4 צפייה בגלריה
"יהיה מאוזן בין מיצוי הדין לבין מניעת תלונות שווא". בן גביר
"יהיה מאוזן בין מיצוי הדין לבין מניעת תלונות שווא". בן גביר
"יהיה מאוזן בין מיצוי הדין לבין מניעת תלונות שווא". בן גביר
(צילום: shutterstock, EPA)
חוק האיזוק האלקטרוני, שהוביל בכנסת הקודמת שר המשפטים לשעבר ח"כ גדעון סער, יעלה ביום ראשון הקרוב לוועדת השרים לענייני חקיקה. הוועדה תדון בנושא למרות דרישת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לזמן נוסף לבחינת הסוגייה, ואף שהוועדה הודיעה בתחילת השבוע כי תדחה את הדיון בחוק בחצי שנה.
4 צפייה בגלריה
ועדת חוקה חוק ומשפט
ועדת חוקה חוק ומשפט
"יכולים למנוע מקרי רצח ופגיעה חמורים". סער
(צילום: עמית שאבי)
החוק לפיקוח אלקטרוני למניעת אלימות במשפחה, שיאפשר פיקוח במקרים שבהם ישנו סיכון מוגבר לנשים או לילדים, נועד למנוע מצב של איום על חייהם וצורך להיכנס למקלט. כבר קרוב לעשור שהחוק הזה, שיש בכוחו להציל חיים, נדחק ונדחה בין ממשלות. הוא עבר בקריאה ראשונה בימיה האחרונים של הממשלה הקודמת, אבל בינתיים לא קודם על ידי הנוכחית. בשבוע שעבר העלה אותו שוב סער לוועדת השרים לענייני חקיקה בהצעת חוק פרטית, אך היא דחתה אותו בחצי שנה - בעקבות דרישת בן גביר. בין השאר, בוחן השר לביטחון לאומי אפשרות שהאיזוק האלקטרוני יופעל רק מההרשעה השלישית - כלומר, רק אחרי שהוכח שלוש פעמים שהגבר אכן אלים.
סער הציג היום את הצעת החוק הפרטית, אותה נאלץ להגיש עקב כך שהממשלה לא קידמה את החוק שהוביל בכנסת הקודמת, וביקר את הקואליציה ואת החלטת הוועדה לדחות את הדיון. "לצערי אי אפשר בשום דרך לקבל את החלטת הדחייה של הוועדה", אמר סער. "הדבר הזה הוא בלתי נסבל. אולי בינתיים אין אלימות במשפחה ואין כבר רצח נשים".
4 צפייה בגלריה
יואב קיש
יואב קיש
קיש. הודיע שהדיון בחוק לא יידחה בחצי שנה
(צילום: משרד החינוך)
במהלך דבריו של סער ניגש אליו שר החינוך והשר המקשר בין הממשלה לכנסת, יואב קיש, ואמר לו כי הדיון בנושא לא יידחה וכי יעסקו בו בוועדה כבר בשבוע הבא. סער קיבל את דבריו של קיש, משך את הצעת החוק הפרטית שלו ואמר כי "אני שמח על כך. חבל רק שזה התעכב מיולי שנה שעברה עד היום. היינו יכולים להשלים את זה כבר".
אם ועדת השרים תתמוך בחוק, הוא יקבל דין רציפות ויעלה לקריאה שנייה ושלישית, כנראה בתמיכת הקואליציה. סער הוסיף כי "אנחנו יכולים למנוע מקרי רצח ומקרי פגיעה חמורים אחרים, יש לנו אמצעי שיכול למנוע את המקרים האלה. לכן, אין שום סיבה לא לעשות את זה. אנחנו יכולים להביא בשורה ביחד".
4 צפייה בגלריה
ההודעות ששלחו נשים חרדיות ודתיות לאיתמר בן גביר
ההודעות ששלחו נשים חרדיות ודתיות לאיתמר בן גביר
הודעה שנשלחה לבן גביר בנושא חוק האיזוק האלקטרוני
עשרות נשים שלחו אתמול הודעות ווטסאפ לשר בן גביר בדרישה שיעביר את חוק האיזוק האלקטרוני לגברים אלימים כפי שהוא וישים שיקולים פוליטיים בצד. "ממשלת הימין אין פירושה התעלמות מנשים", כתבו הנשים בהודעות, רבות מהן חרדיות ודתיות. "לא יכול להיות שמשפחות יחוו אלימות ונשים יירצחו בגלל מלחמות פוליטיות. אני מבקשת ממך, תניח את הלחצים של ארגונים שונים בצד, תניח לחוק לעבור במתכונת שאשכרה תוכל להציל חיים".
מלשכתו של בן גביר נמסר כי "החקיקה הפרטית של גדעון סער נדחתה בחצי שנה, אך החקיקה הממשלתית תהיה הרבה קודם. השר בן גביר עובד בימים אלה קשה מאוד, ונפגש עם כל גורם שיוכל להוסיף מידע ולפרט את עמדתו לגבי החוק. החוק יהיה מאוזן, בין מיצוי הדין בחלאות אדם שפוגעים בנשים, לבין מניעת האפשרות לפגוע בכל גבר באמצעות תלונת שווא".
מנתוני מרכז המחקר והמידע של הכנסת עולה כי בכל אחת משלוש השנים האחרונות נפתחו בממוצע כ-700 תיקים בגין תלונה על הפרת צו הגנה בין בני זוג. טל הוכמן, מנהלת קשרי הממשל בשדולת הנשים, אמרה כי "הפיקוח האלקטרוני כבר בשימוש ברחבי העולם, ורק בישראל אנחנו מאחור. אנחנו קוראות לשר ולקואליציה להפסיק עם הסחבת. החוק הזה יכול להציל חיים".