שריפה בנמל ברדיאנסק, שם נטען כי הוטבעה ספינת מלחמה רוסית
(.)

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר הלילה (בין חמישי לשישי) כי שוחח עם ראש הממשלה נפתלי בנט ביממה האחרונה. בסרטון שפרסם בערוץ הטלגרם שלו, ביום ה-30 לפלישה הרוסית, אמר זלנסקי כי השיחות שהוא מקיים עם מנהיגי העולם בימים האחרונים נוגעות לשלום ולהפסקת הלחימה. לשכת בנט לא הודיעה על קיום שיחה כזו, ולא נמסרו פרטים נוספים על אודות השיחה.
5 צפייה בגלריה
בנט וזלנסקי
בנט וזלנסקי
בנט וזלנסקי. עוד שיחה, יממה אחרי זו בין רה"מ לפוטין
(צילום: יואב דודקביץ', רויטרס)
"בכל יום של הגנה – אנחנו מתקרבים לשלום שאנחנו כל כך צריכים. אי אפשר לעצור לדקה, כי זה הגורל שלנו. זה העתיד שלנו. במלחמה הזו פשוט בלתי-אפשרי לא לנצח", אמר זלנסקי. הוא הוסיף כי שוחח ביממה האחרונה גם עם נשיא ליטא גיטנאס נאוסדה, עם ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון ועם נשיא מצרים עבד אל-פתח א-סיסי. "כל השיחות והנאומים נועדו כדי שרוסיה תבין דבר אחד: צריך להגיע לשלום. רוסיה גם צריכה לרצות שלום", אמר הנשיא האוקראיני בדבריו בסרטון.
שיחתו של זלנסקי עם א-סיסי הגיעה יומיים אחרי הפסגה המשולשת בשארם א-שייח, שם אירח נשיא מצרים את ראש הממשלה בנט ואת שליט איחוד האמירויות מוחמד בן-זאיד. בהודעת לשכת ראש הממשלה בנוגע לפגישה נמסר כי השלושה "החליפו דעות באשר להתפתחויות האחרונות במספר סוגיות בינלאומיות ואזוריות".
5 צפייה בגלריה
פסגה האיחוד האירופי ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן
פסגה האיחוד האירופי ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן
אורבן. זלנסקי הטיח בו: "אתה מהסס לגבי סנקציות על רוסיה? זה לא הזמן"
(צילום: AP)
5 צפייה בגלריה
חיילים רוסים במריופול
חיילים רוסים במריופול
צבא רוסיה במריופול. ארה"ב: "לרוסים אוזלים הטילים המדויקים"
(צילום: רויטרס)
שלשום שוחח בנט פעם נוספת עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין על המלחמה באוקראינה. הקרמלין היה זה שהודיע על השיחה, ומלשכת בנט לא נמסרו פרטים על אודותיה. "בנט שיתף את הערכותיו לגבי המצב באוקראינה, בהתחשב בשיחותיו עם מנהיגים של מדינות נוספות, והביע כמה רעיונות לגבי המשך המשא ומתן", נכתב בהודעת הקרמלין. סוכנות הידיעות הרוסית RIA דיווחה כי פוטין הציג לבנט את הערכותיו לגבי המשא ומתן, ולגבי מה שהוא מגדיר "מבצע צבאי מיוחד" באוקראינה. נשיא רוסיה גם ביקש לשלוח תנחומים על פיגוע הטרור בבאר שבע מוקדם יותר השבוע, שבו נרצחו ארבעה בני אדם. "הנשיא הביע תנחומים על הפיגוע, שגבה חיי אדם. הוסכם להמשיך בדיאלוג", נמסר מהקרמלין.
בתחילת השבוע נאם זלנסקי בפני חברי הכנסת והאשים כי ישראל לא עושה מספיק כדי לסייע לארצו. "האדישות הורגת", אמר, "תיווך ללא בחירת צד? אפשר לתווך בין מדינות אך לא בין הרע והטוב". זלנסקי נאם בפני הח"כים בזום במשך כ-15 דקות, שבמהלכן השווה בין פעולותיה של רוסיה בימים אלה לבין המשטר הנאצי בגרמניה, וגם טען ש"האוקראינים עשו את הבחירה לפני 80 שנה - הצלנו יהודים ויש בינינו חסידי אומות עולם". דבריו של זלנסקי עוררו ביקורת חריפה מצד מפלגות הימין בישראל, גם אלה החברות בממשלה.
5 צפייה בגלריה
פגישה נפתלי בנט עם מוחמד בן זאיד מנהיג איחוד האמירויות וא-סיסי מצרים
פגישה נפתלי בנט עם מוחמד בן זאיד מנהיג איחוד האמירויות וא-סיסי מצרים
בנט, א-סיסי ובן-זאיד בשארם א-שייח. גם נשיא מצרים עודכן במצב באוקראינה
(צילום: סוכנות הידיעות של איחוד האמירויות WAM)
שעות לאחר מכן אמר זלנסקי כי הוא "מעריך את מאמצי ראש הממשלה בנט", וציין כי הוא מבין את המדיניות הישראלית. "כמובן שיש לה את האינטרסים שלה, להגן על אזרחיה. אנחנו מבינים את כל זה. בנט מנסה למצוא דרך לערוך שיחות בירושלים ואנו אסירי תודה על כך", אמר זלנסקי. "במוקדם או במאוחר נתחיל בשיחות עם רוסיה, אולי בירושלים. זה המקום הנכון לעשות בו שלום - וזה אפשרי".
הנשיא האוקראיני נאם אמש בפני מנהיגי המועצה האירופית בבריסל, ואמר שהסנקציות שהטילה אירופה על רוסיה הגיעו באיחור קל. "עצרתם את נורדסטרים 2 (צינור הגז מרוסיה לאירופה) ואנחנו מודים לכם. אבל זה היה קצת מאוחר. אם זה היה קורה בזמן – רוסיה לא הייתה יוצרת משבר גז. לפחות היה צ'אנס", הוא אמר. זלנסקי הוסיף בנאומו בפני חברי המועצה: "הצבא הרוסי לא יודע מה זה כבוד או מצפון. הם לא מבינים למה אנחנו מעריכים כל כך את החירות שלנו. זה מה שיקבע איך המדינה שלנו תחיה".
בהמשך, מתח זלנסקי ביקורת על ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן - ונמנע מלהודות לו ולארצו. הוא קרא לאורבן "להחליט כבר" בכל הנוגע ליחסו לרוסיה. "אתה מהסס אם להטיל סנקציות או לא? אתה מהסס אם לתת נשק או לא? אתה מהסס אם לקיים סחר עם רוסיה? זה לא זמן להסס. זמן להחליט כבר", הטיח זלנסקי באורבן.

ביידן יגיע לגבול אוקראינה-פולין

בהמשך היום צפוי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שהגיע לאירופה לפסגת מנהיגי נאט"ו לבקר בעיר ז'שוב, המרוחקת כ-80 ק"מ מגבול אוקראינה-פולין. ביידן השתתף אתמול בדיוני חירום עם מנהיגי נאט"ו, האיחוד האירופי ומדינות ה-G7 בבריסל, וצפוי לצאת היום לפולין, שם ייפגש עם הנשיא אנדז'יי דודה. בביקורו בז'שוב, כך מסר הבית הלבן, הוא אמור סקירה על המאמצים ההומניטריים ולהיפגש עם חיילים אמריקנים שמוצבים בפולין.
ביידן נשאל אמש במסיבת עיתונאים על האפשרות שרוסיה תשתמש בנשק כימי בפלישה לאוקראינה והצהיר כי אף ש"תהיה תגובה כלשהי" מצד המערב, אופיה תלוי באופי של המתקפה הכימית, אם זו אכן תתרחש. ביידן שב על דבריו מוקדם יותר אתמול, ולפיהם ברית נאט"ו מאוחדת יותר מתמיד, ולדבריו פוטין "לא חשב שנוכל לשמור על לכידות שכזו".
ביידן: "פוטין בנה על כך שנאט"ו תתפצל, הוא מקבל את ההפך"

5 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
ביידן בבריסל. ייפגש עם נשיא פולין ויגיע גם לאזור הגבול
(צילום: רויטרס)
כאשר נשאל על יכולתן של הסנקציות להרתיע את פוטין, השיב כי מעולם לא אמר שמטרתן היא להרתיע אותו. "הסנקציות אף פעם לא מרתיעות", הצהיר ביידן, אך לדבריו שמירה עליהן לאורך זמן רב, לאורך שנה שלמה, היא זו ש"תעצור אותו", כלומר את פוטין. הוא אמר ששמירה על הסנקציות לטווח ארוך – חרף הפגיעה שלהן בכלכלת המדינות שהטילו אותן – היא אחת ממטרותיו בדיונים בבריסל.
בארה"ב העריכו הלילה כי רוסיה תצא מהמשבר באוקראינה חלשה יותר ומבודדת יותר. "בוודאות גבוהה, הרוסים ייצאו חלשים יותר צבאית, כלכלית, פוליטית וגאו-פוליטית", אמר קולין קאהל, תת-שר ההגנה האמריקני לענייני מדיניות. הוא הוסיף שהפנטגון צפוי להגדיר את רוסיה במסמך האסטרטגי הבא שיפרסם בתור "איום אקוטי", אבל ציין כי הרוסים לא מהווים איום ארוך-טווח על ארה"ב, בניגוד לסין. קאהל גם אמר שמלאי הנשק המדויק שבידי רוסיה הולך ואוזל, והעריך שמוסקבה צפויה לעשות יותר ויותר שימוש ב"פצצות טיפשות" ובארטילריה.