משפחות חטופים עתרו היום (חמישי) לבג"ץ בדרישה שראש הממשלה נתניהו לא יהיה המכריע הבלעדי לגבי עסקת חטופים אפשרית עם חמאס. המשפחות עתרו במסגרת "פורום חיים", המאגד כ-25 משפחות שחתמו על הפניה לבג"ץ.
התייחסויות לעתירת משפחות החטופים נגד רה"מ, בנימין נתניהו

המשפחות מ"פורום חיים" דורשות מבג"ץ לחייב בצו את נתניהו להעביר לממשלה את הדיון וההכרעה בעסקת שחרור חטופים. העתירה הוגשה הבוקר בעקבות פניית פורום המרצות והמרצים למשפטים ליועמ"שית, ביחס להתנהלותו הבלעדית והבעייתית של נתניהו בנושא, וזאת לטענתם בניגוד לחוק. בהחלטה ראשונה שניתנה מיידית עם ההגשה, קצב בג"ץ לרה"מ ולמשיבים שבוע למתן מענה.
בעתירה דחופה שהגישו הבוקר לבג"ץ מבקשות המשפחות, באמצעות עו"ד ד"ר מורן סבוראי, כי רה"מ ינמק מדוע לא תובא הצעת העסקה בעניין השבת החטופים והפסקת האש במלחמה, שכוללת כחלק אינטגרלי ממנה שחרור אסירים, לדיון והחלטה בפני הממשלה, וזאת בהתאם לסעיף 40 לחוק יסוד הממשלה. העתירה מבקשת שגם שאלת מדיניות ישראל במשא ומתן, לרבות הצבת תנאים ו/או תנאים חדשים לעסקה בעניין השבת החטופים והפסקת האש ושחרור אסירים, יובאו לדיון והחלטה מהירים ומיידיים בפני הממשלה שתחויב לשמוע את עמדת ראשי מערכת הביטחון ואת עמדת ראשי צוות המו"מ בנושא.
2 צפייה בגלריה
הפרחת עששיות לציון 300 ימים בשבי
הפרחת עששיות לציון 300 ימים בשבי
הדס קלדרון באירוע שציין 300 ימים בשבי של עופר
(צילום: REUTERS/Ilan Rosenberg)
עם מגישות העתירה נמנות 25 משפחות חטופים, והוא חתום בין השאר בידי מורן בן ישי, בתם של מרגלית פדוית השבי ושל גדי מוזס שעדיין מוחזק בשבי; יהודה כהן, אביו של החייל החטוף נמרוד כהן; הדס קלדרון, שחמישה מבני משפחתה נרצחו או נחטפו, ושני ילדיה, ארז וסהר, נחטפו ושוחררו, ואביהם עופר קלדרון עדיין חטוף; גיל דיקמן, בן דודה של כרמל גת שחטופה בעזה; בועז אצילי בן דודו של אביב אצילי, שגופתו נחטפה מניר עוז; וגם יעל אדר, אמו של תמיר אדר, שנחטף בעודו פצוע ונרצח בהיעדר הגנה וטיפול רפואי. אדר מציינת בעתירה, כי היא"כמהה להביא את בנה לקבורה וכי לא יעלה על הדעת כי חיי שאר משפחתה, אשתו שהתאלמנה, ילדיו שהתייתמו, אחיו השכולים, יהיו תלויים בהחלטה של אדם אחד".
בני משפחות הדגישו בפני שופטי בג"ץ כי "משמעות דחיית עסקה כיום היא הפקרתם של החטופים שמוחזקים ברצועת עזה, בהם ילדים, נשים, גברים וקשישים שנשקפת סכנה ברורה ומיידית לחייהם". הם מדגישים כי "על השולחן" הונחה זה מכבר הצעה לעסקה, שזוכה לתמיכה נרחבת של גורמי המקצוע במערכת הביטחון, אשר לפי שיקול דעתם דחייתה משמעותה הרחבה ניכרת של המלחמה גם לחזיתות נוספות.
העתירה מפרטת גם באופן מסודר לטענתם את אחריותו של רה"מ נתניהו לטרפוד הצעות לשחרור החטופים בזו אחר זו החל מינואר 2024, כשהחליט להקשיח את עמדת ישראל בניגוד לעמדת קבינט המלחמה.
2 צפייה בגלריה
בינימין נתניהו, הפגנה נגד בנימין נתניהו בקריאה לעסקת שחרור חטופים מול הקפיטול בוושינגטון, ארה"ב
בינימין נתניהו, הפגנה נגד בנימין נתניהו בקריאה לעסקת שחרור חטופים מול הקפיטול בוושינגטון, ארה"ב
נתניהו והפגנות בדרישה לעסקת חטופים
(צילום: REUTERS/Ronen Zvulun, איתמר אייכנר)
את העתירה לבג"ץ בחרו העותרות לסיים בציטוט מדברי חתן פרס נובל לכימיה, פרופ' אהרן צ'חנובר, מתוך הספר "מר הפקרה – מורשתו של נוטש החטופים", שהוציא פורום חיים: "אי החזרתם של החטופים הוא הפרה בוטה של רעיון הערבות ההדדית העומד בבסיס קיומה של כל חברה, ובישראל במיוחד, בהיותו בסיס שירות החובה בצה"ל. שביים המתמשך הוא בגידה בערכי יסוד שחברה חפצת חיים אמורה לדבוק בהם, הוא כשל ערכי עמוק המפורר את החברה ושיישאר חרוט לעד כאות קין על מצח הנהגתה. יום לוויות החטופים הרצוחים - יהיה הנורא בימי קיומה של המדינה הזו. יום שואה חדש. ומיום זה ואילך תדע כל אם עברייה בידי מי היא מפקידה את בניה ובנותיה, בידי מי שיפקירם לגורלם".