הפגישה עם משפחות החטופים החללים, רגע לפני שינוי הכיוון והאמירה על תמיכה בעסקה חלקית: ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה נפגשו אמש (ראשון) עם קבוצה שנייה של משפחות חטופים חללים, אחרי שנועדו עם הקבוצה הראשונה ביום חמישי האחרון.
הפגישה נמשכה כשעתיים וחצי ולדברי גורמים שנכחו בה הייתה קשה מאוד, כאובה וטעונה רגשית. היא התארכה מעבר למתוכנן, וראש הממשלה שינה את לוח הזמנים שלו כדי לאפשר לבני המשפחות שרצו בכך לדבר. לדברי אחד הנוכחים, הוא "לא נתן רמז" למה שיגיד שעות אחר כך.
עסקה חלקית? איזנקוט מגיב לדברי נתניהו: "מה שאמר מנוגד להצבעת קבינט המלחמה"
(צילום: ערוץ כנסת )

בישיבת ועדת חוץ וביטחון הבוקר, התייחס ח"כ גדי איזנקוט (המחנה הממלכתי) לאותה אמירה: "כמי שישב בקבינט המלחמה עד לפני שבועיים בכל הדיונים בקבינט עמדו שתי חלופות בלבד - או עסקה בשלב אחד מה שנקרא הכול תמורת הכול, או עסקה כוללת בשלושה שלבים. על זה הקבינט הצביע פה אחד, ולכן אמירת ראש הממשלה על עסקה חלקית היא בניגוד להחלטת קבינט המלחמה. אולי זו פליטת פה, אולי זו איזושהי מחשבה".
"אני חושב שזה מחייב הבהרה לאור סערת הנפש שזה עושה למשפחות החטופים", הוסיף איזנקוט. "הפגיעה כמובן היא שזה אי-מימוש מטרת מלחמה, וזה פגיעה אנושה בחוסן הלאומי של מדינת ישראל. יש חיילים שנלחמים עכשיו כי יש להם מטרת מלחמה להשיב את החטופים, ולכן אני חושב שמתחייבת הבהרה מיידית של ראש הממשלה למה הוא התכוון".
יו"ר הוועדה יולי אדלשטיין גיבה את איזנקוט ואמר: "אני לא יודע מה הבסיס לדברים (של נתניהו). מה שהוועדה מכירה זה הדברים שאתה פירטת".
משפחות החטופים בוועדת הכספים
(צילום: ערוץ כנסת )

"אנשים דיברו מדם ליבם", אמר ל-ynet רובי חן, אביו של סמל ראשון איתי חן ז"ל שנפל בקרב ב-7 באוקטובר וגופתו מוחזקת בעזה, על פגישת נתניהו ומשפחות החטופים החללים. "ניסינו להבין איך הוא מתכוון להחזיר את כולם. ראש הממשלה לא נתן רמז למה שיגיד בהמשך הערב בריאיון לערוץ 14".
הוא התייחס בכך לאותה אמירה של נתניהו, לפיה הוא מוכן לעסקה חלקית, "שתחזיר לנו חלק מהאנשים" - דבר שהוביל לזעם בקרב מטה משפחות החטופים. "ניסינו להבין כמה פעמים בשאלות המשך איך הוא עושה הסכם שלא מוותר לחמאס ולא עוצר עד שממוטטים אותו, אבל מצד שני איך מגיעים לעסקה", הוסיף רובי חן.
לדבריו, "אמרתי לראש הממשלה - 'תעצום את העיניים ותחזור לשנת 1976, להלווייתו של יוני נתניהו. תסתכל לרגע לא על עצמך, אלא על אבא ואמא שלך. זו הייתה הלוויה ממלכתית ואחרי זה הייתה להם שבעה, ו-30 וקבר לעלות אליו. תסתכל לי בעיניים ותשאל אותי: איפה הייתי ביום הזיכרון האחרון'. אני לא יודע אם זה נגע בו. זאת הייתה פגישה קשה וטעונה כי זו הקבוצה הכי קשוחה כי יקיריה נחשבים חללים ולפי הפרסומים הם מגיעים אחרונים, ועבורם עסקה חלקית לא תחזיר את יקיריהם".
2 צפייה בגלריה
משפחות החטופים בוועדת הכספים
משפחות החטופים בוועדת הכספים
הדיון בוועדה: "אף אחד לא מבין מה נתניהו רוצה"
(צילום: שילה פריד)
מציקווה: "יצא המרצע מהשק"
( צילום: ירון ברנר)

על דברי נתניהו בריאיון אמר אביו של איתי חן: "הוא נתן שם הרגשה קשה ותחושה של חוסר לכידות ודיבורים של אנחנו והם". משפחות חטופים חללים מניר עוז ביקשו מראש הממשלה שיגיע לקיבוץ ואמרו לו שחיוני שיראה בעיניים ושזו "תקלה נוראית שלא ביקר שם עד היום". נתניהו השיב שכבר סייר בעוטף וברצועת עזה עצמה ויגיע גם לניר עוז.
בוועדת הכספים דיבר מוקדם יותר שמעון אור, דוד של אבינתן החטוף בעזה, ואמר: "תגיד את האמת, תגיד שלא תהיה עסקה. כשאתה תגיד שאין עסקה ולא יוצאים מעזה בלי החטופים - הם יבינו שלא משתלם להחזיק את החטופים. תגיד לנו את האמת - שלא תהיה עסקה ולא נשלח משלחות. צריך מנהיגות שתהיה אמיתית איתנו".
גם גיל דיקמן, בן דודה של החטופה כרמל גת, דיבר בוועדה. הוא הסביר כי "אנחנו בבוקר ממש מבולבל. אנחנו לא מבינים, ויתרו על כל החטופים? מתברר עכשיו שהעסקה שאתם תמכתם בה, ש"ס ויהדות התורה, יש לה מתנגד אחד. נתניהו. אין חצי עסקה. אין חצי היריון".
יותם, אח של החייל נמרוד כהן שנחטף על-ידי חמאס, הוסיף: "אחי נחטף מהטנק בסרבל, במדי צה"ל, ומאז נמצא בשבי. ראש הממשלה דיבר אתמול על עסקה חלקית - עזבו שחמאס לא יסכים לזה. בעסקה חלקית את מי משאירים? מי שווה יותר? בת דודה שלו או אח שלי? את מי נשאיר ומי נחזיר? מי יותר ציוני? איך בודקים את זה? הם נרקבים שם. זה לא מעניין אתכם".
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים
ראש הממשלה בנימין נתניהו ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים
נתניהו. "ויתר על החטופים"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אפרת מציקווה, אחייניתו של החטוף גדי מוזס, התייחסה הבוקר לדברי נתניהו והסבירה ל-ynet כי הרגישה זעם בעקבות הדברים, והוסיפה: "הוא מדבר בסיסמאות". לדבריה, "הוא מתנדנד. הוא אומר גם א' והוא אומר גם ב', ובבוקר הוא כנראה נפגש עם כמה משפחות ואמר להן משהו אחר. אני חושבת שכמו שמלמדים אותנו בסט הערכים שלנו שאמת בסופו של דבר יוצאת - האמת יצאה. אני חושבת שזה נכון, שזה לא בסדר עדיפויותיו. הוא תמיד ניסה להתפרפר ואולי לומר שזה ככה ושזה אולי משהו אחר, ואז הוא חוזר בו ואומר כל מיני דברים מבולבלים. אבל המרצע יצא מהשק".
בהמשך הוסיפה מציקווה כי "אנחנו שומעים שלמנהיג שלנו היה את הכוח כבר שמונה חודשים להחזיר אותם הביתה, והוא לא מתכוון לעשות את זה. אנחנו לא מתכוונים לוותר. אני לא יכולה לחשוב על שום אפשרות אחרת מזו שגדי וכל האנשים שנמצאים שם, כולל הנרצחים, חוזרים הביתה. העם צריך אותם פה בשביל התקומה שלנו. ולומר לנו שמוותרים עליהם אחרי שמונה חודשים זה פשוט בלתי נסבל, ולא לפי ערכי המוסר שעליהם גדלנו ושאותם מייצגת מדינת ישראל".
נדב מירן, אחיו של עמרי שנחטף על-ידי חמאס, אמר: "התאכזבתי מהאמירה הזאת, למרות שהוא גם חזר ואמר מספר פעמים שהוא מחויב להחזיר את כל 120 החטופים. יחד עם זאת, אמירה כזאת שאומרת שהוא מוכן לעסקה חלקית בעצם פותחת פתח לאפשרות שלא הולכים להתאמץ ולהחזיר את כל ה-120".
עינב צנגאוקר, אימו של מתן שנחטף, תקפה את נתניהו: "ראש הממשלה ויתר על החטופים, הוא החליט לקבור אותם יחד עם מדינת ישראל. נתניהו לא מכוון למיטוט חמאס, אלא למיטוט ישראל - דבריו והתנהלותו מפוררים את החברה הישראלית, פוגעים בקשרים הדיפלומטיים ובמאמצים לעסקת חטופים. אין לו כל כוונה להציל אותם. במקום לסיים את המלחמה ולהתפנות למצב בצפון הוא מעדיף למרוח את המלחמה, שמשרתת אותו. בשביל הישרדותה של מדינת ישראל, צריך להזיז את נתניהו מהכיסא".
פורסם לראשונה: 10:42, 24.06.24