השליח האמריקני עמוס הוכשטיין הגיע היום (שני) לביקור בישראל, והוא צפוי להיפגש הבוקר עם נשיא המדינה יצחק הרצוג, ראש הממשלה בנימין נתניהו, ולאחר מכן עם שר הביטחון יואב גלנט. ברקע: החשש האמריקני מהסלמה ביטחונית בין ישראל ללבנון, שעשויה להידרדר למלחמה.
3 צפייה בגלריה
נסראללה, עמוס הוכשטיין, נתניהו
נסראללה, עמוס הוכשטיין, נתניהו
נסראללה, הוכשטיין ונתניהו
(צילום: AFP / DALATI NOHRA, מרים אלסטר)
האמריקנים מודאגים מהקריאות בתוך מערכת הביטחון למערכה בלבנון, ומזהירים מהשלכותיה. בישראל אומרים שהמאמצים הדיפלומטיים לא הניבו תוצאות עד כה, שהיא לא תמתין, ושהיא נחושה לאפשר לתושבים לחזור לבתיהם לאחר שינוי המאזן בגבול הצפון.
על אף המתיחות הביטחונית בצפון, ואותן קריאות למערכה מול חיזבאללה, רה"מ נתניהו ייעדר בשבוע הבא מהארץ לשישה ימים. הוא יטוס לעצרת האו"ם בניו יורק בלילה שבין שני לשלישי, ינאם באו"ם ביום שישי ב-9:00 בבוקר (שעון ניו יורק), ויעשה את השבת בעיר. נתניהו, שיטוס לארה"ב במטוס "כנף ציון", ימריא חזרה לארץ במוצאי שבת בלילה ויגיע ביום ראשון אחר הצהריים. נציין כי "כנף ציון" מאפשר לרה"מ לנהל תקשורת מסווגת עם ישראל.
בינתיים, שגריר ארה"ב בישראל, ג'ק לו, קורא לישראל להימנע ממלחמה רחבה בלבנון. בנאום בכנס "ארץ" בשיתוף הקרן החדשה לישראל, הוא קישר בין המצב בצפון לעסקה מול חמאס בעזה: "אנחנו עובדים בכדי שישראל, ארה"ב, קטאר ומצרים יביאו עמדה אחת קרובה ככל שניתן בכדי בסופו של דבר לכפות על חמאס החלטה. האינדיקציות האחרונות שקיבלנו מממשלת ישראל הן שיש גמישות בסוגיות המפתח ואנו צריכים להביא את זה לסיום".
לדבריו, "ישנה כעת הזדמנות אסטרטגית. אם תהיה תקופת שקט בעזה, היא תסלול את הדרך למו"מ להסכם בצפון שימנע מלחמה רחבה. האתגר הוא לעשות את זה מספיק מהר בכדי שהמצב לא יתדרדר לכדי עימות, שאני חושב שלא ממשלת ישראל ולא חיזבאללה מעוניינים בו".
שר הביטחון יואב גלנט, ששוחח הלילה עם מזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין, שלח מסר לארצות הברית ולפיו "האפשרות להסדרה בצפון חולפת". לדברי גלנט, "חיזבאללה ממשיך לקשור עצמו לחמאס" ו"הכיוון ברור". הוא הדגיש כי ישראל מחויבת להחזיר את תושבי הצפון לבתיהם, רק לאחר שישתנה המצב הביטחוני באזור.
גלנט בגבול הצפון, בשבוע שעבר
(צילום: שחר יורמן)

3 צפייה בגלריה
השריפה ביער ביריה בעקבות הירי
השריפה ביער ביריה בעקבות הירי
שריפה ביער ביריה בעקבות הירי מלבנון. גלנט הבהיר: מדינת ישראל מחויבת להרחקת חיזבאללה
(צילום: כב"ה צפון)
המסר שהעביר גלנט לאוסטין היה ברור: מדינת ישראל מחויבת להרחקת חיזבאללה מדרום לבנון, וזאת כדי להשיב את התושבים לבתיהם בביטחון. במקביל לשיחתם, נמשכו השיגורים לגליל גם הלילה ולפנות בוקר. זוהו לפחות חמישה שיגורים שחצו מלבנון לשטח המדינה.
בדיון ביטחוני-אסטרטגי שהתקיים ביום חמישי בהשתתפות נתניהו, ראשי מערכת הביטחון והשרים גלנט, כ"ץ, סמוטריץ' ודרמר, אמר רה"מ: "המצב בצפון לא יכול להימשך. אנחנו צריכים לשנות את המאזן וחייבים להחזיר את התושבים הביתה. זה לא ייעשה ללא שינוי המאזן מול חיזבאללה. צה"ל צריך להיערך למערכה רחבה בלבנון".
דברי נתניהו, יותר מ-11 חודשים אחרי שחיזבאללה הצטרף ללחימה ב"חזית תמיכה" בעזה, כלשון ארגון הטרור, נאמרו עוד לפני שחיזבאללה שיגר עשרות רבות של רקטות לשטח ישראל בסוף השבוע.
האמריקנים, כאמור, מודאגים מהכיוון שאליו הצדדים הולכים, ומנסים לשמור על העימות ב"גבולות", כדי למנוע מלחמה כוללת. "הנסיעות של עמוס הוכשטיין הן המשך של הדיפלומטיה שהוא מנהל במשך חודשים רבים כדי למנוע חזית שנייה", אמר בשישי דובר המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ון קירבי, בתדרוך לכתבים. "זה חלק מהמאמצים המתמשכים של הממשל למנוע הסלמה והתרחבות של הסכסוך הזה".
3 צפייה בגלריה
תקיפה במרג' עיון בלבנון
תקיפה במרג' עיון בלבנון
תקיפה במרג' עיון בדרום לבנון. " אין מלחמות פשוטות; זה לא משחק, והתוצאות לא תמיד טובות"
( צילום: Rabih DAHER / AFP)
בכיר אמריקני הזהיר בשבוע שעבר את ישראל מהשלכות של פתיחת מלחמה בלבנון. "הרעיון של ללכת למלחמה ולחשוב שיהיה בסדר בלי לחשוב על ההשלכות – לא נכון. אין מלחמות פשוטות; זה לא משחק, והתוצאות לא תמיד טובות", אמר הבכיר שדיבר בוועידת MEAD בוושינגטון. "אם ישראל תלך למלחמה, אולי לא יהיו בתים לחזור אליהם אחר כך, ואחרי שימותו הרבה אנשים - יגיעו לאותו הסדר שארה"ב מקדמת עכשיו".
לדברי הבכיר, "אין מלחמה שאפשר להתחיל בתנאי מעבדה. אנחנו לא מטילים ספק ביכולות הצבאיות של ישראל בלבנון, אך התוצאות של מלחמות הן קטסטרופליות. צריך לחשוב על ההשלכות על שני הצדדים".
הוא הדגיש עוד כי זה לא בלתי נמנע שתהיה מלחמה בין ישראל לחיזבאללה, ואמר כי לדעתו מלחמה כוללת בלבנון אינה קרובה. "ההתקפות של חיזבאללה נגד ישראל הן לא תגובה על 7 באוקטובר. הן התחילו הרבה לפני", אמר. "מטרת המגעים שמובילה ארה"ב היא להוריד את המתח ולהביא לסיום הקונפליקט, וזה הרבה יותר מורכב כי חיזבאללה קשר את מעשיו לסיום המלחמה בעזה. אנו מנסים למנוע הסלמה של העימות כי יש לו סכנה גדולה להיגרר למלחמה אזורית, אם לא מעבר. איש לא משלה את עצמו - חיזבאללה הוא ארגון טרור. המשא ומתן הוא עם ממשלת לבנון".