2 צפייה בגלריה
"לדחות את המיצ"ב". הסתדרות המורים נגד משרד החינוך
"לדחות את המיצ"ב". הסתדרות המורים נגד משרד החינוך
"לדחות את המיצ"ב". הסתדרות המורים נגד משרד החינוך
(צילום: רועי עידן)
מנהלי בתי הספר דורשים ממשרד החינוך לדחות את מבחני "תמונת מצב" שנקבעו כתחליף למיצ"ב בטענה כי בעת שהמערכת מתמודדת עם תופעות אלימות קשות, פריקת משמעת וקשיים לחזור לשגרת לימודים מאז היציאה מהסגרים והבידודים, יש לפטור את התלמידים והמורים מסחרור נוסף. מנהלים ומורים אמרו שההיערכות למבחנים מייצרת מתח ודריכות בימים רגישים במיוחד בהם מתמודדת המערכת גם עם פערי למידה עצומים וחוסר יציבות בכלל.
מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד, שיגרה מכתב לשרת החינוך, הד"ר יפעת שאשא ביטון, ותבעה לדחות את המבחנים הצפויים להתחיל בעוד מספר שבועות בקרב תלמידי כיתות ד' ו-ח'.
המבחן בשפה לתלמידי כיתות ד' הוא מבחן חיצוני שנועד להעריך את רמת השליטה בתחום החינוך הלשוני, והוא יכלול טקסטים בהבנת הנקרא, הבנת משמעות גלויה, ידע לשוני ומיומנויות כתיבה, פרשנות עיבוד ויישום, רמת שליטה בטקסטים מסוגות שונות, אוצר מילים, תחביר, כתיב, מבנה מילים, ועוד. המבחן לכיתות ח' הוא מבחן פנימי, שמתמקד בהבנת הנקרא. במסגרתו ייבדקו מיומנויות אורייניות המשותפות לתחומי דעת שונים כמו היסטוריה, גיאוגרפיה, ספרות ומדעים.
2 צפייה בגלריה
יפעת שאשא ביטון, יפה בן דויד
יפעת שאשא ביטון, יפה בן דויד
"עזבו את התלמידים ועובדי ההוראה במנוחה". בן דויד בפנייה לשאשא ביטון
(צילום: קובי קואנקס, הדר יואביאן)
בשבוע שעבר: ועדת החינוך בדיון על חרמות ואלימות
(צילום: ערוץ כנסת)

בפנייתה לשרת החינוך כתבה בן דויד: "כפי שאת יודעת, מנהלים ומורים מדווחים כי התלמידים עדיין מתמודדים עם נזקי הקורונה, צמצום פערים, קשיים חברתיים ולימודיים, וכי צוותי החינוך עסוקים לילות כימים בניסיונות לצמצם את הפער". בן דויד הוסיפה, כי אין מניעה לדחות את המבחנים ו"לעזוב את עובדי ההוראה, המנהלים והתלמידים במנוחה".
דליה פרץ, יו"ר תא המנהלים בהסתדרות המורים ומנהלת בית הספר היסודי במיתר, אמרה כי בתי הספר עדים לתופעת "פוסט קורונה" המתאפיינת בריבוי קיצוני של תלמידים הזקוקים למענים ועלייה במקרי אלימות, צוותי החינוך קורסים וחווים שחיקה. "מבחן חיצוני מכניס את התלמידים ואת המורים ללחצים מיותרים שאין להם מקום בעת הזו", אמרה פרץ.
אביגיל סאמין, מנהלת תיכון אריאל ויו"ר משותף בארגון "מנהיגים", אמרה כי המבחן יגרום להפניית כוחות ומשאבי זמן ועבודה לכיוונים שגויים תוך פגיעה בילדים. "תחושת הכאוס בה מצויה מערכת החינוך מקשה על התלמידים ועל המורים", אמרה גם מורה בכיתה ד' מבית ספר במרכז הארץ. "באופן טבעי, כאשר מתכוונים למדוד את התלמידים במבחן ארצי, מלמדים במיוחד את הנושאים לבחינה על חשבון מקצועות אחרים".
גם בהנהגת ההורים הארצית הצטרפו לקריאת המורים והמנהלים. "בימים טרופים אלו יהיה זה נבון ויעיל להוריד לחץ מהתלמידים ולאפשר להם, לעסוק בתכנים רגשיים, להשקיע בתחום החברתי ופשוט להיות ילדים.ות, נערים.ות", אמרה סיגל שפיץ-טולדנו, ראש צוות מוגנות בהנהגת ההורים הארצית. "ככלל, אולי הגיע הזמן לעשות חישוב מסלול מחדש לגבי אופן מדידת הילדים".
ממשרד החינוך נמסר: "לאחר שלוש שנים בהן לא הייתה מדידה במערכת החינוך הודיעה השרה כבר בתחילת שנת הלימודים כי 'תמונת מצב' חיצונית תחול על כיתה ד' בלבד, ובכיתות ח' תתקיים בחינה פנימית. נתוני 'תמונת המצב' ברמה הבית ספרית ישמשו אך ורק את בתי הספר והמשרד לצורכיהם הפנימיים וישמשו ככלי עבודה. לכלי חשיבות גבוהה, שכן הוא מאפשר למקבלי ההחלטות במשרד ובבתי הספר לדעת היכן מצויים הפערים בתחום הדעת והשפה, והיכן יש למקד את המענים. בכיתות ה'-י"א יתקיים סקר אקלים, שיבחן את ההיבטים הרגשיים של התלמידים".