3 צפייה בגלריה
מואפק טריף
מואפק טריף
מוואפק טריף
המנהיג הרוחני של העדה הדרוזית בישראל, השייח מוואפק טריף, גינה בצהריים (שני) את השלכת מטען החבלה לעבר בית בכפר פלסטיני באזור בית לחם, על פי החשד על ידי לוחמים דרוזים. "אני מוקיע כל מעשה אלימות מכל סוג שהוא, אין שום הצדקה או לגיטימציה ולא ברמז לכל מעשה לא חוקי כלפי אדם או רכוש", אמר. "אין זו דרכם ורוחם של חיילי צה"ל בכלל ושל חיילים דרוזים בפרט. בטרם נחרוץ דינו של חייל כזה או אחר, יש להמתין למיצוי החקירה ואני סומך ובטוח על גורמי החקירה ומפקדי צה"ל".
דובר צה"ל מסר מוקדם יותר כי נפתחה חקירה שבמסגרתה נעצרו שלושת הלוחמים. נבדק חשד אם מדובר בנקמה על חטיפת גופתו של טירן פרו בן ה-18 מדליית אל-כרמל. לא דווח על נפגעים באירוע.
שר הביטחון בני גנץ אמר כי "אם אכן זה קרה – מדובר באירוע חמור שמצריך מיצוי דין. אני מבקש לומר אמירה ערכית ברורה: לצה"ל יש אחריות להפעלת הכוח – צה"ל לא נוקט באלימות, וחיילי צה"ל אינם לוקחים את החוק לידיים ומבצעים מעשי נקם. אני סומך על הדרג הפיקודי שיטפל בחומרה באירוע, וכמובן על החקירה המתנהלת".
3 צפייה בגלריה
טירן פרו, שגופתו נחטפה
טירן פרו, שגופתו נחטפה
טירן פרו. "המשפחה דורשת לכבד את זכרו"
הדוד של טירן פרו וראש מועצת דליית אל-כרמל מתייחסים להשלכת המטען

אדי, דודו של פרו, הגיב גם כן להשלכת מטען החבלה, ואמר כי "המעשה הזה לא מכובד ולא מקובל עלינו. אנחנו מבקשים מכל הצעירים הדרוזים באשר הם, חיילים או צעירים, לנהוג באיפוק ובכבוד". הדוד הוסיף: "כל אדם שיעשה עבירה או כל מעשה שהוא לא מקובל עלינו, יישא באחריות - אנחנו לא נגבה אותו. זה לא הערכים שלנו, זה לא המורשת שלנו, זו לא התרבות וזו לא הדת".
רפיק חלבי, ראש מועצת דליית אל-כרמל שבה התגורר פרו, פנה גם הוא "לחיילים בני העדה הדרוזית ולכל חיילי צה"ל", שלדבריו "התחנכו על ערכים אחרים לגמרי, כמו טוהר הנשק וכבוד לאחר". הוא הוסיף כי "אסור לעשות שום דבר שדגל שחור מתנוסס מעליו. המשפחה דורשת ואנחנו דורשים מכולם לכבד את זכרו של טירן".
3 צפייה בגלריה
גופתו של טירן פרו בתוך אמבולנס של הסהר האדום במעבר סאלם
גופתו של טירן פרו בתוך אמבולנס של הסהר האדום במעבר סאלם
החזרת גופתו של הצעיר לשטח ישראל
(צילום: דוברות מתפ"ש)
פרו נפצע באורח אנוש ביום שלישי שעבר בתאונת דרכים בשטחי הרשות הפלסטינית, לאחר שנסע עם חברו לג'נין לתקן את רכבו. הוא נחטף מבית החולים בג'נין על ידי חמושים שמשתייכים לגדודי חללי אל-אקצא. לדברי משפחתו, טירן היה בחיים בשעה שנחטף, אבל לפי שעה קשה לאמת את הטענה הזו וייתכן שכבר לא היה בין החיים באותם רגעים.
גופתו של פרו הועברה בלילה שבין רביעי לחמישי למשפחתו בישראל דרך מעבר סאלם בתוך אמבולנס של הסהר האדום. המשפחה הגיעה לזהות את הגופה, ובהעברה נכחו גם מתאם פעולות הממשלה בשטחים האלוף רסאן עליאן ומפקד המנהל האזרחי תא"ל פארס עטילה, שהיו בקשר ישיר עם בני המשפחה וגורמים פלסטיניים. עוד נמסר מצה"ל כי המהלך נעשה בתיאום עם הרשות הפלסטינית בכלל, ועם מגנוני הביטחון הפלסטיניים בפרט.
פריצת הדרך במגעים להחזרת הגופה התרחשה בסביבות השעה 3:30 בבוקר, סמוך למועד שבו הוחזרה הגופה לבסוף, בין היתר עקב החלטת הצבא לסגור את מעבר גלבוע ומעבר סאלם לכניסת סחורות עד להודעה חדשה, לאחר שכבר נסגרו יום לפני כן ליציאת פועלים ולכניסת ערביי ישראל. החמושים שהחזיקו בפרו הבינו לבסוף כי המעברים יישארו סגורים במהלך כל סוף השבוע במידה ולא יחזירו אותו והלחץ עליהם לשחרר את הגופה מצד הרשות הפלסטינית ומנגנוני הביטחון שלה הלך וגבר.
הלווייתו של טירן פרו
(צילום: נדב אבס )

במקביל, משטרת מחוז ש"י עצרה במוצאי שבת ארבעה צעירים ונערים יהודים בחשד לביצוע פשעי שנאה נגד פלסטינים, בהם הצתה, השחתה של רכב וריסוס כתובות נאצה. אחד מהחשודים שוחרר לאחר חקירה ראשונית, והמעצר של שלושת הנוספים הוארך עד למחר. בין החשודים נמצא גם צעיר המוכר לרשויות החוק שנגדו עומד צו הרחקה מיהודה ושומרון ואף שהה בעבר במעצר מנהלי. אלוף פיקוד מרכז מוציא צו הרחקה מיהודה ושומרון, והוא לרוב משמש נגד חשודים עליהם יש מידע מודיעיני שהם מסכנים את האזור, אך אין מספיק ראיות בכדי לעצור אותם.
בדיון הארכת המעצר של השלושה נחשף כי הם חשודים בהפרת הוראה חוקית, חבלה במזיד ברכב, הצתה על רקע לאומני, עבירות ממניע גזעני, עבירה שהיא מעשה טרור וריסוס כתובות נאצה על רקע גזעני. במהלך הדיון לא חשפו החוקרים מתי ואיפה בוצעו העבירות , ונציג המשטרה טען כי מדובר בחקירה מורכבת.
עו"ד משה פולסקי מארגון "חוננו" מסר בתגובה למעצר של ארבעת הצעירים: "‏פעם אחר פעם אנחנו נתקלים בהתנהלות לא חוקית של ימ"ר ש"י. עוצרים ללא צו שיפוטי בניגוד להוראות החוק קטינים ללא עבר פלילי וחוקרים אותם בלא נוכחות ההורים. לא מסבירים להם במה הם חשודים ואיזה מעשים מיוחסים להם, והם צריכים להוכיח שאין להם אחות".