ביידן: "פוטין בנה על כך שנאט"ו תתפצל, הוא מקבל את ההפך"

אחרי ההצהרה הרוסית בדבר "השלמת השלב הראשון" של הפלישה לאוקראינה והתמקדות בחבל דונבאס, בריטניה מעריכה הבוקר (שבת) כי הצבא של פוטין לא שש להמשיך במבצעים הקרקעיים באזורים המאוכלסים - אלא יעדיף בהפגזות ארטילריות והפצצות אוויריות חסרות הבחנה כדי לפגוע במורל של האוקראינים.
10 צפייה בגלריה
טנקים רוסים באזור דונייצק
טנקים רוסים באזור דונייצק
טנקים רוסיים באזור דונייצק
(צילום: רויטרס)
בדו"ח המודיעין היומי של משרד ההגנה הבריטי נכתב כי "סביר שרוסיה תמשיך לתקוף את האזורים המאוכלסים במחיר של קורבנות אזרחיים תוך שהיא מנסה להימנע מעלייה במספר ההרוגים בצד שלה". להערכת הבריטים, רוסיה תמשיך במצור על הערים הגדולות, בדגש על חרקוב, צ'רניהיב ומריופול.

המלחמה באוקראינה - כתבות נוספות

בצהריים דיווחו האוקראינים על כיבושה של העיר סלאבוטיץ', שבה שוכנו עובדי הכור בצ'רנוביל. לפי מושל מחוז קייב, אולכסנדר פבליוק, הרוסים השתלטו על בית החולים המקומי וחטפו את ראש העיר.
אתמול דיווח משרד ההגנה הרוסי כי 1,351 חיילים רוסים נהרגו ב"מבצע המיוחד" באוקראינה, ו-3,825 נפצעו. באוקראינה טוענים שבפועל מדובר בקרוב ל-15,000 חיילים הרוגים - אך במערב טרם הצליחו לאמת את הטענות בשני הצדדים. נכון להיום האו"ם הצליח לאמת את מותם של 1,081 אזרחים ו-1,701 פצועים באוקראינה, אך סביר להניח שהמספרים גבוהים בהרבה. לדברי האוקראינים, לפחות 136 ילדים נהרגו עד כה במלחמה.
בתוך כך, נשיא רוסיה לשעבר דמיטרי מדבדב שמכהן כעת כסגן ראש המועצה הלאומית אמר אמש כי "יהיה זה טיפשי מצד המערב לחשוב שהסנקציות על העסקים הרוסיים ישפיעו על הממשל הרוסי". בריאיון שהתפרסם בסוכנות הידיעות RIA המזוהה עם הקרמלין אמר מדבדב כי "הסנקציות רק יאחדו את החברה הרוסית ולא יגרמו לקרע מול הרשויות". כשנשאל על הצעדים שננקטו נגד האוליגרכים המקורבים לפוטין השיב בביטחון: "האם לאותם אנשי עסקים יש ולו ההשפעה הקטנה ביותר על העמדות של השלטון? אומר זאת בבירור - אין סיכוי".
10 צפייה בגלריה
אדם בורח מבית עסק שנפגע מהפגזות בחרקוב
אדם בורח מבית עסק שנפגע מהפגזות בחרקוב
אדם בורח מבית עסק שנפגע מהפגזות בחרקוב
(צילום: AP)
10 צפייה בגלריה
אש מהפגזות בחרקוב
אש מהפגזות בחרקוב
אש מהפגזות בחרקוב
(צילום: AP)
10 צפייה בגלריה
נזק מהפגזות במיקולאייב
נזק מהפגזות במיקולאייב
ההריסות במיקולאייב
(צילום: AP)
10 צפייה בגלריה
מריופול עמוד חשמל שקרס נזק לתשתיות
מריופול עמוד חשמל שקרס נזק לתשתיות
עיר הנמל מריופול
(צילום: רויטרס)
ברמיזה אפשרית לסיבות שבגינן תחליט רוסיה לתקוף את אוקראינה בנשק בלתי-קונבציונלי אמר מדבדב כי צעדים שיאיימו על ריבונותה של רוסיה עלולים לגרור תגובה קשה. "רוסיה נחושה להגן על עצמאותה, ולא תאפשר לאף אחד לפקפק ביכולתה להגיב על כל הפרה של ריבונותה", אמר מדבדב, וציין כדוגמה תקיפה בשטח המדינה או פגיעה בתשתיות שיותירו את כוחותיה הגרעיניים של רוסיה מנוטרלים.
עם זאת, מקורבו של פוטין הודה כי למרות הקשיים במשא ומתן, מוסקבה מעדיפה להמשיך בהידברות מול קייב. לדבריו, מסקרי דעת קהל שנערכו לאחרונה עולה כי 75% מהרוסים תומכים בפלישה לאוקראינה ובנשיא פוטין. מדבדב תקף בחריפות את האזרחים שהתבטאו נגד עמדת הממשלה, ואמר: "אפשר להיות לא מרוצים מהחלטות של הרשויות ולבקר אותן, זה נורמלי, אבל אי אפשר לצאת נגד המדינה במצב קשה כמו עכשיו, כי זו בגידה".
שליט קטאר, שייח תמים בן חמד אל-ת'אני, התייצב היום לצד האוקראינים ואמר כי מדובר במלחמה לא מוצדקת. אל-ת'אני, שדיבר בכנס בבירה דוחא, אמר כי הוא מתנגד לפגיעה בריבונות האוקראינית והביע סולידריות עם מיליוני הפליטים.
10 צפייה בגלריה
התייצב לצד האוקראינים. שליט קטאר
התייצב לצד האוקראינים. שליט קטאר
התייצב לצד האוקראינים. שליט קטאר
(צילום: EPA)
10 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
ביקש להגביר את ייצוא הגז כדי לפגוע בפוטין. זלנסקי
(צילום: AFP)
בזמן שקטאר, שנמצאת בצמרת ספקיות הגז הטבעי בעולם, מחוזרת במיוחד על-ידי המדינות האירופיות שמחפשות תחליף לגז הרוסי, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי פנה למשתתפי הכנס בקטאר בנאום מרחוק וביקש להגביר את ייצוא הגז כדי שמדינות העולם יוכלו להפסיק להסתמך על רוסיה. כמו כן, זלנסקי הזהיר כי אף מדינה לא יכולה להבטיח שלא תיקלע למצוקה של אספקת מזון כתוצאה מהמלחמה.

בכיר בפנטגון: "רוסיה איבדה את השליטה בחרסון"

כשהוא במרחק של כ-80 קילומטר בלבד מגבול פולין-אוקראינה, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נפגש אמש בעיר ז'שוב בפולין עם אנשי הדיוויזיה המוטסת ה-82 של צבא ארה"ב. בנאומו בפני קבוצת חיילים התייחס ביידן למזכירת המדינה לשעבר מדלן אולברייט, שהלכה השבוע לעולמה, ואמר כי "היה לה פעם ביטוי - 'אנחנו האומה החיונית'. אני לא רוצה להישמע פילוסופי כאן, אבל אתם נמצאים בעיצומו של מאבק בין דמוקרטיה לאוליגרכיה".
ביידן התייחס לסכנה שהמלחמה תתפשט אל מעבר לאוקראינה, ואמר לחיילים כי הפלישה הרוסית תקבע לא רק את גורל אוקראינה - אלא גם את יחסי הכוחות בין הדמוקרטיות למשטרים הרודניים. "השאלה היא מי ינצח - האם הדמוקרטיה והערכים שאנו חולקים, או האוטוקרטיה? זה באמת מה שנמצא על כף המאזניים", אמר, והדגיש שוב: "מה שמונח כאן על כף המאזניים הוא לא רק מה שאנחנו עושים כדי לעזור לעם האוקראיני ולמנוע את המשך הטבח - אלא גם איך ייראה החופש של הילדים והנכדים שלכם".
10 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן אוכל פיצה עם חיילים אמריקאים בפולין
ג'ו ביידן אוכל פיצה עם חיילים אמריקאים בפולין
חולק פיצה עם החיילים בפולין. נשיא ארה"ב ביידן
(צילום: AFP)
בשיחתו עם כוחות ארה"ב ביידן גם שיבח את אומץ ליבם של האזרחים האוקראינים. "יש להם עמוד שדרה והרבה אומץ", אמר. "תראו איך נשים וצעירים עומדים מול טנק ארור, ואומרים 'אנחנו לא עוזבים. אנחנו מחזיקים מעמד'. הם מדהימים". הוא הודה לחיילים האמריקנים בסיום דבריו, וכינה אותם "הכוח הלוחם הטוב ביותר בהיסטוריה של העולם". לפני עזיבתו את ז'שוב הוא גם הספיק לאכול פיצה עם אנשי הדיוויזיה המוטסת ה-82.
במקביל לביקורו של ביידן בפולין, בכיר בפנטגון אמר אמש בתדרוך לכתבים כי צבא רוסיה איבד את שליטתו המלאה בחרסון - העיר הגדולה הראשונה באוקראינה שכוחותיו של הנשיא ולדימיר פוטין הצליחו לכבוש. הבכיר, שצוטט ב"ניו יורק טיימס", אמר כי הכוחות האוקראיניים נלחמים בחרסון בחירוף נפש, מבטלים את הישגי הרוסים והופכים את עיר הנמל החשובה ל"שטח שהשליטה בו טרם הוכרעה". הדברים סותרים את הצהרת הצבא הרוסי, שלפיו חרסון נמצאת "בשליטה רוסית מלאה". גם באוקראינה הטילו ספק בדברי הבכיר, ואמרו כי נראה שהעיר עדיין בשליטה רוסית - למרות שכוחות אוקראיניים נלחמים ברחבי אזור חרסון הרחב.
איבוד חרסון יהיה מכה עצומה למאמץ המלחמתי של פוטין, שתקשה על מוסקבה לממש את תוכניותיה להשתלט על חופי הים השחור של אוקראינה ועל הנמל הדרומי של אודסה. לדברי בכיר הפנטגון, איבוד חרסון יסכן גם חיילים רוסים שנלחמים במיקולאייב הסמוכה.
10 צפייה בגלריה
כוחות הביטחון מתאמנים בחרסון שבאוקראינה
כוחות הביטחון מתאמנים בחרסון שבאוקראינה
בכיר בפנטגון: רוסיה איבדה את השליטה בחרסון
(צילום: רויטרס)
הבכיר התייחס גם להצהרת ראש אגף המבצעים של צבא רוסיה, סרגיי רודסקוי, שלפיה השלב הראשון במבצע הושלם וכעת רוסיה תתמקד ב"שחרור מוחלט" של דונבאס שבמזרח אוקראינה. לדבריו, ארה"ב מעריכה שרוסיה אכן נותנת עדיפות לדונבאס על פני קייב. הצעד עשוי לנתק את הכוחות האוקראיניים במזרח משאר המדינה, ולהיות מנוף אפשרי למוסקבה במשא ומתן שהיא מנהלת מול אוקראינה. נשיא אוקראינה זלנסקי התייחס הלילה לדבריו של רודסקוי, ואמר כי פנה לרוסיה כדי לחדש את המשא ומתן לסיום המלחמה, אך ארצו לא תהיה מוכנה לוותר על שום חלק משטחה למען השלום.
בינתיים, ועל רקע הדיווחים על מורל נמוך בקרב החיילים הרוסים באוקראינה ועל בעיות האספקה של הצבא הרוסי, אמר הבכיר בפנטגון כי רוסיה מתכוונת לשלוח למלחמה תגבורת מחייליה בגאורגיה. הוא הוסיף כי ליד הבירה קייב תפסו חיילי צבא רוסיה "עמדות הגנתיות", ותוך נטישת המאמצים להשתלט על העיר מהקרקע.