"וושינגטון פוסט" חושף פרטים חדשים על המאמצים האמריקניים להבטיח שהרשות הפלסטינית תוכל לקבל לידיה את השליטה על רצועת עזה ביום שאחרי המלחמה. לפי הדיווח שהתפרסם אמש (יום ב'), ארצות הברית פועלת לשינוי הרשות וגם לאימון כוחות הביטחון שלה. עם זאת, לפי הדיווח ארה"ב מתקשה כבר באתגר הראשון במשימה הזו – ולוחצת על ישראל להעביר את הכספים הנדרשים לתשלום משכורות לאנשי הרשות כדי למנוע ממנה להתמוטט, עד כה ללא הצלחה.
3 צפייה בגלריה
נתניהו, אבו מאזן, וביידן
נתניהו, אבו מאזן, וביידן
נתניהו, אבן מאזן וביידן. רפורמה ברשות תביא לשינוי העמדה בישראל כלפיה?
(צילום: אלכס קולומויסקי, GHANAIM / PPO / AFP, AP Photo/Evan Vucci)
בדיווח נכתב כי בשבועות האחרונים גורמים אמריקניים נכנסים למוקטעה ברמאללה ויוצאים ממנה, ודוחפים את יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בן ה-88 לבצע שינויים בעמדות מפתח ברשות – שהפופולריות שלה ושל תנועת הפתח בקרב הפלסטינים רק צנחה מאז פרוץ המלחמה, בעוד התמיכה בחמאס בקרב תושבי הגדה המערבית זינקה. גורם בבית הלבן אמר לעיתון כי ארה"ב רוצה להכניס "דם חדש" לרשות, ומשוחחת לשם כך עם בכירים בה ובקהילה הבינלאומית. לדברי הגורם, ארה"ב מקווה שתוקם ברשות ממשלה חדשה, ושהבכירים החדשים שימונו בה יפעלו "לצד אבו מאזן ותחתיו".
בדיווח ב"פוסט" מדגישים את הקשיים הרבים שעומדים בפני המאמץ האמריקני להביא לרפורמה מסוימת ברשות הפלסטינית, רפורמה שבישראל כבר אותתו שתוכל אולי לשנות את עמדת הממשלה בנוגע להכנסתה של הרשות לשלטון העתידי בעזה – דבר שלעת עתה ראש הממשלה בנימין נתניהו שולל מכול וכול. גורמים פלסטיניים אמרו לעיתון האמריקני כי כל מאמץ הקשור בשינוי הרשות צריך להיות קשור ל"חזון פוליטי ברור" בנוגע להקמתה של מדינה פלסטינית – והם מביעים ספק ביכולתה של ארה"ב לקדם חזון שכזה מול הממשלה האולטרה-ימנית של נתניהו.
הכותרת
מנהרות הטרור שהפתיעו את צה"ל
28:08
3 צפייה בגלריה
<div style="direction: ltr;"></div>המוקטעה ברמאללה. בכירים אמריקנים יוצאים ממנה ונכנסים אליה בשבועות האחרונים
<div style="direction: ltr;"></div>המוקטעה ברמאללה. בכירים אמריקנים יוצאים ממנה ונכנסים אליה בשבועות האחרונים
המוקטעה ברמאללה. בכירים אמריקנים יוצאים ממנה ונכנסים אליה בשבועות האחרונים
(צילום: רויטרס)
מכשול מרכזי נוסף לפי הדיווח הוא העובדה שכעת לא מקבלים עובדי הרשות, ובכללם אותם אנשי כוחות הביטחון שארה"ב רוצה לאמן, משכורות. לפי הדיווח, אפילו אנשי המשמר הנשיאותי במוקטעה לא מקבלים כעת משכורת. הקבינט המדיני-ביטחוני, נזכיר, אישר לפני כמעט חודשיים להעביר לרשות את כספי המיסים שישראל גובה עבורה, אך בשל לחץ מצד שרים, ובראשם שר האוצר בצלאל סמוטריץ', הוחלט לקצץ מהסכום את הכספים שמיועדים לרצועת עזה – 140 מיליון דולר לפי הדיווח ב"פוסט". בתגובה, הרשות הודיעה כי לא תסכים לקבל אף סכום כסף מישראל כל עוד מקוזז ממנו הסכום שמיועד לעזה. בסוף השבוע האחרון הודיע האיחוד האירופי על חבילת סיוע לפלסטינים בהיקף של 130 מיליון דולר, כדי לגשר באופן זמני על הפער שנוצר.
"האמריקנים מדברים על היום שאחרי, אבל אפילו אם נסכים – כיצד נוכל ליישם זאת? המדיניות של ישראל היא להחליש את הרשות, לא לחזק אותה", אמר ל"פוסט" סגן ראש הממשלה הפלסטיני נביל אבו רודיינה. "אנחנו לא יכולים לשלם משכורת אפילו לחיילים שלנו, לעובדים שלנו", הוא התלונן.
מכשול נוסף עשוי להיות התנגדות פנימית לשינוי מצד גורם חיצוני. גורם בבית הלבן אמר ל"פוסט" כי ארה"ב לא "מורה" לפלסטינים כיצד להשתנות, אבל הבקשות שהעבירה כבר עוררו ברשות התנגדות מסוימת. "זו תמיד המנטליות הקולוניאליסטית, שלפיה 'אנחנו נחליט מי תהיה ההנהגה שלכם, אנחנו למעשה נעצב את האסטרטגיה שלכם ליום שאחרי ונגיד לכם איך לחיות, איך לנשום ואיך לנהל את אדמתכם'", אמר לעיתון סברי סיידם, חבר הוועד המרכזי בפתח ויועצו של אבו מאזן.
מפגינים נגד אבו מאזן ברמאללה, באוקטובר: "העם רוצה להפיל את הראיס"

בצל הרפורמה שארה"ב מבקשת להוציא לפועל ברשות, עולה גם שאלת זהות היורש של אבו מאזן המזדקן. עוד לפני המלחמה עלה חשש שאחרי מותו עלולים לפרוץ קרבות ירושה שיביאו לכאוס. יריביו של אבו מאזן רואים כעת הזדמנות לשינוי, ואחד מהם, נאסר אל-קודווה, אמר ל"פוסט" כי "אנחנו צריכים למצוא פתרון שמעורב בפרישתו" (של אבו מאזן). אל-קודווה הוא אחיינו של יאסר ערפאת, ונתפס כאחד מיורשיו האפשריים של אבו מאזן: "אני חושב שהשחקנים הבינלאומיים מבינים שאף אחד מהחבר'ה האלה לא יכול לעשות את העבודה – פשוט מאוד".
אבל במערב יש מי שמביע חשש מהשיח בנוגע להחלפת אבו מאזן. דיפלומט מערבי אמר לעיתון ששינויים בהנהגת הרשות צריכים להיעשות רק במסגרת מפת דרכים ברורה שתוביל לפתרון שתי המדינות. "לפני זה – אין היגיון", אמר. "המצב בגדה המערבית שברירי, אנחנו משחקים באש. בכך שאנחנו מפעילים לחץ על אבו מאזן, שהוא חלש מאוד, עייף וזקן, אנחנו מסתכנים בקריסה של הכול".
3 צפייה בגלריה
שוטרים פלסטינים מול תומכי חמאס בחברון
שוטרים פלסטינים מול תומכי חמאס בחברון
שוטרים פלסטינים בחברון, ארכיון. ארה"ב רוצה לאמן אותם בהקדם האפשרי, אך טרם הושג הסכם
(צילום: AFP)
בצל המלחמה נרשמה כאמור צניחה בפופולריות של הרשות בקרב הפלסטינים, ורבים רואים בה כוח שמסייע לישראל. "העם רואה ברשות את מגן הכובשים", אמר ל"פוסט" סאיף עקל, ממנהיגי הדור הצעיר בפתח. הוא הוסיף כי אף מנהיג שייכפה על הפלסטינים תחת לחץ חיצוני לא יהיה מקובל עליהם.
כשברקע צעירים רבים "מורדים" בקו המוצהר של הרשות המתנגד לעימות אלים מול ישראל, וקוראים להתנגדות אלימה ולפיגועים, ארה"ב מקווה כאמור לאמן את מנגנוני הביטחון של הרשות, כדי לאפשר להם לקבל אחריות ביטחונית מסוימת על עזה ביום שאחרי המלחמה. גורמים ששוחחו עם ה"פוסט" אמרו כי התקווה בארה"ב היא שהאימון שלהם יחל בהקדם האפשרי, אבל עד כה לא הושג אף הסכם.