מתחילת "חרבות ברזל" ועד היום בוצעו כ-10,000 תקיפות אוויריות בהכוונת הכוחות שבשטח, בזמנים קצרים. הכוחות סגרו מעגלים וסיכלו חוליות מחבלים, תשתיות טרור, דירות מבצעיות, פירי מנהרות, מחסני אמל״ח ועוד.
(שיתוף הפעולה בין כוחות היבשה לכוחות חיל האווי צילום: דובר צה"ל)

בימים האחרונים התחדשה הלחימה ברצועת עזה, וכוחות צה"ל חזרו לתמרן בשיתוף פעולה מלא כלי הטיס של חיל האוויר. שיתוף הפעולה בין כוחות היבשה לכוחות חיל האוויר הוא אחד המרכיבים הבולטים בתמרון של הכוחות הקרקעיים של צה"ל ברצועת עזה.
הרמטכ"ל קיים היום (ראשון) הערכת מצב בבור חיל האוויר יחד עם מפקדי חיל האוויר. "חלק גדול מאוד מהביטחון שלנו בתמרון הוא בזכות שיתוף הפעולה המאוד מאוד הדוק ומאוד מאוד איכותי עם חיל האוויר. אני חושב שזה הפך את התמרון להרבה יותר אפקטיבי. אנחנו צריכים כל הזמן להשתפר יותר ולהצטיין בליווי הזה של הכוחות. זה נעשה עד עכשיו בצורה שהיא באמת מאוד מאוד מרשימה ולהמשיך את זה קדימה בכל הכוח", אמר.
2 צפייה בגלריה
תיעודי מתקיפות סיוע לכוחות היבשה על ידי כלי טיס של חיל האוויר
תיעודי מתקיפות סיוע לכוחות היבשה על ידי כלי טיס של חיל האוויר
הקרובה שבפצצות נפלה בטווח של כ-120 מטרים מלוחמי השריון והחי"ר שהיו בעמדות מוגנות
(צילום: דובר צה"ל)
האלוף תומר בר מפקד חיל האוויר אמר: "היכולת למצות את המימד האווירי לתוך התמרון זה דבר מטורף שחלמנו עליו שנים ואני חושב שפיצחנו משום שתסתכלו על משולש ההישג. תסתכלו כמה פעילי חמאס הרגנו בשיטה הזו. ואני מציע גם להסתכל על כמה נפגעים חסכנו, בראייתי, בשיטת הפעולה הזאת. זאת יחידה שמבוססת על גרעין של סדירים, אבל ברובה אנשי מילואים מסורים שנמצאים בקצוות המבצעיים, פרוסים בכל רחבי הארץ ובעזה, ובמפקדות ובחילוצים ופינויים שהם מצילי חיים, צריך לומר את זה פה. מעט הפינויים אני לא נתקלתי שחרגו מהגולדן האוור וזה פשוט עוצמה מטורפת, אני מצדיע לכם".

חיזוק תיאום שיתוף הפעולה

יחידת שיתוף הפעולה האווירית הוכפלה בחודש האחרון על בסיס חיילי קורסים והכשרות שעיבו את המערך. כ-60 מקציני המילואים ביחידה הוטלו מחיל האוויר לגדודים ולחטיבות המתמרנות בעזה כחלק מצוותי "זהב כחול", לחיזוק תיאום שיתוף הפעולה. עד כה הטילו כלי הטיס התוקפים השונים של חיל האוויר במלחמה ברצועה למעלה מ-10 אלפים חימושים לטובת כוחות הקרקע, כ-8,000 מהם פצצות או טילים ממטוסי קרב. הקרובה שבפצצות נפלה בטווח של כ-120 מטרים מלוחמי השריון והחי"ר שהיו בעמדות מוגנות ונדרשו לסיוע מול חוליות חמאס.
2 צפייה בגלריה
תיעודי מתקיפות סיוע לכוחות היבשה על ידי כלי טיס של חיל האוויר
תיעודי מתקיפות סיוע לכוחות היבשה על ידי כלי טיס של חיל האוויר
"המטרה היא מבנה חד קומתי. הישג נדרש- השמדת המבנה"
(צילום: דובר צה"ל)
באחד המקרים יצא כוח מילואים מחטיבה 551 לתקוף יעד של מחבלים בבית חאנון, אך חוליות חמאס התמקמו בקומה גבוהה של בניין מולם ושלטו עליהם באש ובתצפית. מפקד הכוח הקרקעי דרש תקיפה של אותו מבנה, וזו הגיעה תוך 15 דקות ממטוס קרב שחיסל את הצלפים ופעילי הנ"ט שארבו בבניין.
בתקרית אחרת בג'באליה נפגעו לוחמים מחטיבת השריון 401 ממארב נ"ט ומפקד החטיבה, אל"מ בני אהרון, דרש תקיפות "הבזק" מיידיות לחילוץ הפצועים ולהשמדת המחבלים. בתוך כ-40 דקות הפציצו כלי טיס של חיל האוויר את מרחב המחבלים, בטיל או פצצה אחת לעשר דקות עד להשמדת החולייה ופינוי הנפגעים.
באירוע נוסף זיהתה חטיבת גולני באמצעות מודיעין מקדים מארב שתכנן גדוד סברא של חמאס לבצע נגד הלוחמים. החיילים נערכו מראש עם מארב מקדים ומח"ט גולני אל"מ יאיר פלאי הכווין את מטוסי הקרב לתקוף את עשרות המחבלים כאשר עלו לעמדותיהם מול חייליו. "תקיפות ה"הבזק" המהירות הפכו למלכת הקרב של המלחמה, בקיצורי תהליכים ושיח יישר בין גורמי הקרקע והאוויר ללא מתווכים, סדרי פעולות של מבצעים אוויריים מתרחשים תוך דקות בודדות", אמרו בחיל האוויר.