טורקים קוראים לעזרה מההריסות
מספר ההרוגים ברעידת האדמה הקטלנית שהייתה הלילה (יום ב') בטורקיה, וגרמה לקורבנות רבים גם בסוריה השכנה, הגיע הערב ליותר מ-2,700 בני אדם בשתי המדינות. שר הבריאות הטורקי עדכן כי מספר קורבנות הרעש בדרום-מזרח המדינה עלה ל-1,762, ועוד 11,119 בני אדם נפצעו. לפי שר הבריאות, פהרטין קוג'ה, 3,471 בניינים קרסו ברעידת האדמה שזעזעה את טורקיה.
בסוריה מספר ההרוגים עומד כרגע על 1,000 לפחות - חלק באזורים בצפון המדינה שנשלטים על-ידי המורדים, וחלק באזורים שבידי המשטר של בשאר אסד. לפי הדיווחים גם בסוריה קרסו אלפי בניינים. רעידת האדמה בטורקיה – העדכונים האחרונים: מספר ההרוגים ברעידת האדמה עלה ליותר מ-2,700 אחרי הרעידה הקטלנית: יותר מ-100 רעשי משנה, ורעש בעוצמה 7.7 ארדואן הכריז על שבוע אבל בטורקיה בעקבות האסון ישראל תשלח סיוע לטורקיה, ולבקשת אסד תעביר ציוד גם לסורים
16 צפייה בגלריה
מחלצים לכודים בטורקיה
מחלצים לכודים בטורקיה
מחלצים לכודים בטורקיה
(צילום: רויטרס)
רעידת האדמה הייתה מרעידות האדמה החזקות ביותר שנמדדו בעולם בשנים האחרונות, והחזקה ביותר במזרח התיכון ובטורקיה מאז 1939. הרעש היה בשעה 03:17 לפנות בוקר, בעוצמה 7.8, והורגש היטב בישראל. מוקד הרעש היה כ-33 קילומטרים מהעיר הגדולה גזיאנטפ שבדרום טורקיה, כ-90 ק"מ מהגבול הסורי. מוקד הרעש היה בעומק לא רב, של כ-18 ק"מ בבטן האדמה.
כאמור, אלפי בניינים קרסו ברעידת האדמה, וצוותי החילוץ מחפשים ניצולים בהריסות. החיפושים הקדחתניים מתנהלים בתנאים חורפיים קשים של גשם כבד ושלג בחלק מהאזורים, ותנאי מזג האוויר מסבכים את פעילות הצוותים. החשש הוא שכעת, כשהערב ירד והטמפרטורות צונחות, הניצולים יתקשו עוד יותר לשרוד. טורקיה אמרה כי מתנהל "מרוץ נגד השעון" לחילוץ לכודים מההריסות.
בניין קורס בטורקיה. 145 רעשי משנה

16 צפייה בגלריה
מחפשים לכודים בטורקיה
מחפשים לכודים בטורקיה
האסון בדרום-מזרח טורקיה
(צילום: AFP)
16 צפייה בגלריה
מחפשים לכודים בטורקיה
מחפשים לכודים בטורקיה
(צילום: רויטרס)
סגנו של נשיא טורקיה רג'פ ארדואן, אוקטאי, אמר כי מדובר באסון שמתרחש "פעם במאה שנה". הוא ציין כי ארצו צריכה להיערך לכך שמספר קורבנות הרעש ימשיך לעלות. אוקטאי אמר כי מאז רעידת האדמה שהייתה הלילה היו כ-145 רעשי משנה – שלושה מהם בעוצמה של יותר מ-6.
בצהריים, תשע שעות אחרי רעידת האדמה הקטלנית, פקד את טורקיה רעש חזק נוסף – שהורגש היטב בישראל. הרעש שאירע בצהריים הייתה 7.7, מעט פחות מהרעידה בלילה, שעוצמתה הייתה 7.8. גורמים בטורקיה הדגישו כי הרעש החזק בצהריים לא היה רעש משנה, אלא רעידת אדמה עצמאית, שהמוקד שלה היה בקרמנמארש שבדרום טורקיה, כ-80 ק"מ ממוקד הרעש שאירע ליד העיר גזיאנטפ בלילה. מוקד הרעש בצהריים היה בעומק של שני קילומטרים בבטן האדמה, והוא מעורר דאגה שמניין הקורבנות באסון יהיה גדול בהרבה מכפי שחששו ממילא עד כה.
הרעש שהיה בצהריים התרחש בזמן שתושבים במוקדי הרעש בדרום טורקיה, שנמלטו מבתיהם בלילה, חזרו לבתים כדי לאסוף בגדים וחפצים שיעזרו להם לשרוד את הלילה הקרוב.
16 צפייה בגלריה
כוחות חילוץ בחלב, סוריה
כוחות חילוץ בחלב, סוריה
כוחות חילוץ בחלב, סוריה
(צילום: AFP)
ברשתות החברתית תושבים באזורי האסון מדווחים שגם אחרי שעות רבות טרם הגיעו אליהם כוחות חילוץ והצלה, גם מהצד הסורי וגם מהצד הטורקי. בינתיים, לכודים רבים בהריסות בטורקיה מתעדים את עצמם כשהם תקועים בתוך ההריסות, לעיתים לבדם ולעתים עם אנשים נוספים, ובמקרים אחדים גם עם פצועים שלא ברור מה מצבם. הם מפרסמים זאת ברשתות החברתיות בניסיון נואש למשוך אליהם מחלצים כדי שיצאו משם. באזורי האסון שורר כאמור מזג אוויר קר מאוד וגשום, והלכודים חוששים משעות הלילה - שם יצנחו הטמפרטורות בחלק מהאזורים אל מתחת לאפס.
"כולם משקיעים את הלב ואת הנשמה במאמצים (למצוא ניצולים) למרות החורף ומזג האוויר הקר", אמר נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן. "העובדה שרעידת האדמה הייתה במהלך הלילה הופכת את המצב לקשה יותר". אחד מיועציו הוסיף: "אנחנו במרוץ נגד השעון. תנאי מזג האוויר מסוכנים, ויש אנשים מתחת להריסות. חייבים להציל אותם לפני שמזג האוויר יתקרר ויהרוג אותם – בגלל שקר כל כך. יש לנו מכ"מים וחיישני גוף, אבל היקף ההרס גדול כל כך שאי אפשר להגיע לכל מקום – ולפעמים חייבים להישמע לאנשים שמבקשים להישאר בשקט, כדי שהם יוכלו לשמוע את מי שזועק לעזרה".
הערב, כמעט יממה אחרי רעידת האדמה, הכריז ארדואן על שבוע אבל לאומי בטורקיה.
16 צפייה בגלריה
מחפשים לכודים בסוריה
מחפשים לכודים בסוריה
פינוי מההריסות באידליב, סוריה
(צילום: AFP)
עשרות מדינות הציעו מאז הבוקר סיוע לטורקיה ולסוריה, בהן גם ישראל. ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע כי משלחת ישראלית תצא לסייע לכוחות הטורקיים, ושעות אחר כך אמר כי הורה לסייע גם לנפגעים סורים בעקבות בקשה שהתקבלה. גורמים ישראלים אומרים כי משטר אסד עצמו הוא שביקש את הסיוע, וכי הבקשה הועברה דרך רוסיה. הסיוע הישראלי יהיה בדמות ציוד כגון תרופות, אוהלים ושמיכות, ואם תתבקש – ישראל תסכים גם לקלוט פצועים בישראל ולטפל בהם.
גורם סורי הכחיש בשיחה עם העיתון אל-וואטן, המזוהה עם המשטר, את הבקשה לסיוע מישראל.
בעדכון שמסר הערב משרד הבריאות הסורי נאמר כי לפחות 570 בני אדם נהרגו באזורים במדינה שנמצאים בידי משטר אסד, ועוד 1,403 נפצעו. ארגון הסיוע "הקסדות הלבנות", שפועל באזורי המורדים בצפון-מערב סוריה, מסר כי באותם אזורים נהרגו לפחות 430 בני אדם ועוד 1,050 נפצעו.