במדינת ג'ורג'יה שבארצות הברית נשלמות ההכנות להצבעה שתיערך שם מחר (יום ג') בסיבוב המכריע בבחירות למושב של המדינה בסנאט האמריקני, אחרי שבבחירות האמצע שנערכו בחודש שעבר לא הגיע אף אחד מהמועמדים לרף הדרוש לניצחון בסיבוב הראשון – 50%. אף שהדמוקרטים כבר הבטיחו לעצמם יתרון מעשי בסנאט לשנתיים הקרובות, עם 50 מתוך 100 המושבים, ניצחון בקרב בג'ורג'יה שיעניק להם את המושב ה-51 יבצר את שליטתם שם, יפחית את יכולת המיקוח של סנאטורים דמוקרטים "מורדים", ויעביר לידי הסיעה הדמוקרטית שלל ועדות קריטיות בסנאט.
7 צפייה בגלריה
ארה"ב הרשל ווקר מועמד רפובליקני סנאט ג'ורג'יה כוכב פוטבול לשעבר הפלה הפלות
ארה"ב הרשל ווקר מועמד רפובליקני סנאט ג'ורג'יה כוכב פוטבול לשעבר הפלה הפלות
הרשל ווקר. בפיגור של 2-4% בסקרים, אבל האם עוד אפשר לסמוך עליהם?
(צילום:EPA)
7 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ו הנשיא לשעבר דונלד טראמפ
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ו הנשיא לשעבר דונלד טראמפ
ביידן וטראמפ. לתוצאות בג'ורג'יה יהיו השלכות גדולות עליהם
(צילום: AP, רויטרס)
לבחירות האמצע בחודש שעבר, שבהן בחרו האמריקנים את נציגיהם בקונגרס, הגיעו הדמוקרטים כשהם מחזיקים ביתרון קטן הן בבית הנבחרים (הבית התחתון של הקונגרס) והן בסנאט (הבית העליון): בבית הנבחרים עמד יתרונם על 220 מושבים לעומת 212, ובסנאט היה בין המפלגות שוויון 50-50, אך מכיוון שהקול המכריע שם שמור לסגן הנשיא, וכעת מכהנת בתפקיד הזה הדמוקרטית קמלה האריס, היה להם יתרון מעשי.
אף שערב הבחירות חזו הסקרים "גל אדום" וניצחון רפובליקני מרשים, לפחות בבית הנבחרים, לבסוף הסתפקו הרפובליקנים בניצחון קטן ומאכזב שם (עם 221 מושבים שלהם לעומת 213 של הדמוקרטים), ובסנאט הם לא הצליחו להוריד את הדמוקרטים אל מתחת לסף 50 המושבים, כך שגם בשנתיים הקרובות תיהנה מפלגתו של ג'ו ביידן מרוב בבית העליון. כעת השאלה היא אם שוב יהיה זה רוב שיישען רק על הקול שובר השוויון של סגנית הנשיא האריס, או שבקרב מחר בג'ורג'יה ישיגו הדמוקרטים מושב נוסף, ויסיימו את הבחירות עם ניצחון 49-51.
להשגת המושב ה-51 תהיה משמעות קריטית משתי סיבות. ראשית, מכיוון שבסיעה הדמוקרטית בסנאט יש שני סנאטורים (ג'ו מנצ'ין וקירסטן סינמה) הפועלים במידה רבה של עצמאות וכבר בלמו לא פעם תוכניות גדולות של ביידן בדרישה שיערוך שינויים התואמים את עמדתם, המשמעות של ניצחון לוורנוק תהיה שכעת יוכלו הדמוקרטים לוותר על תמיכה של לפחות אחד משני ה"מורדים" האלה, ולקדם את תוכניות ביידן ביתר קלות. שנית, בסנאט כמו בכנסת יש שלל ועדות, המפקחות על ענייני צבא, ביטחון, תחבורה ועוד, ובמצב של שוויון בחלוקת המושבים בסנאט מחולקים גם המושבים בוועדות הללו שווה בשווה, כך שהרפובליקנים יכולים לנצל את השוויון בהן לעיכוב של חוקים ומינויים שבהם חפצים הדמוקרטים. אם וורנוק ינצח והדמוקרטים יזכו ברוב ממשי בסנאט, הם ייהנו גם מיתרון של חבר אחד לפחות בכל אחת מהוועדות, דבר שיפחית מאוד את כוחם של הרפובליקנים.

המרוץ שיוכרע מחר בג'ורג'יה מתנהל בין הסנאטור הדמוקרטי רפאל וורנוק בן ה-53 לבין המועמד הרפובליקני נטול הניסיון הפוליטי הרשל ווקר. וורנוק הוא כומר פרוגרסיבי שנבחר לקונגרס לפני שנתיים והיה לאדם השחור הראשון שג'ורג'יה השמרנית שולחת לסנאט, ואילו ווקר, אף הוא שחור, הוא כוכב פוטבול לשעבר שנחשב לידידו הוותיק של דונלד טראמפ. בסיבוב הראשון ב-8 בנובמבר גרף וורנוק 49.5% מהקולות ואילו ווקר השיג 48.4%, אך מועמד שלישי, שזכה ב-2.1% מהקולות, מנע מהם להגיע לרף הדרוש לניצחון כבר בסיבוב זה, 50%, והשניים העפילו לסיבוב המכריע שייערך מחר, ושבו יהיו שני המועמדים היחידים.

לא שילמתי על הפלות, ולא רצחתי את JFK

ווקר בן ה-60 הוא שם מוכר כמעט בכל בית בג'ורג'יה: ב-1980 הוביל את קבוצת הפוטבול של אוניברסיטת ג'ורג'יה לאליפות, ומשם המשיך לקריירה מקצוענית מפוארת, שכללה כניסה להיכל התהילה של המכללות. ידידותו עם טראמפ נרקמה עוד בשנות ה-80, ובעשור שעבר אף הופיע כמתמודד בתוכנית הריאליטי שלו "המתמחה". הנשיא לשעבר, שעדיין נחשב לאיש החזק ביותר במפלגה הרפובליקנית, הוא לפי הדיווחים מי ששכנע את ווקר להיכנס למרוץ, ובדיעבד הוא ספג על כך ביקורת חריפה: טראמפ מואשם על-ידי בכירים רפובליקנים כי את ההחלטה לתמוך בווקר ובכמה מועמדים אחרים נטולי כישורים פוליטיים מרשימים הוא קיבל רק על סמך נאמנותם לו ותמיכתם בשקר הונאת הבחירות שלו. מבקרים אלה טוענים כי בכך שקידם מועמדים מפוקפקים חיבל טראמפ בקמפיין הרפובליקני, וכי הוא נושא באשמה לתוצאות המאכזבות.
7 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות אמצע סנאט ג'ורג'יה הרשל ווקר אירוע בחירות
ארה"ב בחירות אמצע סנאט ג'ורג'יה הרשל ווקר אירוע בחירות
"שילם על הפלות ועכשיו רוצה לאסור אותן". הנשים הציגו צ'קים, קבלות וכרטיסי ברכה
(צילום: AP)
הקמפיין של כוכב הפוטבול לשעבר ווקר היה רווי שערוריות ודרמות משפחתיות. בין השאר הואשם כי שיקר כשטען שהוא שוטר מוסמך ועבר הכשרה של ה-FBI, וכי הסתיר את קיומם של שלושה ילדים שנולדו לו מנשים שונות. יותר מכול העסיקה את התקשורת טענתן של שתי נשים כי ווקר – שמציג את עצמו כמתנגד נחרץ להפלות ושלל את הזכות להפיל אפילו במקרים של אונס, גילוי עריות או סכנה לבריאות האם – עודד אותן בעבר לעבור הפלות אחרי שהרו לו, ואף מימן עבורן את ההליך. השתיים האשימו את ווקר כי הצהרותיו נגד הפלות הן צביעות לשמה, והציגו צ'קים, קבלות, כרטיסי ברכה והקלטות המוכיחים לדבריהן שווקר עודד אותן להפיל את העובר ושילם על כך. הוא מצדו הכחיש בתוקף: "לא שילמתי על הפלות, וגם לא רצחתי את JFK (הנשיא ג'ון קנדי)".
במהלך המרוץ שָבוּ ועלו עדויות להתפרצויות אלימות של ווקר בעבר, בין השאר נגד אשתו הראשונה סינדי גרוסמן, שטענה ב-2008 כי ווקר הצמיד אקדח לראשה ואיים ללחוץ על ההדק. המועמד הרפובליקני הודה כי חווה התפרצויות כאלה, אך קשר אותן להפרעה הנפשית שאיתה התמודד, הפרעת זהות דיסוציאטיבית ("פיצול אישיות"), שעליה הוא מדבר גלויות כבר שנים. ווקר טען כי לפני שטופל והחלים סבל מפיצול ל-12 אישיויות, וכי ההפרעה גרמה לו להתפרצויות אלימות ופערים גדולים בזיכרון, המקשים עליו לזכור מעשים מחרידים שביצע.
7 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות אמצע סנאט ג'ורג'יה הרשל ווקר אירוע בחירות
ארה"ב בחירות אמצע סנאט ג'ורג'יה הרשל ווקר אירוע בחירות
הבן האשים ברשת: "אתה לא איש משפחה, ברחנו ממך". ווקר בעצרת
(צילום: רויטרס )
לעדויות נגד ווקר נוספו טענתה של אחת הנשים שהרו לו כי לא פגש את בנם המשותף כבר שש שנים וחצי, וסרטונים שהעלה לטוויטר בנו כריסטיאן, ובהם האשים אותו כי היה אב לא-נוכח וכי מירר את חייה של אמו סינדי, בעוד בקמפיין שלו הוא מדבר גבוהה-גבוהה על הצורך במעורבות הורית ועל ערכי המשפחה: "אתה לא 'איש משפחה' אם עזבת אותנו כדי ל**** כל מיני נשים, איימת לרצוח אותנו וגרמת לנו לעבור דירה שש פעמים בשישה חודשים כדי לברוח מהאלימות שלך", אמר הבן.

ציפורים פלסטיניות ותמיכה בישראל

המועמד הדמוקרטי וורנוק, מנגד, הוא כומר בפטיסטי שמתעקש כי הוא יכול להיות גם נוצרי אדוק וגם תומך-הפלות: "אלוהים נתן לנו בחירה, ואני מכבד את זכות האישה להחליט", הסביר. במרוץ לסנאט שבו ניצח ב-2020 הציגו הרפובליקנים את וורנוק כמבקר חריף של ישראל, והזכירו כי האשים שהיא יורה במפגינים פלסטינים "כמו בציפורים" והשווה אותה למשטר האפרטהייד בדרום אפריקה. מאז פרסם וורנוק מאמרי תמיכה בישראל, ובריאיון ל"ג'ואיש אינסיידר" הצהיר כי הוא בעל ברית אדוק שלה. הוא מקיים קשרים חמים עם הקהילה היהודית בג'ורג'יה, ושם טוענים כי הצבעותיו בשנתיים האחרונות בסנאט מוכיחות את כנות הצהרותיו בעד ישראל.
7 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות אמצע סנאט ג'ורג'יה רפאל וורנוק עם ברק אובמה אירוע בחירות
ארה"ב בחירות אמצע סנאט ג'ורג'יה רפאל וורנוק עם ברק אובמה אירוע בחירות
אובמה הזהיר שווקר לא כשיר. וורנוק עם הנשיא לשעבר
(צילום: EPA )
7 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות אמצע סנאט ג'ורג'יה רפאל וורנוק אירוע בחירות יום לפני ההצבעה
ארה"ב בחירות אמצע סנאט ג'ורג'יה רפאל וורנוק אירוע בחירות יום לפני ההצבעה
43 מיליון דולר כדי להביא ניצחון. תומכי המועמד הדמוקרטי
(צילום: EPA)
לקראת הסיבוב המכריע מחר, סקרים מלמדים שוורנוק צועד ביתרון של 2-4%, אך כפי שהוכח שוב בחודש שעבר, הפעם לשמחתם של הדמוקרטים, במרוצים צמודים כל כך בארה"ב מוטב שלא לתלות תקוות גדולות מדי בסקרים. החשיבות העצומה שמייחסים שני המחנות לקרב בין וורנוק לווקר מתבטאת היטב בטבלת ההוצאות שלהם: בחודש שחלף מאז הסיבוב הראשון השקיעו ארגונים תומכי וורנוק יותר מ-43 מיליון דולר בפרסומות למענו, וארגונים תומכי ווקר השקיעו בקידומו יותר מ-28 מיליון דולר.
על יעילותם של הקמפיינים מלמדת העובדה שגידול חל מספר המשתתפים בהצבעה המוקדמת בסיבוב השני ביחס לזו של הסיבוב הראשון: בהצבעה הזו, שהסתיימה ביום שישי, השתתפו יותר מ-1.85 מיליון תושבים בג'ורג'יה. לפי ההערכות, כמו בבחירות קודמות רוב המשתתפים בהצבעה המוקדמת הם דמוקרטים, ורוב המגיעים לקלפיות ביום הבחירות יהיו רפובליקנים. עובדה זו עשויה להשפיע על הספירה: מכיוון שהקולות מההצבעה הקודמת נספרים מוקדם יותר ברובם, בתחילה עשוי להסתמן יתרון גדול לוורנוק, אך ככל שתימשך הספירה הוא צפוי להצטמצם.
7 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות אמצע סנאט ג'ורג'יה הרשל ווקר אירוע בחירות
ארה"ב בחירות אמצע סנאט ג'ורג'יה הרשל ווקר אירוע בחירות
ארה"ב בחירות אמצע סנאט ג'ורג'יה הרשל ווקר אירוע בחירות
(צילום: AFP)
בשבוע שעבר ערכו שני המועמדים עצרות אחרונות, שבהן שלפו כל אחד את הכוכבים הגדולים ביותר שהוא יכולים לגייס. וורנוק הופיע בעצרת כשלצדו הנשיא לשעבר ברק אובמה, וזה נשא נאום שבו הזהיר כי ווקר הוא אדם שאינו כשיר לתפקיד. ווקר מצדו הופיע בעצרת עם המושל הרפובליקני של ג'ורג'יה בראיין קמפ, מושל פופולרי למדי שזכה בקלות בעוד כהונה בבחירות בחודש שעבר. טראמפ, לעומת זאת, לא הגיע לעצרת, אולי בשל האזהרות כי נוכחותו באירועי בחירות מרחיקה מהמועמדים הרפובליקנים מצביעים מתונים. במחנה ווקר חוששים שזיהויו עם טראמפ ירחיק ממנו מצביעים כאלה בפרברים של אטלנטה, שקולותיהם קריטיים לניצחון.