2 צפייה בגלריה
שביתת משטרה שוטרים ב עיר פורטלזה ב סיארה ב ברזיל
שביתת משטרה שוטרים ב עיר פורטלזה ב סיארה ב ברזיל
"דפוס פעולה שהיה רווח לפני שנים - וכעת חזר". ניידות בברזיל, ארכיון
(צילום: רויטרס)
הישראלי בן ה-30 שנחטף אתמול (שלישי) בסאו פאולו שבברזיל היה בדרך לפגישה לילית עם מקומית - אלא שבמקום אישה, ארבה לו כנופיה מקומית. יחד עם הישראלי נחטף גם נהג האובר שהסיע אותו למקום, שבהמשך נזרק באזור נטוש על-ידי החוטפים שהבינו כי לא יוכלו להוציא ממנו כסף. אותו נהג דיווח למשטרה על החטיפה - שהצליחה, שעות ארוכות לאחר מכן, לשים ידה על החוטפים.
הסיפור החל כאמור ביום שלישי, אז הישראלי הזמין אובר כדי להגיע למפגש עם אישה שהכיר באפליקציית היכרויות. אחרי שנחטף, הוא הוחזק במשך שעות ללא אפשרות ליצור קשר, ואת המידע הראשוני על חטיפתו העביר למשטרה נהג האובר. בזמן הזה, החוטפים כבר הצליחו למשוך כ-7,000 שקלים מחשבון הבנק של החטוף, אך את הכסף הגדול הם תכננו לקבל ממשפחתו: הם התקשרו לקרוביו, דרשו מהם כופר - ואז דודו של הישראלי התקשר למספר החירום של הקונסוליה בסאו פאולו ודיווח על החטיפה.
2 צפייה בגלריה
"עיר עצומה, שיש בה אזורים פחות טובים. צריך התנהגות מונעת". סאו פאולו
"עיר עצומה, שיש בה אזורים פחות טובים. צריך התנהגות מונעת". סאו פאולו
"עיר עצומה, שיש בה אזורים פחות טובים. צריך התנהגות מונעת". סאו פאולו
(צילום: אייר אירופה)
עם קבלת הדיווח על דרישת הכופר, הקונסוליה יצרה מיד קשר עם יחידת החטופים של משטרת סאו פאולו - שנכנסה לפעולה מהירה. המשטרה המקומית הצליחה לאכן את מכשיריהם הסלולריים של החוטפים ושל הישראלי, וכך איתרה את מיקומם. בידי השוטרים היו שלושה מיקומים אפשריים - ובמיקום הראשון הם הצליחו להגיע אל שלושה מהחוטפים, ולעצור אותם. השלושה נלקחו לחקירה אינטנסיבית, ובזכות המידע שמסרו המשטרה הגיעה תוך זמן קצר להגיע לישראלי - ששהה במיקום אחר עם יתר חברי הכנופיה.
אמו ודודו של הישראלי, נציין, מתגוררים בסאו פאולו - והוא חי על הקו ישראל-ברזיל. הוא שוחרר בשעות הלילה, וכעת נמצא עם בני משפחתו כשהוא בריא ושלם. הקונסול הישראלי, אביאל אברהם, שוחח איתו וסיפר כי הוא היה נשמע נסער אך שמח, ובמצב רוח טוב. לצד אברהם, הטיפול בחטיפה לווה כל העת גם על ידי המחלקה לישראלים בחו"ל באגף הקונסולרי של משרד החוץ, לצד צוות הקונסוליה הכללית בסאו פאולו עם הקונסול הכללי, רפי ארדרייך, ונספח משטרת ישראל, משה תורג'מן.
ארדרייך סיפר כי "סאו פאולו היא עיר גדולה, ויש פה אירועי פשע שמחייבים התנהגות מונעת. החוטפים משתמשים באפליקציות של העברת כספים מהירות, משתלטים על אדם ומאלצים אותו או את משפחתו לשחרר כמה שיותר כספים במהירות. במקרה הזה הישראלי שנחטף העביר לחוטפים 10,000 ריאל, שהם כ-7,000 שקלים. הם עשו העברה באמצעות אפליקציה".
לדברי ארדרייך, המשטרה הגיעה לחוטפים בשעה 02:00 לפנות בוקר במבצע שהוגדר כמוצלח מאוד. "אנחנו בקשר צמוד עם יחידת החטופים והנעדרים בסאו פאולו", אמר. "הם דיווחו לנו על מה שקורה לאורך כל היום והלילה, ושחררו את החטוף. הוא היה מאוד נסער ונרגש, אבל במצב רוח טוב, והחוטפים לא היכו אותו".
ארדרייך הוסיף כי ניתן להימנע מחטיפות כמו זו בכל מיני דרכים. "קודם כל לדעת לאן אתה נוסע - למקומות מאובטחים בלבד", אמר. "סאו פאולו היא עיר עצומה, אחת מחמש הערים הגדולות בעולם. יש פה אזורים פחות טובים. העיר מאוד מתקדמת ומאוד מרושתת מבחינת מצלמות ופיקוח, אבל לא בכל מקום ולא בכל מצב. אנשים צריכים להתנהג בעיקר בהתנהגות מונעת".
בחודש האחרון, נציין, היו שלושה מקרים של חטיפות ישראלים בברזיל: הראשון, איש העסקים משה בנדק, שהעמיד פני שכיר כדי שחוטפיו לא יבינו את מי תפסו; השני, בן הקהילה היהודית שנחטף ושוחרר אחרי תשלום כופר; והשלישי, מקרה החטיפה הנוכחי. "החטיפות לא קשורות לעובדה שמדובר בישראלים ויהודים", הדגיש ארדרייך. "זה דפוס פעולה שהיה רווח פה לפני שנים רבות ולדאבוננו חוזר כעת, בגלל השימוש באפליקציות וההתקדמות הטכנולוגית".