לצד ההחלטה על הכנסת המערכה בצפון למטרות המלחמה של הצבא, אך לא די במהלכי "מבצע" נקודתיים. "אנו חוששים יותר מתמיד שתוך תקופה קצרה נקבל הודעה לשוב לבתינו, לאחר שמדינת ישראל הגיעה להבנות בינלאומיות בנוגע לגזרת הצפון", כתבו. "אנו מודיעים כי אם המלחמה תיעצר בטרם עת, ללא כניסה קרקעית וטיהור השטח והשבת הביטחון לצפון, לא נחזור".
ביידן: מלחמה כוללת אפשרית, אבל יש הזדמנות להסדר
(צילום: ABC)

רפאל סלאב, ממובילי המטה, אמר ל-ynet: "אני רואה שגם כל מיני אלופים 'לשעברים' מהצבא מדברים על האפשרות לתת 'תחנת יציאה' לחיזבאללה, כאילו החיים שלנו הם השקעות הפק"מ שלהם. אם חיזבאללה יסכים עכשיו להפסקת אש, לפני שהושמדו כל יכולותיו, זה ייגמר בטבח באופן ודאי, ברגע שיוכלו לבצע זאת". לדברי סלאב, "אסור לחתור להסלמה כדי להגיע להסכמה. לא נוכל לחזור לבתים שלנו ללא אזור חיץ מוחלט שיהיה ללא תושבים, ללא רועי צאן לא תמימים ובוודאי ללא חיזבאללה".
מלובי 1701 נמסר: "בשבוע האחרון צה"ל תוקף בעוצמה ובתחכום בלבנון. הממשלה הכניסה סוף־סוף את חזרת התושבים הביתה כחלק ממטרות המלחמה. אבל כרגיל, כשהאויב חוטף הוא רץ לבכות לצרפתים ולאמריקנים שמצידם לוחצים להסדרה. היינו בסרט הזה. לא יקרה שוב. אנחנו שומעים קולות באולפנים המתחילים לחשב אם המלחמה כדאית כלכלית, במקום לשאול איך מחזירים את ההתיישבות לגליל. לא תהיה הזדמנות כזאת להמשיך ולהכות באויב. אין עוד ביפרים. עשרות אלפי תושבי הצפון מפונים כבר שנה מבתיהם ועוד עשרות אלפים חיים בזירת מלחמה, כשהשבוע עוד מאות אלפים הצטרפו. אסור שזה יהיה לחינם. אסור לחזור ל-6 באוקטובר. אסור לעצור".
בינתיים, שר הנגב והגליל יצחק וסרלאוף (עוצמה יהודית) פרסם בחשבון ה-X שלו (לשעבר טוויטר): "ערב טוב אדוני ראש הממשלה, אני כעת בצפון. עוד יום ארוך עם ראשי הרשויות המדהימים והמסורים שם. ישבתי רק היום עם שישה עשר מהם. ואני מודיע לך, על דעתם – בלי הכרעה צבאית משמעותית של חיזבאללה, אין מה לדבר על החזרת תושבי הצפון לבתיהם. אף אחד לא מאמין להסכמים עם הטרור. מדינת ישראל למדה את זה בדרך הקשה. תושבי הצפון לא יחיו יותר תחת כוונות חיזבאללה. כעת ההזדמנות להכריע את חיזבאללה".