ההורים: "עוד ניצחון קטן, אך העונש לא מספיק"
(צילום: אריק מרמור)

"לצורך הרתעת הרבים": בית משפט השלום בפתח תקווה גזר הבוקר (שני) שנתיים מאסר בפועל על לירז נתן (34), שעבדה כסייעת בגן של כרמל מעודה, הגננת שנשלחה לתשע שנות מאסר וחצי, והחלה לרצות את מאסרה. נתן הורשעה בשבעה סעיפי אישום של תקיפת חמישה פעוטות בפעוטון. מיד לאחר הקראת גזר הדין, הורי הפעוטות מחאו כפיים וצעקו: "קדימה לנווה תרצה, תרקבי עם מעודה".
בגזר הדין קבע השופט דרור קלייטמן כי הוא אינו מקבל את המלצת שירות המבחן לגזור על נתן, מראש העין, עבודות שירות וצו מבחן בלבד. השופט אמר: "הגעתי למסקנה כי בהליך זה יש לתת משקל לצורך של הרתעת הרבים. דווקא בשל דבריה של הנאשמת כי ביצעה את המעשים בשל חשש ממעסיקתה ומתוך דאגה לפרנסתה, ישנה חשיבות לענישה מרתיעה שתעמוד לנגד עיניהם של אנשי צוות שיעמדו בפני מצבים דומים ואל מול החשש מאיבוד הפרנסה ירחף החשש מעונש חמור שיוטל עליהם".
2 צפייה בגלריה
לירז נתן בבית המשפט
לירז נתן בבית המשפט
לירז נתן בבית המשפט, הבוקר
(צילום: שאול גולן)
נתן הורשעה שהניחה את רגליה על אחת הפעוטות, הצמידה את גופה למזרן - וסטרה על ידה. במקרה אחר, שילבה ידיים של מספר פעוטות בכוח רב, גררה אותם בחוזקה והטיחה אותם בעוצמה ברצפה. נתן נהגה להושיב פעוטות בחוזקה על כיסאות כשגב חולצתם מולבש על משענת הכיסא בכדי למנוע תזוזתם.
בפעם אחרת, העמידה פעוטה כשפניה מופנות לקיר במשך שעות מבלי שתוכל להיתמך בדבר - זאת כאשר חבריה לגן משחקים ואוכלים את ארוחת הבוקר שנמנעה ממנה. במקרים נוספים שפורטו בכתב האישום תחבה פרוסת לחם לפיו של אחד הפעוטות, הטיחה פעוטה אל הקיר, וכן גררה אותה והטיחה אותה על כיסא בעוצמה רבה תוך שטלטלה אותה ואחזה בפניה בכוח. בנוסף גזר עליה בית המשפט חצי שנה מאסר על תנאי ובנוסף תשלם 25 אלף שקלים פיצוי למשפחות.

הורי הילדים: "כניסתה לכלא זה המון, אבל לא מספיק"

מוריה קואליו, אמא לילד בגן, אמרה בדמעות: "אני לא יכולה לשמוח בשום צורה מהגזר דין הזה. כמובן זה שהיא נכנסת סוף סוף לכלא זה המון, אבל לא מספיק. מי שחושב שפה זה נגמר טועה. החיים שלנו זו התמודדות יומיומית. הילדים שלנו בקריסה. הבן שלי שנתיים אחרי ואנחנו שוב רואים החמרה, מצייר ציורים מאותה התקופה, מוציא אגרסיות בלי סוף וזה פשוט לא נגמר".
2 צפייה בגלריה
משפחות הילדים
משפחות הילדים
"הייתה צריכה להישפט על התעללות ולא תקיפה". הורי הילדים שמחו על המאסר, אך ביקרו את ההחלטה להרשיעה בתקיפה
(צילום: שאול גולן)
יוסי חברה, אבא לילדה מהגן וממנהלי מטה המאבק נגד התעללות בגיל הרך, ציין כי הגיע בידיעה שהעונש שייגזר על הסייעת לא יהיה מספק. "לעומת מה שהיא עשתה לילדים שלנו, זה לא חמור מספיק. אסור לשכוח את מה שהיא עשתה ואיפה הייתה. היא יד ימינה של המתעללת הגדולה כרמל מעודה ומראש לירז הייתה צריכה להישפט על התעללות ולא תקיפה. כבר שנתיים שהיא חופשייה כמו כל אדם נורמטיבי ולפחות כעת היא תהיה איפה שהיא אמורה להיות, מאחורי סורג ובריח".
ניקול דניאל, אם לשני ילדים בגן, אמרה כי נרשם "עוד ניצחון קטן": "לירז קיבלה את העונש הגדול ביותר שנקבע בבית משפט שלום נגד גננות מתעללות. אני מקווה שנצליח לשים את זה מאחור ולהמשיך בחיים. אני מקווה שנצליח לשקם את הילדים. היא וכרמל צריכות לעשות חשבון נפש. ואני מקווה שבתי משפט לא יהיו יותר סלחניים כלפי גננות מתעללות."
תובעת פרקליטות מחוז מרכז עו"ד פיקר-סגל, אמרה לאחר גזר הדין: "טוב עשה בית המשפט שקיבל את עמדתנו וגזר על הסייעת לירז נתן, עונש מאסר בפועל. זה לא סוד שסברנו כי עונש המאסר צריך היה להיות גבוה יותר, אבל יחד עם זאת ברור לנו כי אין עונש שיוכל לכפר על פגיעה באמונם של הורים ופעוטות במקום בו היו אמורים להרגיש מוגנים מכל רע. בהתבסס על הפסיקה הקיימת, אנו עדים להחמרה משמעותית בענישה. אנו תקווה כי גזר הדין שניתן היום יהווה נורת אזהרה בוהקת לכל מי שלוקח חלק בהתעללות בחסר ישע".