מבקר המדינה מתניהו אנגלמן דחה פנייה שקיבל מתנועת "אומ"ץ" להפסיק את חקירת אירועי 7 באוקטובר, שנחשפה ב-ynet ולמעשה כבר החלה, זאת טרם הקמת ועדת חקירה ממלכתית. ההערכה היא שהתנועה תעתור בקרוב לבג"ץ בניסיון לעצור את חקירת המבקר.
2 צפייה בגלריה
הרצי הלוי, מתניהו אנגלמן, בנימין נתניהו
הרצי הלוי, מתניהו אנגלמן, בנימין נתניהו
הרצי הלוי, מתניהו אנגלמן, בנימין נתניהו
(צילום: דובר צה"ל, יאיר שגיא, EPA)
בתשובת היועץ המשפטי של משרד המבקר, עו"ד יואל הדר, הוא כותב: "מבקר המדינה ימשיך לפעול במסגרת סמכותו, על-פי המציאות הנגלית לעיניו, לביצוע תהליכי בדיקה וביקורת באופן מקצועי והוגן ולפרסום דו"חות אובייקטיביים ונטולי פניות, וזאת במטרה לחשוף ולמנוע ליקויים, כל שכן אסונות עתידיים, כשלנגד עיניו טובת כלל אזרחי ישראל והם בלבד.
"למעלה מן הנדרש אוסיף כי אין זה חריג שמבקר המדינה מתחיל בהליך ביקורת בזמן המלחמה. כך, למשל, בוצעה ביקורת בזמן אמת בכל הנוגע למבצע צוק איתן, שחלקו פורסם כדוח מיוחד בפברואר 2017, חלקו טרם פורסם וחלקו חסוי. גם במלחמת לבנון השנייה המבקר מיכה לינדנשטראוס הודיע על דבר בדיקתו את תפקוד הדרג המדיני והצבאי".
קודם לכן פנתה "אומ"ץ" לשורת גורמים: ממשלת ישראל, באמצעות מזכיר הממשלה; לשר הבטחון, ליו"ר הוועדה לביקורת המדינה ולמבקר המדינה - והבהירה כי רק ועדת חקירה ממלכתית היא הגוף המתאים לחקור את אירועי הטבח, ועל ממשלת ישראל להידרש לשאלה זו מיידית, ועד אז על מבקר המדינה להשהות את ביקורתו בשורה ארוכה של נושאים הנוגעים למלחמה.
המבקר אנגלמן מפרסם את נושאי ביקורת המלחמה

לדבריה, ביקורת המבקר הנעשית בעוד שהלחימה נמשכת, מחייבת הקצאת משאבים משמעותיים מצד מערכת הביטחון, אשר תידרש להקצאת המשאבים פעם נוספת בפני וועדת חקירה ממלכתית שעתידה לקום, ולכן למעשה בדיקה בעת הזו תפגע במאמץ המלחמתי, ולפיכך גם בביטחון המדינה. לדעתה, אירועי חרבות ברזל הם בסדר גודל העונה להגדרת "עניין שהוא בעל חשיבות ציבורית חיונית אותה שעה הטעון בירור", המצדיק את הקמתה של ועדת חקירה ממלכתית.
ועדת חקירה ממלכתית מנהלת את דיוניה באופן פומבי; שומעת עדים מן הציבור אשר מבקשים להעיד בפניה, וכן כל עד רלוונטי אחר; אוספת על ידי בעלי תפקיד המומחים לכך חומרים אשר מאפשרים חקירה מעמיקה; מפרסמת באופן עיתי את פרוטוקולי הדיונים שבפניה; וכן מפרסמת בפומבי את מסקנותיה הסופיות. כל אלה חיוניים להבטחת אמון הציבור בתהליך הבדיקה ובמסקנותיה. בנוסף, לוועדה נתונה הסמכות לבחון את אחריותם של בעלי תפקיד בכלל הדרגים הנבדקים, ואף לקבוע בסופו של דבר מסקנות והמלצות אישיות כלפיהם, כך קובעת "אומ"ץ".
"על אף האמור, מבקר המדינה הודיע לרמטכ"ל ולראשי גופי הביטחון על פתיחת ביקורות בשורה ארוכה מאוד של נושאים הנוגעים למלחמת חרבות ברזל. רשימת הנושאים שבהם צפויות הביקורות להיערך, היקפה, והמסמכים המבוקשים על ידו כוללים את כל ההיבטים הנוגעים למלחמה ולאירועים שקדמו לה, ולמעשה - מתייחסים לכל היבטי חקירה עתידית של ועדת חקירה ממלכתית, באופן אשר יש בו כדי לייתר את הצורך בהקמתה של ועדה כזו בעתיד. המבקר גם הגדיר סד זמנים קצר מאוד להשלמת הבדיקה - שישה חודשים, על פי מכתבו לצבא".
2 צפייה בגלריה
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בביקור ברמת השרון אחרי הפיצוץ במפעל התע"ש
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בביקור ברמת השרון אחרי הפיצוץ במפעל התע"ש
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן
(צילום: יאיר שגיא)
בפניות של "אומ"ץ" הודגש כי הרשויות מחויבות לפעול תוך תיאום בין הסמכויות השונות הנתונות לכל אחד מגופי החקירה, ובאופן שלא יהא בו "תחרות" סמכויות בין הרשויות השונות. בדיקה מקבילה על ידי גופים שונים תעקר את מעשיותו ואת יעילותו של תהליך הבדיקה, עלולה לפגום בממצאי הבדיקה ובתוצריה, ובשל כך תפגע ביכולת לרדת לחקר האמת. "בדיקה שכזו אינה סבירה ואינה מידתית".
מכאן, שהמשך הבדיקה מטעם המבקר מחייבת, כבר בעת הזו, החלטה בדבר הקמתה של ועדת חקירה ממלכתית, לשם הגדרת גבולות פעולתה, אל מול בדיקת המבקר, באופן שימנע "מרוץ סמכויות" של רשויות הבדיקה השונות, כי אם הכרעה ערכית ומהותית מהו מנגנון הבדיקה הראוי, וחשוב מכך - ימנע מצב שבו אירוע כה דרמטי בחיי האומה ייבדק וייחקר על ידי גוף שאינו מתאים לכך, ושאינו מצויד בכל הכלים להבטחת אמון הציבור בתהליך הבדיקה ובתוצאותיה.
"על הממשלה להידרש בדחיפות להקמתה של ועדת חקירה ממלכתית, להגדרת נושאי בדיקתה, ולמועד הקמתה. כך, יגודר כבר עתה היקף הביקורת שמבקש המבקר לערוך, ותימנע כפילות מיותרת שתפגע במאמץ הלחימה, בביטחון המדינה ובאמון הציבור בהליכי הבדיקה ובמסקנותיה. ועד להחלטה כאמור, על מבקר המדינה להשהות את בדיקתו. עמותת אומ"ץ ממתינה בדחיפות לתשובות הגורמים הרלוונטיים, ובהתאם להן תשקול את המשך צעדיה בנושא".
כאמור, כפי שנחשף לראשונה ב-ynet, מבקר המדינה העביר דרישה מפורטת לאיסוף מסמכים מסווגים מהרמטכ"ל, מפקד חיל האוויר, מפקד חיל הים, ראש אגף המבצעים, מפקד פיקוד דרום ומפקד אוגדת עזה מהלילה של 6 באוקטובר עד סוף היום של 7 באוקטובר. בנוסף פנה לגופי הביטחון השונים - השב"כ, המוסד, מל"ל ואמ"ן בדרישה דומה.
גורמים ביטחוניים ופוליטיים טענו כי נראה שהמבקר לא ממתין לוועדת החקירה הממלכתית, וגם לא לסיום המלחמה, והחליט להיכנס לתחומים אשר מעוררים סערה ציבורית ופוליטית. "זו דרך מושלמת להפיל את התיק על הדרג הצבאי, ולנקות את הפוליטיקאים", אומרים מבקריו. "זהו מחטף שנועד לגלגל את האחריות אל הדרג הצבאי, ובתוך כך לנטרל מראש את האיום הנשקף לדרג הפוליטיקאים מוועדת החקירה הממלכתית". גם יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, תקף את אנגלמן, וכינה אותו "מבקר מטעם".