בשעות הצהריים (ראשון) התקבל דיווח על פיגוע ירי בתחנת המרכזית בבאר שבע. צעירה כבת 20 נפצעה אנושות, ובהמשך נאלצו גורמי הרפואה לקבוע את מותה. לבית החולים סורוקה בעיר פונו תשעה פצועים, בהם שניים במצב קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר במצב קל. כמו כן, בבית החולים מטופלים 15 נפגעים שסובלים מחרדה.
המחבל, תושב הפזורה הבדואית בנגב בעל רישום פלילי - חוסל. בהמשך התברר כי הוא חלק ממשפחתו המורחבת של מוהנד אלעוקבי, שביצע את הפיגוע בתחנה המרכזית בבאר שבע באוקטובר 2015, שעמד בקשר עם חמאס.
זירת הפיגוע בבאר שבע
(צילום: מאיר אבן חיים, אילנה קוריאל )

לפי בחינה ראשונית, המחבל הגיע לתחנה באוטובוס עם אקדח וסמוך לדלת של סניף מקדונלד'ס, פתח באש וחוסל תוך שניות על ידי חיילים שהיו במקום עם נשקים שלופים. "האירוע נגמר תוך שניות", סיפרו עדים.
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הגיע לזירת הפיגוע. "אנחנו משתתפים בצער המשפחה", אמר כשהנוכחים במקום קראו: "נכשלת! תתפטר!". "השוטרות גיבורות", המשיך בן גביר. "אנחנו מציבים אותן כאן כדי לעמוד בקו האש מול אותם מחבלים וצריך להגיד שהן גיבורות. אני חושב שהלקח הגדול מ-7 באוקטובר זה שנגמר ההומניות, אין סלחנות בתחומים שאני אחראי עליהם, זה מה שאנחנו עושים בהריסת בתים, בלפעול בצורה נחרצת מול אותם אנשים לא נאמנים".
בן גביר טען כי "יש המון בדואים נאמנים למדינה, אבל יש כאלה שלא נאמנים. מי שלא נאמן צריך להרוס לו בתים להיכנס להראות משילות וזה מה שהמפכ"ל והממ"ז עושים. אני קורא לרה"מ להעביר עוד היום את החוק שהצענו לגירוש משפחות מחבלים. האחריות שלי בזה שאני מחזק את המשטרה, האחריות שלי בזה שהבאתי כיתות כוננות. אנחנו במלחמה, מי שלא הבין שאנחנו במלחמה כנראה לא מבין כלום. צריך לנצח אותם ואנחנו יכולים".
בן גביר בזירת הפיגוע
(צילום: אילנה קוריאל)

יו"ר רע"מ מנסור עבאס כתב בחשבונו ברשת X אחרי הפיגוע: "היום בוצע פשע נתעב בבאר שבע נגד אזרחים חפים מפשע , אנו מגנים את הפיגוע במיוחד שהמבצע אזרח ערבי מהפזורה בנגב. זו לא דרכם של האזרחים הערבים שידעו לגלות מחויבות אזרחית ערכית וחוקית, וסלדו מכל סוג של אלימות, ודחו כל ניסיון לגרור אותם להשתתף במעשי אלימות פוליטית".
הדיווח על האירוע התקבל בשעה 14:27 במוקד 101 של מד"א במרחב נגב על פצועים סמוך לתחנה מרכזית בבאר שבע. אריה דורון, דובר המשטרה, אמר כי במקום נערכו סריקות וחיפושים אחר סייענים. "אנחנו מבקשים מכל מי שנמצא באזור התחנה המרכזית ולא אמור להיות שם שלא יהיה שם עד שאנחנו נסיים את הסריקות שלנו ונזכה את הזירה. מי שמזהה רכב חשוד או אדם חשוד שיחייג 100". הוא ציין כי "מוקדם מדי לחשוב על תחקיר אנחנו עוד בתחילתו של האירוע משולב ועוד מוקדם לדבר על הסקת מסקנות, אנחנו עוד בלב ליבו של האירוע".
מפקד מחוז הדרום, ניצב אמיר כהן, הגיע לזירה וקיים בה הערכת מצב. המשטרה מסרה כי כוחות רבים של יחידות המחוז, בהם שוטרים, לוחמי יס"מ, מג"ב ומתנדבים הגיעו סמוך לזירת האירוע, הקימו מחסומי תנועה וערכו חיפושים כדי לשלול מעורבים שנמלטו. עוד הדגישו במשטרה כי אין כרגע אירוע ביטחוני נוסף בעיר.
פרמדיק בכיר במד"א בוריס מנטו סיפר: "הגענו למקום במהירות בכוחות גדולים, ראינו צעירה שוכבת כשהיא מחוסרת הכרה ללא דופק וללא נשימה, ביצענו בדיקות רפואיות אבל הפציעה שלה הייתה קריטית ולצערנו נאלצנו לקבוע מותה במקום". לדבריו, "הייתה המולה רבה ופצועים נכנסו לחנויות. בסריקה של צוותי מד"א ראינו עוד מספר פצועים, כולם היו בהכרה מלאה וסבלו מפציעות בגופם. הענקנו להם טיפול רפואי שכלל עצירת דימומים ומתן תרופות לשיכוך כאבים ופינינו אותם בניידות טיפול נמרץ של מד"א לבתי החולים כשמצבם יציב".
2 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בתחנה המרכזית באר שבע
זירת הפיגוע בתחנה המרכזית באר שבע
זירת הפיגוע
(צילום: מאיר אבן חיים)
2 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בתחנה המרכזית באר שבע
זירת הפיגוע בתחנה המרכזית באר שבע
(צילום: מאיר אבן חיים )
עובדי מקדונלד'ס שסמוך אליהם נפתחה האש התחבאו במקפיא. תרין יעקבוב מבאר שבע, מנהלת הסניף, סיפרה: "היינו בתוך הסניף. יש לנו דלת חיצונית וזכוכית נעולה. שמענו יריות ויצאנו החוצה. ראינו את המחבל עם רובה מרסס, נכנס ומנפץ את כל הזכוכיות. סגרנו את הדלת והיינו עם שני חיילים ואזרחית בתוך המקפיא. החזקנו את הדלת שלא ייכנס וחיכינו רבע שעה עד שיכולנו לצאת. בדרך ראינו פצועים".
אליאס אבו גמעה מערערה שבנגב, עובד בסניף, סיפר כי הוא זה שהחזיק את הדלת. "היינו ביחד. אני לא הספקתי לראות את המחבל. פשוט ברחנו. אני שנתיים וחצי פה. הייתי גם בפיגוע הקודם שהיה ליד תחנת האוטובוס".
אחת מעדות הראייה סיפרה: "באנו לקנות כרטיסים לאוטובוס וראינו נהירה של אנשים רצים וצורחים ורצנו החוצה". עדה נוספת שיתפה: "שמעתי יריה וצעקות. זה התחיל ממקדונלד'ס ואנחנו היינו באמצע".
ראיתי את שמעיתי את היריות וזה אח"כ ראיתי חייל אמרתי שיחבור אליי שנסתער על המחבל שמענו את היריות אמר לי "פגעו בי" ואז חילצתי אותו לאחור ופתחנו לו את החולצה הייתה חובשת באזור, היא טיפלה בו אמרתי להם אני יכול ללכת?,הלכתי, באתי לאזור המחבל כבר נוטרל בעיקרון מלא פצועים מלא ירויים מד"א הוזעקו
אמא לחיילת ששהתה בתחנה המרכזית בזמן הפיגוע סיפרה מיד לאחר מכן בשיחה עם ynet: "אני לא מצליחה להשיג את הבת שלי. היא מתחבאת שם בשירותים. היא אמרה לי: 'אני מתחבאת בשירותים עם עוד חיילים. לא יכולה לדבר ביי'. אני מודאגת ממש, מקווה שהיא בסדר".
בכתבה זו שולבו סרטונים ותמונות מהרשתות החברתיות בשימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים. אם ידוע לכם מי צילם אותם - שלחו לנו במייל אדום.