לאחר שנחת אתמול בדוחא והחל בשיחות עם ראש ה-CIA ועם ראש ממשלת קטאר, ראש המוסד דדי ברנע נשאר הלילה בדוחא - ונמשכו השיחות בניסיון להתנעה מחדש של המשא ומתן לעסקה לשחרור 101 החטופים שבשבי חמאס. בצהריים הסתיימה הפסגה.
העובדה שברנע נותר בקטאר הראתה כי חלה התקדמות בשיחה, והשאיפה היא לחבר עוד השבוע את כל המתווים - זה שהציגו המצרים אתמול וזה שעליו עבד ברנע, לצד הרעיונות האמריקניים והקטאריים.
2 צפייה בגלריה
דדי ברנע ,ויליאם ברנס ראש ה CIA ,ראש ממשלת קטאר מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם אאל ת'אני
דדי ברנע ,ויליאם ברנס ראש ה CIA ,ראש ממשלת קטאר מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם אאל ת'אני
(צילום:יריב כץ, Menahem KAHANA / AFP, AFP, AP)
הכוונה עדיין היא לקיים מפגש משותף לכל ראשי המשלחות, כולל ראש המודיעין המצרי החדש חסן רשאד, ואז להתניע שיחות של צוותי עבודה, שאליהם יוזמנו גם נציגי חמאס, ולהגיע להסכמה על מתווה אחד.
בישראל, ולמעשה גם בקטאר, לא מתלהבים מהרעיון של עסקה קטנה, כפי שהציעו המצרים. הם עשו זאת למעשה כיריית פתיחה, ובמטרה לשקם את האמון. בכל מקרה הכוונה היא להגיע לעסקה גדולה יותר, וגם לחבר אליה את לבנון.
בעסקה גדולה ידרוש חמאס עצירה מוחלטת של המלחמה ונסיגה מלאה של צה"ל מכל רצועת עזה, כולל ציר פילדלפי. אתמול אמרו בחמאס כי הם יעלו הצעה חדשה בפני המתווכות, אבל הבהירו כי "בלי הפסקת המלחמה - לא יהיה הסכם". הם מעוניינים בעסקה ב"פעימה אחת".
2 צפייה בגלריה
נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי מגיע לפסגה הערבית-אסלאמית בסעודיה
נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי מגיע לפסגה הערבית-אסלאמית בסעודיה
נשיא מצרים א-סיסי. הציע הצעה שנועדה "להניע את המצב קדימה"
(צילום: רויטרס / Saudi Press Agency/Handout)
בנוסף, בעסקה גדולה ישראל תידרש לשחרור מסיבי של מחבלים מבתי הכלא ולהחזרת גופות, כולל של מנהיג חמאס שחוסל, יחיא סינוואר. הדילמה קשורה גם לבחירות בארצות הברית, שייערכו בשבוע הבא. בישראל מבינים שגם דונלד טראמפ וגם קמלה האריס ירצו בסיום המלחמה לפני 20 בינואר, מועד ההשבעה - וזה לא מותיר זמן רב.
הפסגה בדוחא, שבה השתתפו מלבד ברנע גם ראש ה-CIA ביל ברנס וראש ממשלת קטאר מוחמד אאל-ת'אני, היא למעשה הראשונה שנערכה בין הצדדים זה חודשיים, ולראשונה מאז חיסול סינוואר. אתמול פרסם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי בפומבי את פרטי ההצעה שהציגה קהיר להסכם שיביא לשחרור מספר קטן של חטופים מרצועת עזה, בתמורה לשחרור אסירים פלסטינים.
לפי א-סיסי, ההצעה המצרית, שנועדה לדבריו "להניע את המצב קדימה", כוללת הפסקת אש למשך 48 שעות, שבמהלכה ישוחררו ארבעה חטופים - בתמורה לאסירים פלסטינים. במקביל, יתנהלו שיחות במשך 10 ימים במטרה להגיע להסכם על הפסקת אש קבועה.
מחאה למען החזרת החטופים במזנון הכנסת, הבוקר

מיצג של חברותיה של החטופה נעמה לוי בכנסת, הבוקר
(צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)

רשת אל-ערביה פרסמה מפי מקורותיה כי "חמאס מברך על ההצעה המצרית, אבל מסתייג מכך שהיא לא מכילה ערבויות ישראליות". עוד נכתב כי "חמאס מסרב להפסקת אש לפני נסיגה ישראלית מצפון רצועת עזה, נצרים ופילדלפי".
בשיחות בקטאר הצדדים היו צפויים לדון גם בזירה הלבנונית. ב"וול סטריט ג'ורנל" צוטט גורם המעורה בפרטים שאמר כי ברנע סבור שישראל לא צריכה להסכים להפסקת אש בלבנון, כל עוד חיזבאללה ואיראן לא לוחצים על חמאס להסכים לשחרור החטופים בעזה. רשת LBCI הלבנונית מסרה מצידה מפי מקור דיפלומטי כי "הפגישה בדוחא פתחה פתח. יש התקדמות קלה בסוגיית עזה, אבל יש רצון אמיתי לנהל חילופי שבויים בין חמאס וישראל".
פורסם לראשונה: 12:46, 28.10.24