חודש אחרי התקיפה ארוכת הטווח בנמל חודיידה שבתימן, בחיל האוויר משלימים את ההכנות לתקיפה נוספת במעגל שלישי – הפעם באיראן, כתגובה אפשרית לפעולת נקם של טהרן על חיסולו של ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה לפני כשבועיים, המיוחס לישראל. פעולת התגמול טרם הגיעה, כשברקע קולות צינון ולחצים על איראן - אבל בחיל האוויר לא עוצרים לרגע את ההכנות.
תרגיל תדלוקים אווירים של מטוסי קרב
(צילום: דובר צה"ל)

6 צפייה בגלריה
הטיסה לתדלוק בדרך לתימן
הטיסה לתדלוק בדרך לתימן
"יכולים לפעול בכל מקום". המתדלקים בדרך לתקיפה בתימן
(צילום: דובר צה"ל)
בסוף השבוע פרסם צה"ל תיעוד מתדלוק אווירי של מטוסי קרב על-ידי מטוסי הראם מטייסת התדלוק 120, כחלק מאימון שנערך בשמי המדינה בימים האחרונים ונועד לשמר את היכולת האסטרטגית של ישראל לפעול הרחק מגבולותיה. האיתות הברור לאיראן ולבעלות הברית של ישראל באזור מתכתב גם עם תוכניות ארוכות טווח במערך התובלה של חיל האוויר: בזרוע מתכוונים להשאיר בשנים הבאות את מטוסי התדלוק הוותיקים מסוג בואינג 707, ולשלבם עם מטוסי התדלוק החדשים שנרכשו מארה"ב, מדגם KC-46 ממפעל בואינג בסיאטל, שיגיעו במחצית השנייה של העשור.
בכך, תוכפל יכולת הפעולה של חיל האוויר במדינות כמו תימן ואיראן, לפחות בעשור הקרוב. מטוסי ה-707 בטייסת 120 הם כבר בני 50-40 שנים, וחיל האוויר נחשב ליחיד מצבאות המערב שעדיין מפעיל אותם מבצעית למשימות תקיפה. בחיל מתכוונים להאריך את חייהם בצל העובדה שבואינג הפסיקה לייצרם, אך מסייעת לצה"ל בתחזוקת המטוסים ובחלקי חילוף קריטיים, שלפי מפקד הטייסת סא"ל ע' עדיין מגיעים כסדרם. ע' נערך כבר עם גרעין שיקלוט את מטוסי ה-KC-46 שיזכו לשם העברי "גדעונים" בחיל האוויר הישראלי. לפני כחודש הוא שימש כקברניט שהוביל את ארמדת המטוסים הישראליים שנצפו בצהרי שבת מדרימים מעל מפרץ אילת, בדרכם הארוכה למעוזם של החות'ים.
היערכות חיל האוויר לפני התקיפה בתימן
(צילום: דובר צה"ל)

6 צפייה בגלריה
הטיסה לתדלוק בדרך לתימן
הטיסה לתדלוק בדרך לתימן
"הראינו שאנחנו יכולים לפעול בכל מקום". תיעוד מתוך מטוס ביום התקיפה בתימן
(צילום: דובר צה"ל)
6 צפייה בגלריה
הטיסה לתדלוק בדרך לתימן
הטיסה לתדלוק בדרך לתימן
(צילום: דובר צה"ל)
"כבר בשעה 1:30 בלילה, כשפגע הכטב"ם של החות'ים בתל אביב וגרם לתוצאה הקשה של הרג אזרח שלנו, כינסנו הערכת מצב בחיל האוויר והודעתי למפקד בסיס האם שלנו בנבטים שאנחנו מוכנים לפעולה בתימן", שחזר סא"ל ע' בשיחה עם ynet ו"ידיעות אחרונות". "מדובר בהליך תכנון לא שגרתי שכל הצוותים שלנו עמלו עליו משעות הלילה שבין חמישי לשישי, למרות שאת הפקודה הרשמית קיבלנו בשישי בצהריים (הקבינט כונס לאשרר את הפעולה בשבת בצהריים מחשש להדלפות, י"ז). ידעתי שנצטרך כל ליברה של דלק למטוסי הקרב כדי שישובו בשלום ולכן בשישי בבוקר הנחתי מיד להוריד ממטוסי הראם שלנו כל ציוד מיותר כדי שיהיה מקום לכל מכלי הדלק. אפילו השארנו מטוס נוסף בקצה, מלא בדלק, כגיבוי לכל הסתבכות - שלא באה".
ההכנות הקדחתניות הללו יכולות לתאר את מה שצפוי שוב בטייסת 120 אם ידרשו הטייסים לתקוף באיראן בקרוב, לפי מה שמתאר סא"ל ע': "פעלנו בחום של 40 מעלות בנבטים, כל הטייסת הייתה על הרגליים, ממש אימפריה של אנשים. נשארתי עם המתכננים עד 3:00 לפנות בוקר שבין שישי לשבת, ואז השארתי אותם להמשיך והלכתי לישון כמה שעות לפני ההמראה. בשבת בצהריים הובלתי את שיירת כל המטוסים עם שלוש אנחות רווחה שהיו לי: כשחצינו את מפרץ אילת וראיתי את כל מטוסי הקרב מאחורי, בדיווח בקשר של טייסי הקרב על הפגיעה במטרות ובטיסת החזור - כשסגרתי את השיירה, הבטתי שמאלה בשמש שוקעת מעל שארם א-שייח ועד לרגע בו גם נחתי אחרון, במוצ"ש בנבטים".
הוא הוסיף כי "לשחרר כמה עשרות מיילים מהיעד את מטוסי הקרב כדי לתת להם להתארגן על ההטלות, ואז בחלוף דקות אחדות לשמוע אותם מדווחים 'אלפא' - ואת מטוסי האדיר נשארים לצידנו, זו הרגשה מדהימה. הבנתי שעשינו משהו טוב, כי הראינו לכל המזרח התיכון שאנחנו יכולים להגיע ולפעול בכל מקום ולחזור בשלום, וזה ממש לא מתקרב לקצה גבול היכולת שלנו כזרוע. המבצע בתימן היה הארוך ביותר של החיל מאז 'רגל עץ' ב-85', שגירד את הטווח הזה".
6 צפייה בגלריה
תיעוד ממטוסי תדלוק בשמי המזרח התיכון
תיעוד ממטוסי תדלוק בשמי המזרח התיכון
מטוס תדלוק בשמי המזרח התיכון, ביום שבו ישראל תקפה בתימן
6 צפייה בגלריה
מטוסי התדלוק שנרכשו
מטוסי התדלוק שנרכשו
משמאל: מטוס התדלוק KC-46
(צילום: חיל האוויר האמריקני ובואינג)
מאז המבצע בתימן הטייסת פעלה וליוותה מבצעים נוספים גם ממזרח לישראל וגם בצפונה, כדי להבטיח רציפות תפקודית של החיל גם במשימות לטווחים בינוניים. סא"ל ע' דיווח למפקד החיל אלוף תומר בר על מבצעיות מלאה ותקינות של המטוסים והצוותים כל העת, חרף התיישנות הצי אל מול משימותיו הקריטיות: "אני טס 15 שנים על הראמים, ומול תימן זו הייתה הטיסה המבצעית לתקיפה הכי ארוכה שלי אחרי שכבר טסתי עם הראם ליפן. אנחנו מוצאים חלפים כשצריך מכל העולם לענקי המתכת האלה, והראמים מספקים לישראל יכולת תדלוק שיש רק למעצמות. בתחילת המלחמה פתחנו שובל לוגיסטי ארוך שמסייע לנו עכשיו לשחרר צווארי בקבוק שתמיד ממופים. יש לנו עכשיו מטוס בביקורת שגרתית בארה"ב ועדיין אנחנו במענה מלא למשימות הללו".
בסיס נבטים, שממנו פועלת טייסת 120, נפגע מהתקיפה האיראנית בליל 14 באפריל משלושה טילים בליסטיים, מתוך מאות חימושים מדויקים ששוגרו מאיראן וחדרו את מסך ההגנה הבינלאומי והישראלי. סא"ל ע' יודע שגם בפעם הקרובה מסלולי ההמראה שלו והדירים התת-קרקעיים עלולים להיות על כוונת איראן או חיזבאללה. את הסבתם ותחזוקתם של הראמים מבצעת התעשייה האווירית.
"הטמענו את כל לקחי 14 באפריל בתחקיר מסודר שקיימנו בחיל, בהגנה ובהתקפה, עם יכולת לפעול ולטוס, תו"לית ואמל"חית, גם כשנהיה תחת מתקפה", סיפר סא"ל ע'. "כבר אז, באמצע אפריל, היינו במוכנות מלאה ולכן נשמרה הפעילות החיילית ושלנו כטייסת - חרף הפגיעה בבסיס. לנגד עיננו היא הפעילות במעגל השלישי ואנו מוכנים לפעול בטווחים הללו גם בהתראה קצרה מאוד. זה בליבת היכולת שלנו כטייסת".
גלנט בנבטים: "אנחנו בימים של הזדמנויות וסיכונים"
(צילום: אלעד מלכה)

6 צפייה בגלריה
יואב גלנט בביקור בבסיס נבטים
יואב גלנט בביקור בבסיס נבטים
גלנט בביקור בבסיס נבטים, היום
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

גלנט: "ימים של הזדמנויות וסיכונים"

בתוך כך, שר הביטחון יואב גלנט ביקר היום בבסיס חיל האוויר בנבטים ושוחח עם טייסים, אנשי צוות אוויר וטכנאים המשתתפים בלחימה בכל הגזרות, בצל ההיערכות המתמשכת לתגובה מאיראן וחיזבאללה. גלנט אמר: "אנחנו בימים של הזדמנויות וסיכונים, על הצד של ההזדמנויות גם לכם יש חלק כי ההזדמנויות הן גם מבצעיות אבל הן גם ההזדמנויות אסטרטגיות.
ובצד של הסיכונים, הרוב זה עליכם ועל החברים שלכם - חיל האוויר ובכל צה"ל, והמשמעות היא הגנה, בין אם היא מהאוויר ובין אם היא מהקרקע, וכמובן יכולת לתקוף בכל מקום ולצה"ל באמצעות חיל האוויר ובאמצעות זרועות נוספות יש יכולת לתקוף בכל מקום".
הוא הוסיף: "אנחנו רואים את ההתנהלות של הימים והשבועות האחרונים. האויבים שלנו חושבים שהם, באמצעות הלחץ, יפצלו אותנו קודם כל בנינו, ובהמשך מהשותפים שלנו. מה שאנחנו רואים זו התאחדות של צה"ל, של הציבור בישראל, ולא פחות מזה זה של שיתוף הפעולה החזק שיש לנו עם האמריקנים ועם כל בעלות הברית".
הוא ציין את התרגילים שנערכו בחיל, ואמר כי " אנחנו רואים את הכמויות האדירות של הציוד שמגיעות, כלפי חוץ ברור לגמרי שעומד פה כוח מאוחד, משותף, כשהחלק העיקרי הוא על צבא ההגנה לישראל, ובתוכו על חיל האוויר - גם בהגנה וגם בהתקפה, ואתם מוכיחים את זה כל יום, אבל המעטפת היא חשובה בכל מיני היבטים".
עוד אמר גלנט: "אנחנו הכנו את חיל האוויר בשביל ימים כאלה, ואתם נושאים במשימה הזאת בגאון ובהצלחה, והדבר הזה מקנה לי ולמקבלי החלטות נוספים את הביטחון בכך שאנחנו יכולים להמשיך לפעמים כאשר הנתיבים הם נתיבים מסוכנים. אתה הולך בדרכים, אתה לוקח סיכון, אבל הסיכון הזה בקצה שלו יש סיבה ראויה, יש מטרה שלשמה שווה לסכן, מכל סוג שהוא, והרשת ביטחון שאתם נותנים לנו היא מאוד מאוד חשובה".