חברי כנסת ממרצ ומהליכוד מעריכים: "התקציב יעבור"
(צילום: אבי חי)

שבוע התקציב: במהלך השבוע הקרוב צפויה מליאת הכנסת לדון בתקציב המדינה ל-2021 ו-2022 ובשיאו גם להצביע על התקציב בקריאה שנייה ושלישית. ח"כ מיכל רוזין ממרצ אמרה בביטחון כי "התקציב עובר", אך הביעה בריאיון באולפן ynet הבוקר (ראשון) חשש מההמשך: "השאלה היא מה יקרה יום אחרי, זה קצת יותר קשה".
לדבריה, "המריבות כבר התחילו, וזה בסדר. מחלוקות אידיאולוגיות זה דבר בריא". עם זאת היא הבהירה: "כרגע יש לנו מטרה וזה התקציב. כולנו מרוכזים בנושא הזה. התקציב הזה יעבור בשלום ואז הממשלה תשתחרר מהאיום המיידי עליה". ח"כ אופיר כץ מהליכוד העיר לה: "אף אחד לא ויתר על הערכים והאידיאולוגיה שלו כמו שאתם עושים".
2 צפייה בגלריה
"השאלה מה יקרה יום אחרי, זה קצת יותר קשה". ח"כ רוזין
"השאלה מה יקרה יום אחרי, זה קצת יותר קשה". ח"כ רוזין
"השאלה מה יקרה יום אחרי, זה קצת יותר קשה". ח"כ רוזין
(צילום: גיל יוחנן)
אירוע הגיבוש של הקואלציה לקראת אישור התקציב
(צילום: עידו ארז)

היא הסכימה איתו: "היה לי יותר קל באופוזיציה, אני לא ח"כית חדשה, אני הרבה שנים הייתי באופוזיציה, נלחמתי על עמדותיי, יכולתי לתקוף את שר הביטחון, רה"מ, שרת הפנים, שר המשפטים. אבל אנחנו נכנסנו לממשלה מרצ ונצא מהממשלה מרצ. לא שינינו את עמדותינו, לא הפכנו להיות כחול לבן או יש עתיד ובטח ובטח לא ימינה או תקווה חדשה".
- האם תקפיאו את הבנייה בהתנחלויות? "השרים שלנו ביקשו תשובות, להבין האם מדובר בגידול טבעי, שזה לכל אורך השנים היה מקובל. בממשלה הזאת לצערי, האלטרנטיבה היא לא ממשלת מרכז-שמאל, אלא ממשלת ימין-ימין שבונה בהתנחלויות. ולכן כן, נצטרך לשמוע היטב מאלקין ומרה"מ למה הכוונה בפרסום הזה, עבור מי הדירות מיועדות, האם זה גידול טבעי, האם אלה מאחזים חדשים או התנחלויות קיימות. נרצה לשמוע את הפרטים, הדבר העיקרי שאנחנו מתעקשים עליו זה תפסיקו להפתיע אותנו עם הכרזות ועם כותרות בעיתונים. לא הסכמנו לשום בנייה בהתנחלויות, ביקשנו לדעת במה מדובר. הכי קל לאיים על פרישה כל בוקר ולילה".
"אני יוצא מפה מעודד, יצא משהו טוב, מרצ מתייחסת לגידול הטבעי בהתיישבות", עקץ אותה ח"כ כץ. רוזין לא נשארה חייבת: "לא אמרתי שאני מסכימה לגידול טבעי. אני מעדיפה שבתי כנסת, בתי ספר וגידול טבעי יהיו בתוך גבולות ישראל. אני אוהבת את הציניות שלך, לא שינינו אף עמדה ולא יעזור אם תנסה להיות סרקסטי. כמו שאתה לא אדם חרדי, אבל בממשלה עם חרדים אתה עושה ויתורים בשם כל החילונים שבחרו בך, אתה עושה ויתורים למען החרדים כי אתה רוצה לשבת בממשלה, כי זה השלטון בישראל – שלטון קואליציוני עם פשרות".
2 צפייה בגלריה
אופיר כץ באולפן ynet
אופיר כץ באולפן ynet
"הסדקים בקואליציה יתרחבו אחרי התקציב". ח"כ אופיר כץ
(צילום: קובי קואנקס)
היא טענה כי "לאורך שנים מכרתם (הליכוד) כל כך הרבה ערכים לטובת שיתופי פעולה עם החרדים, כך גם אנחנו צריכים לעשות פשרות. אני לא יודעת מתי יהיה הרגע בו נגיד 'תקשיבו עם זה אנחנו לא יכולים לחיות', אבל כרגע אנו יודעים מה האלטרנטיבה. אני אגיד לך משהו לא ציני - יש משהו מאוד יפה בממשלה הזו, היכולת שלי לשתף פעולה עם ח"כ ניר אורבך (ימינה) כשאנחנו שונים לחלוטין בתפיסותינו המדיניות, הכלכליות, נשים, להט"ב וכדומה. היכולת שלנו לשתף פעולה זו ההוכחה שאפשר לעבוד יחד לטובת מדינת ישראל".
- הגיבוש עבד? "אנחנו עובדים יחד ארבעה חודשים ,ימין ושמאל יחד בכנסת בצורה נהדרת. גם ההדלפות היו יותר בין השרים ולא חברי הכנסת. עובדים מצוין יחד, והיו לנו מחלוקות קשות מאוד, שרן השכל עלתה לכותל, אני הלכתי לאבו מאזן. היו פה דרמות סביב חוקים שונים, זה לא פשוט ולא קל. לא אמרנו שזה קל, לא הבטחנו לקהל שיהיה קל. בסוף הקהל שלנו לא רוצה שנפרק את הממשלה, הוא רוצה שנישאר בממשלה ושסוף סוף יהיה פה שינוי".
ח"כ אופיר כץ נשאל האם באופוזיציה מזהים סדקים כדי לנסות ולהפיל את התקציב והעריך כי הוא יעבור: "אנחנו מרגישים את זה גם מהחברים שלנו מימין - שחשבנו שהם ימין - ופתאום אתה רואה את הדבק לכיסא. מרצ מדברת על גידול טבעי. אותו דבר רואים מימין. התקציב כן יעבור, הסדקים קיימים, אבל אני חושב שנראה אותם מתרחבים יותר אחרי התקציב".
- הקרבות הפנימיים בליכוד יתרחבו גם הם? "זה משהו שמאפיין את הליכוד. מפלגה דמוקרטית, תוססת, תמיד מישהו רוצה להתקדם ולעלות לראשות התנועה, זו מפלגה דמוקרטית. הייתי עם נתניהו ואני עם נתניהו, חושב שהוא המנהיג הכי טוב שהיה למדינת ישראל".