המחנה הממלכתי מתפרק - וגדעון סער מקים את "הימין הממלכתי": השר סער הודיע הערב (שלישי) כי החליט לסיים את השותפות עם מפלגת כחול לבן ואמר כי פנה ליו"ר ועדת הכנסת על מנת להקים מחדש לאלתר את סיעת תקווה חדשה-הימין הממלכתי בכנסת "כסיעה עצמאית, שתבטא באופן מובהק את תפיסת העולם הלאומית ממלכתית". מחר ועדת הכנסת תתכנס לאישור הבקשה.
סער מודיע על סוף השותפות עם גנץ
(צילום: אלעד רוטמן)

תנועתו של סער קיימה כנס פעילים בתל אביב, ובה הוא חשף כי החליט לסיים את השותפות עם בני גנץ וגדי איזנקוט. לדבריו, "קולה ועמדותיה של תקווה חדשה-הימין הממלכתי אינן נשמעות בקבינט המלחמה" - ולכן הוא דרש להצטרף לקבינט המלחמה. נכון לעכשיו, סער מתכונן לרוץ לבד, ולצרף אליו כוחות נוספים מהמפה הימנית. לפי ההערכה, אין בכוונתו לעזוב את הקואליציה, גם אם גנץ יעזוב. הוא שב ואמר שכל עוד המלחמה מתנהלת, אין לו כוונה לצאת.
בחודשים האחרונים היחסים בין סער לגנץ הפכו קרירים מאוד והם לא רואים עין בעין בנושאים רבים - וגורמים במחנה הממלכתי אף אמרו כי התפתח חוסר אמון בין השניים. סער מנסה לחזור לימין המסורתי, בזמן שגנץ נותר במרכז המפה הפוליטית.
סער הכחיש לאחרונה יותר מפעם אחת שפניו לליכוד ורומז כי בכוונתו להקים או להשתלב בפלטפורמה אחרת של ימין ממלכתי, שם תנועתו החדשה. במערכת הפוליטית היה ברור שהשותפות הלכה למעשה כבר הסתיימה לפני כמה חודשים, וסער רק נתן לכך חותמת סופית הערב.
3 צפייה בגלריה
גדעון סער בכנס הפעילים בתל אביב
גדעון סער בכנס הפעילים בתל אביב
מתפלג מגנץ. סער, הערב
(צילום: רענן כהן)
התגובה של גנץ בטוויטר הראתה היטב את אותם יחסים צוננים. "תודה ובהצלחה", הגיב ברשת X (טוויטר לשעבר), בציוץ של שתי מילים. אותו ציוץ מזכיר מעט את הציוץ של סער לפני 4.5 שנים - אז כתב "אני מוכן", לאחר שנתניהו הודיע על פריימריז בזק בליכוד.
על המכתב לוועדת הכנסת חתומים מלבד סער גם יתר חברי תקווה חדשה – השרה יפעת שאשא ביטון והח"כים זאב אלקין ושרן השכל. אתמול התקיימה פגישה של ארבעתם בלשכת סער בכנסת, ושם גובשה ההחלטה להיפרד - והדרישה למקום בקבינט המלחמה.
גורמים בתקווה חדשה אמרו שלמיטב ידיעתם גנץ וסער לא נפגשו בארבע עיניים מאז ההצטרפות לממשלה, ואם היו נפגשים סער היה מעדכן את גנץ. כלומר - גנץ שמע לראשונה על הפילוג מהתקשורת. ח״כ מתן כהנא מהמחנה הממלכתי הגיב: "אני עם בני וגדי. נשארנו מפלגת מרכז עם כנף ימין איתנה, שאני בטוח שעוד תתחזק בעתיד".
3 צפייה בגלריה
תגובת בני גנץ לגדעון סער
תגובת בני גנץ לגדעון סער
תגובת גנץ לסער
גורמים בסביבת השר איתמר בן גביר אמרו כי "אם נתניהו ייענה לדרישת סער להצטרף לקבינט הקטן - השר בן גביר ידרוש גם להצטרף. חייבים לשנות את הקונספציה של הקבינט הקטן ולהוביל להכרעה". הראשון שהגיב מהליכוד להודעת סער היה ח"כ חנוך מילביצקי, שאמר: "סער צריך להיות בקבינט המלחמה".
בהצהרה אמר סער: "מזמן לא הסתרנו חבריי ואני את הביקורת על ניווט המערכה על ידי הקבינט המצומצם. אסור שלא יהיה קשר בין היעדים שנקבעו לבין האמצעים שננקטים להשגתם. אסור להפחית את הלחץ הצבאי ולהאט את ההתקדמות בהשמדת כוחות החמאס ושלטונו. אסור לאפשר השתלטות חמאס על הסיוע ההומניטרי".
"אני מכבד את ידידיי, נציגי המחנה הממלכתי בקבינט המלחמה, אך לצערי הם אינם מבטאים בו את הקול, העמדות והדגשים שאני הייתי מביא לשם", הוסיף. "לכן, בשמכם, אני מביע פה את דרישתנו להצטרף לקבינט המלחמה ולהיות חלק מההשפעה על המדיניות".
3 צפייה בגלריה
מכתבו של גדעון סער על ההתפלגות מבני גנץ
מכתבו של גדעון סער על ההתפלגות מבני גנץ
המכתב ליו"ר ועדת הכנסת
סער הסביר כך את סיום השותפות: "קולנו, קולו של הימין הממלכתי חיוני היום יותר מאי פעם. ישראל היום זקוקה לחלופה של ימין ממלכתי. אם אנחנו לא נוביל זאת - איני רואה מישהו אחר שיוכל לעשות זאת. לכן הגעתי להחלטה: לאחר התייעצות ועל דעת חברי לסיים את השותפות עם מפלגת כחול לבן ולהקים מחדש לאלתר את סיעת תקווה חדשה-הימין הממלכתי בכנסת כסיעה עצמאית שתבטא באופן צלול את תפיסת העולם הלאומית ממלכתית שלנו".
"אני מודה לבני וגדי ולחברים האחרים על תקופת העבודה המשותפת ומאמין שעוד יבואו ימים בהם נשתף פעולה בעתיד כשתי מסגרות פוליטיות נפרדות", הוסיף. "מרגע זה בכוונתי לפעול ולצרף אלינו כוחות פוליטיים נוספים שיובילו לגיבוש חלופה, ואני מדגיש חלופה של כוח פוליטי חזק של ימין ממלכתי, כפי שציבור רחב מייחל שיקרה".