חלוקת בדיקות אנטיגן בנתניה ובגבעתיים
(צילום: שמוליק דודפור, עיריית נתניה)

הילקוטים כבר מסודרים, הילדים ממתינים בקוצר רוח, וההורים במתח: ביום רביעי, עוד יומיים, תיפתח שנת הלימודים לה ייחלו רבים כל כך. אלא שתקנות מתווה החזרה לגנים ולבתי הספר טרם אושרו משום שהגורמים המשפטיים במשרדי החינוך והבריאות מתקשים להגיע להסכמות ולהכריע בשאלת המורים אשר מסרבים להתחסן ולהציג בדיקת קורונה שלילית פעמיים בשבוע.
4 צפייה בגלריה
עמדת חלוקה של בדיקות קורונה ביתיות בגבעתיים
עמדת חלוקה של בדיקות קורונה ביתיות בגבעתיים
חלוקת בדיקות האנטיגן בגבעתיים
(צילום: אביגיל עוזי)
4 צפייה בגלריה
יפעת שאשא ביטון ניצן הורוביץ
יפעת שאשא ביטון ניצן הורוביץ
יומיים לפתיחת השנה, בנט יקיים היום דיון סופי. השרים הורוביץ ושאשא ביטון
(צילום: יואב דודקוביץ' לע"מ , קובי קואנקס)
4 צפייה בגלריה
מזרק בקבוקון חיסון נגד קורונה של פייזר ב לוס אנג'לס קליפורניה ארה"ב ב-7 באוגוסט
מזרק בקבוקון חיסון נגד קורונה של פייזר ב לוס אנג'לס קליפורניה ארה"ב ב-7 באוגוסט
החיסון של פייזר. מי ישלם על הבדיקות למורים שמסרבים להתחסן?
(צילום: AFP)
על רקע מחלוקת וקשיים משפטיים, נכון לעכשיו מנהלי בתי הספר אינם רשאים לשאול מורים האם התחסנו. כמו כן, הם לא יכולים לחייב אותם להציג תו ירוק או לחלופין להציג בדיקת קורונה שלילית – ובוודאי אינם רשאים למנוע מהגננות ומהצוות הלימודי להיכנס למוסדות.
עיקר המחלוקת שגורמת לעיכוב הינה מה יהיה מעמדם של מורים המסרבים להתחסן ולהציג בדיקה: האם יוצאו לחל"ת? לחופשה? ימשיכו ללמד, אך מרחוק? כמו כן עולה השאלה מי ישלם על הבדיקות שאמורים צוותי החינוך שאינם מתחסנים לבצע פעמיים בשבוע, שעלותן כ-20 שקלים לבדיקה.
אז נכון, אמנם משרד החינוך הפיץ מבעוד מועד את מתווה החזרה לבית הספר כדי לאפשר לצוותים להיערך ולהכין את ההורים והתלמידים לקראת החזרה, אך בהתאם לחוק חובה עליו להביא את התקנות לדיון ואישור בפני ועדת החינוך של הכנסת ולאחר מכן לאישור במליאת הכנסת. משכך, היות שהתקנות טרם אושרו, קיבלו מנהלי בתי הספר הודעה כי מאבטחי בתי הספר אינם רשאים לשאול הורים או מבוגרים אחרים האם ברשותם תו ירוק והם גם אינם יכולים למנוע מהם כניסה לשטח בית הספר. על פי ההנחיות כעת, היחידים שרשאים לעשות זאת הם מנהלי בתי הספר בלבד.
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
הקבינט יתכנס ב-20:00. בנט
(צילום: AP)
"זוהי הנחיה הזויה ולא מציאותית", זעמו מנהלים, "אין מצב שנעמוד בשער בית הספר ונמלא את מקום המאבטח ונבדוק את הבאים. יש לנו מספיק מטלות כדי להבטיח התנהלות סדירה ככל האפשר בתוך כל הכאוס שנוצר. בנוסף, לא נוכל לשאול מורים אם יש להם תו ירוק, ובוודאי שלא למנוע מהם להיכנס. המצב הזה מגביר את תחושת חוסר הוודאות והיעדר ביטחון מפני הידבקות".
יו"ר איגוד מנהלי מחלקות חינוך בשלטון המקומי, אבי קמינסקי, הוסיף כי העובדה שהתקנות לא אושרו גורמת לכך שכל אחד מתרגם ומיישם את המתווה כראות עיניו. "לא ייתכן שבכל פעם מחדש מפרסמים מתווים ורק אחר כך יורדים לפרטים ובודקים האם הם ניתנים ליישום", אמר, "משאירים לרגע האחרון ולא סוגרים את הפרטים עד הסוף, כל אחד יבין מה שיבין".
אבי קמינסקי יו"ר הנהלת איגוד מנהלי מחלקות חינוך ברשויות המקומיותמשאירים הכל לרגע האחרון. אבי קמינסקי
בתוך כך, ובעוד שבמשרדים מתווכחים על אישור המתווה, החלו אתמול לחלק בבתי הספר ברחבי הארץ את בדיקות האנטיגן הביתיות, אשר באמצעותן, ובתנאי שהתוצאה שלילית, יוכלו התלמידים להגיע ביום רביעי לכיתות ולגנים ולהתחיל את שנת הלימודים החדשה. יש לציין כי לא חובה להיבדק ולא חובה להציג את התוצאות. לכן, כל המאמץ והכסף מושקעים בתקווה שההורים ישתפו פעולה.
ברשויות המקומיות דיווחו על מחסור של אלפי ערכות לבדיקות ולכן הורים רבים שהגיעו לאסוף את הערכות חזרו לבתיהם בידיים ריקות. הרשויות תיארו היענות חיובית מצד ההורים, אך התברר שהם לא קיבלו מספיק ערכות לכלל הילדים בגילאי 16-3. מדובר במחסור של עשרות אלפי ערכות ברשויות: הוד השרון, תל מונד, יבנה, אבן יהודה, ראש העין, נס ציונה, חבל מודיעין, מרחבים, כפר יונה ועוד. ממשרד החינוך נמסר כי היום יקבלו הרשויות את הערכות החסרות להמשך החלוקה.
בתוך כך, ועל רקע כל המחלוקות, ראש הממשלה נפתלי בנט יקיים היום דיון היערכות סופי לקראת פתיחת מערכת החינוך בהשתתפות שרת החינוך יפעת שאשא ביטון ושר הבריאות ניצן הורוביץ. ישתתפו בה גם ממונה הקורונה, מפקד פיקוד העורף, יו"ר מרכז השלטון המקומי וגורמי מקצוע נוספים. בשמונה בערב יתכנס קבינט הקורונה כדי לאשר את הרחבת מתווה התו הירוק כך שיחול גם על עובדי המגזר הציבורי, וכן את המתווה לקיום אירועי סליחות בכותל המערבי.
פורסם לראשונה: 23:57, 29.08.21