5 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס, אלכס קולומויסקי)
המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך התייחס הבוקר (רביעי) להתפתחויות במשפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ואמר כי "כשהוגשו האישומים נגדו הציפייה הייתה שיתפטר מתפקידו". בריאיון לגלי צה"ל הסביר כי "אף אחד לא יכול היה לנחש שראש הממשלה לא יתפטר - ויבחר להילחם מתוך המערכת. אני מכוון את זה למפלגה שנלחמת ולא מבינה שהיא צריכה להגיד ש'לטובת המדינה אנחנו מעמידים איש אחר בראשנו'".
אלשיך התייחס לדבריו של נתניהו על ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, לפיהם "ראש ממשלה ששקוע עד צוואר בחקירות, אין לו מנדט מוסרי וציבורי לקבוע דברים כל כך גורליים למדינת ישראל", והודה: "כולנו לקחנו בחשבון מה שהוא אמר על אולמרט". עם זאת הוא הבהיר: "לא הייתה שום תוכנית להדיח ראש ממשלה מכהן, אף אחד לא צפה מה יכול לקרות כתוצאה מהגשת כתב אישום על פי פרוצדורה חוקית לחלוטין".
5 צפייה בגלריה
אולמרט בבית המשפט
אולמרט בבית המשפט
"לקחנו בחשבון מה שהוא אמר על אולמרט"
(צילום: מוטי קמחי)
5 צפייה בגלריה
השופטים בפתיחת הדיום הראשון במשפטו של בנימין נתניהו
השופטים בפתיחת הדיום הראשון במשפטו של בנימין נתניהו
השופטים אמרו שיהיה קשה להוכיח שוחד בתיק 4000
(צילום: עמית שאבי)
בצל אמירתם הדרמטית של השופטים בנוגע לקושי להוכיח את עבירת השוחד בתיק 4000 (בזק-וואלה), שהודלפה מתוך פגישה סגורה עם התביעה וסנגוריהם של נתניהו ואיש העסקים שאול אלוביץ', אמר אלשיך: "זה קצת מניפולטיבי. אף אחד לא אמר לפרקליטות 'אין פה תיק'. אני שמעתי רק את ההדלפה".
על המשך כהונתו של נתניהו בתפקיד, ברקע התקדמותו של המשפט ורצון ממשלתו לקדם מהפכה משפטית, הוסיף המפכ"ל לשעבר כי "אמרתי את דעתי ללא שום קשר לניהול המשפט, גם לפני הרפורמה. חשפו אותי למצב המאוד שביר של הדמוקרטיה שלנו, שהיא שבירה. אנחנו נמצאים במצב מסוכן שהדמוקרטיה לא מספיק חזקה כדי לנהל משפט מול ראש ממשלה מכהן". הוא הסביר כי "מתנהל משפט מול מי שמחזיק בכל הרשויות. המדינה הזאת יורדת מהמסלול".
אמירותיו של אלשיך בריאיון לגלי צה"ל גררו תגובות מיידיות מצד בכירים בממשלה, ובליכוד דרשו לפתוח בחקירה נגדו "ונגד השותפים שלו לתפירת התיקים", לדבריהם, "כדי לחשוף את המניעים שעמדו מאחורי הגשת כתב האישום נגד ראש ממשלה מכהן והבחירה הדמוקרטית של העם".
5 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
סמוטריץ' טען ל"ניסיון הפיכה", זוהר אמר כי "עשו הכול להדיח את ראש מחנה הימין"
(צילום:הדר יואביאן, קובי קואנקס)
5 צפייה בגלריה
אופיר אקוניס  במליאת הכנסת
אופיר אקוניס  במליאת הכנסת
"להפסיק את משפט נתניהו". אקוניס
(צילום: שלו שלום)
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' טען כי בדבריו למעשה הודה אלשיך כי ניסה "לבצע הפיכה". "זה יום עצוב למדינת ישראל. יש פה מספר גורמים שחברו יחד כדי לנצח את הדמוקרטיה ולבצע הפיכה", טען סמוטריץ', "פקידים ומפקדים לשעבר שניסו בזמן תפקידם לבצע מהלכים כדי להחליף שלטון וכשלו, חברו יחד ומנסים גם כעת לנצח את דברו של הבוחר הישראלי. גם הפעם הם יכשלו. לא ניתן להם לגנוב את הדמוקרטיה הישראלית".
שר התרבות והספורט מיקי זוהר מהליכוד הוסיף בציוץ בטוויטר: "אלשיך מאשר שהם עשו הכול להדחתו של ראש מחנה הימין נתניהו. לא הלך להם". שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס קרא להפסיק את משפט נתניהו בטענה כי "נעשה כאן ניסיון שנכשל להדיח, באמצעים פסולים, ראש ממשלה שנבחר על ידי הציבור הישראלי".
גם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר התייחס לדברי המפכ"ל לשעבר: "אלשיך מודה היום בקולו שניסה לבצע הפיכה שלטונית באמצעות חקירות וכתב אישום. לא אכפת לו מהדמוקרטיה, לא אכפת לו מהחוק, וכל מה שרצה זה רק להדיח ראש ממשלה מכהן שנבחר בבחירות דמוקרטיות, באמצעים לא דמוקרטיים".
דובר הליכוד גיא לוי אף הגדיל לעשות, וצייץ בטוויטר כי אלשיך צריך לשבת בכלא. "במשך שנים אנחנו אומרים שהכל היה רק ניסיון לגרום לנתניהו לפרוש. עכשיו אחרי שנים, גם מר כוסברה (אלשיך - מ"א) מודה בזה בקולו. כאשר הוא וחבריו יעמדו לחקירה, אנו נתעקש שזכויותיהם ישמרו, נפעל בלב פתוח ונפש חפצה, לא נמנע מהם מזון, תרופות ושינה ולא נבצע מולם סחיטה באיומים, ולא נבצע ריגול לא חוקי ללא צווים, עד שהם יתנו דין צדק וישבו מאחורי סורגים".
נזכיר כי על אף ההתפחות הדרמטית בתיק 4000, משפטו של נתניהו נמשך, ברקע רצון היועמ"שית גלי בהרב-מיארה והפרקליטות להמשיך לנהל את התיק - שלא מוותרים לעת עתה על עבירת השוחד.
היום תימשך חקירתו הנגדית של איש העסקים ארנון מילצ'ן, עד המפתח בתיק 1000 (תיק המתנות), שבו נאשם ראש הממשלה במרמה והפרת אמונים. עדותו של מילצ'ן החלה ביום ראשון, ובמשך כיומיים וחצי מסר את עדותו בתיקים 1000 ו-2000 (שיחות נתניהו-מוזס), במסגרת החקירה הראשית של התביעה.