אין גדר הפרדה בכביש הדמים, וזו התוצאה הקטלנית: תמי בראל, תושבת מושב חצבה בת 65 נהרגה הבוקר (שלישי) בתאונה בין משאית ושני כלי רכב בכביש 90, סמוך לצומת עין יהב. רק לפני חודשיים נפטר ממחלה קשה בעלה של תמי, דני בראל, ממייסדי חצבה. חמישה נפצעו בתאונה, בהם ארבעה ילדים בני 6 עד 12. הם פונו לבית החולים סורוקה בבאר שבע. הכביש באזור נחסם לסירוגין בשני הכיוונים.
הדיווח על התאונה בכביש הערבה בין עין יהב לחצבה התקבל בשעה 8:18 דיווח במוקד מד"א במרחב נגב. חובשים ופראמדיקים של מד"א החלו להעניק במקום טיפול רפואי לשישה פצועים, בהם לכודה מחוסרת הכרה במצב קשה, אבל תוך זמן קצר נאלצו לקבוע את מותה. מצבם של הפצועים הנוספים מוגדר קל.
הפרמדיק אלעד פס והחובשת רוני האנס ממד"א סיפרו: "מדובר בתאונת דרכים קשה מאוד. הרכבים היו מעוכים לגמרי. אישה כבת 65 נלכדה ברכב שהיה במרכז הכביש כשהיא מחוסרת הכרה וסובלת מפגיעה רב מערכתית קשה מאוד. ביצענו בדיקות רפואיות תוך כדי פעולות החילוץ, אבל היא הייתה ללא סימני חיים, ונאלצנו לקבוע את מותה. אישה וארבעה ילדים שהיו ברכב השני שעמד בשול הכביש התהלכו במקום וסבלו מחבלות קלות. הכנסנו אותם לאמבולנסים ופינינו אותם לבית החולים סורוקה כשמצבם קל. נהג המשאית נבדק במקום ולא נזקק לפינוי לבית החולים".
רק בשבוע שעבר אירעה תאונה קטלנית אחרת בכביש 90. אז נהרג צעיר בן 25 בהתנגשות בין שני כלי רכב סמוך לצומת קטורה, וחמישה אחרים נפצעו. אותה תאונה אירעה רק קילומטר מצפון לצומת קטורה שבו מתחיל קטע הכביש המורחב, ואתמול פורסם לראשונה ב-ynet כי חברת נתיבי ישראל צפויה לפרסם באוגוסט הקרוב מכרז להרחבת קטע הכביש בין צומת קטורה לנחל שיטה, קטע בן 20 ק"מ.
מאז 2011 הורחבו 48 קילומטרים מכביש 90 שמצפון לאילת בשני שלבים: תחילה עד יטבתה, ולאחר מכן נחנך קטע בן 11 ק"מ נוספים עד צומת קטורה. הקטע החדש, שהעבודות עליו לא צפויות להסתיים לפני 2025, יהפוך 79 ק"מ מכביש הערבה למודרניים. עם זאת, גם אחרי אותה הרחבה מתוכננת עדיין יישארו כ-100 ק"מ מסוכנים בכביש בדרך לאילת, ובהם גם הקטע שבו נהרגה האישה הבוקר.
בשנה שעברה קבע מבקר המדינה מתניהו אנגלמן כי הממשלה התרשלה בטיפול בכביש הערבה, וכי למרות 81 הרוגים בקטע שבין קטורה לצומת הערבה בין 2003 ל-2020, לא הושלם תכנון הרחבת כל 120 הקילומטרים עד צומת הערבה, ולא נמצא עדיין מימון מלא לעבודות על הקטע כולו, המוערך בסך של כשני מיליארד שקל.
העבודות המתוכננות החדשות, שעלותן נאמדת ב-300 מיליון שקל, יכללו בין היתר את הרחבת הקטע בן 20 הק"מ לשני נתיבים לכל כיוון במקום אחד, הוספת גדר הפרדה שתמנע תאונות חזיתיות בין כלי רכב בשני כיווני הנסיעה ובניית עמודי תאורה. את המימון להרחבת הקטע אישרה שרת התחבורה מרב מיכאלי.
"כמה שווים חיי אדם בישראל? עוד הרוגה ופצועים הבוקר בתאונה קטלנית בכביש הדמים 90 בערבה, אין מילים להביע את צערנו וכעסנו", אמר ראש מועצה אזורית הערבה התיכונה מאיר צור. "כמה עוד דם הרוגים ופצועים, וכמה עוד סבל נחוץ מתאונות הדרכים על כביש 90 האדום, בכדי שתתעורר הממשלה ותעביר בדחיפות תקציב להרחבת הכביש המסוכן בישראל מצומת הערבה ועד מבואות אילת? לא מדובר רק על סיכון תושבי הערבה, מדי יום ויום, אלא גם סכנה ממשית לחיי מטיילים, חיילים, נהגי אוטובוס ומשאיות מכל רחבי הארץ המשתמשים בכביש הערבה. המצב זועק לשמיים".
ראש העיר אילת, אלי לנקרי, כתב השבוע לשרה מיכאלי כי "לצערי כביש הערבה ממשיך לגבות חיי אדם. חשוב להדגיש כי בקטע הכביש ששודרג לא אירעו תאונות קשות מאז השלמת השדרוג, ובכך ניצלו חיי אדם רבים. בעבר מצאו רבים את מותם בקטע הזה, מה שמלמד עד כמה ההשקעה בתשתיות מצילה חיים. לאחר סגירת שדה דב וההרעה בשירות חברות התעופה הפנים ארציות בוחרים רבים מתושבי אילת ומהישראלים המגיעים לחופשה בעיר לעשות את דרכם ברכב ולא בטיסה. המשמעות היא עומס אדיר על הכביש, עם כל ההשלכות על תאונות הדרכים".
גם במשרד התחבורה עצמו הזכירו השבוע את סגירת שדה דב, וטענו כי לא ניתנו חלופה או מענה מספק. "ההתחייבות להרחבת כביש 90 שניתנה על ידי שרת התחבורה מיכאלי ושר האוצר אביגדור ליברמן היא גם חלק מהמענה הנדרש לדרכי ההגעה לאילת, במיוחד מאז הסגירה חסרת האחריות של שדה דב, ששימש רבות ורבים שכעת נאלצים לנסוע לאילת וממנה, בהיעדר אותה החלופה האווירית", אמרו במשרד בשבת.
פורסם לראשונה: 09:23, 26.04.22