ניסיון חדירת המחבלים מרצועת עזה, שהגיחו מפיר מנהרה 200 מטר מהגבול והרגו בחילופי אש עם כוחות צה"ל את הגשש רס"ב זייד מזאריב ז"ל, מציף מחדש את חששם של תושבי העוטף. התקרית הקשה מגיעה בעיצומו של התהליך בעידוד המדינה והצבא של החזרת התושבים לבתיהם, כשגם מוקדי הפינוי שבהם שוהים המפונים שטרם חזרו צפויים להיסגר בתחילת החודש הבא. כל זאת בטענה כי אין מניעה ביטחונית שהתושבים יחזרו לבתיהם.
צפו: הגרי מרים את קולו - והודף את הביקורת על הפעולה ברפיח
(צילום: דובר צה"ל )

2 צפייה בגלריה
תיעוד מחיסול המחבלים שניסו לחדור, וטנקיסטים באזור הגבול
תיעוד מחיסול המחבלים שניסו לחדור, וטנקיסטים באזור הגבול
תיעוד מחיסול המחבלים שניסו לחדור, וטנקיסטים באזור הגבול
(צילום: Amir Levy/gettyimages, דובר צה"ל)
אלא שאמירות לחוד, ומציאות לחוד: אתמול בסביבות 4 לפנות בוקר זיהו תצפיתניות תנועה חשודה בערפל הכבד בשטח עזה, מול כרם שלום וחולית. הן הכריזו על חשש לחדירה, והקפיצו את כוחות יחידת הסיור הבדואי שאחראית על הגזרה. הכוחות ביצעו סריקות וב-5:00 נתקלו במחבלים שהגיחו כאמור מפיר המנהרה 200 מטר מהגבול והיו מצוידים בנשק קל וברקטות RPG.
חילופי האש בין הכוחות למחבלים נמשכו כמה דקות, ורס"ב מזאריב נהרג. מל"ט זיק של חיל האוויר שהופנה למעקב אחר החוליה תקף את המחבלים וחיסל שניים מהם. מחבל נוסף חוסל בירי טנקים זמן קצר לאחר מכן. אחד המחבלים הצליח לברוח בחזרה לרפיח.
האירוע אתמול הוא אולי מהחמורים ביותר עד כה סמוך לעוטף מאז הקרבות באזור אחרי 7 באוקטובר, אולם בשבועות האחרונים מזהים כוחות צה"ל מאוגדת עזה יותר ויותר ניסיונות חדירה של חשודים פלסטינים לעבר ישראל, בעיקר ממרחב חאן יונס שבו נגמר התמרון לפני כחודשיים. ברובם ככולם של המקרים הניסיונות מסוכלים עוד בטווח הקילומטר לערך מהגבול בזכות מארבי תצפית ואש של הלוחמים ומסתיימים בהרג החשודים.
תיעוד חיסול המחבלים שחדרו ממנהרה ליד הגבול
(צילום: דובר צה"ל )

התקרית מערערת כאמור את תחושת הביטחון של תושבי העוטף, שממילא חוששים אחרי זוועות הטבח ב-7 באוקטובר – וחושפת בפניהם כי איום החדירות מהרצועה עדיין קיים, גם אחרי שמונה חודשי מלחמה. לכך מצטרפת גם העובדה שהירי הרקטי מעזה לא פסק לחלוטין: אתמול בבוקר, כמה שעות לאחר התקרית בגבול, נשמעו אזעקות צבע אדום ביישובים בדרום העוטף, בגזרת חבל שלום, ונפילה אחת אותרה בשטח פתוח.
גדי ירקוני ראש המועצה האזורית אשכולגדי ירקוניצילום: מועצה אזורית אשכול
בעוטף גם מביעים תסכול על כך שרכזי הביטחון של היישובים לא עודכנו על ניסיון החדירה בזמן אמת. ראש המועצה האזורית אשכול, גדי ירקוני, פנה למפקד אוגדת עזה, תא"ל אבי רוזנפלד, בדרישה "להאיץ ולסיים בדחיפות את תחקור המקרה ואת אופן העברת הדיווח ליישובים ולגורמי הביטחון במועצה שלא עודכנו בעת האירוע". ירקוני הוסיף כי בעקבות האירוע נקבע דיון דחוף בהשתתפות ראש המועצה וקב"ט המועצה, יחד עם מפקד האוגדה, "על מנת להבטיח באופן נחרץ כי האירוע לא יישנה".
אחד מרכזי הביטחון בחבל אשכול אמר בשיחה עם ynet: "מצד אחד צה"ל הגיב במהירות, סיכל את המחבלים ומנע אירוע גדול יותר. מצד שני, אני כאיש ביטחון כלל לא ידעתי על האירוע שמתנהל ומבחינתי לא נדרשתי לעשות דבר. זה כך לא צריך להתנהל. אם קורה משהו עלינו לדעת ראשונים ולעדכן את התושבים, ולהיערך בהתאם, כי תמיד קיימת האפשרות שמדובר בניסיון חדירה משולב מכמה גזרות בגדר. במצב של חדירה ליישובים ההגנה מוטל עלינו ועל כיתות הכוננות. אנחנו חייבים להיות בלופ העדכונים כל הזמן כל עוד המלחמה נמשכת וגם אחריה כמובן".
טום דננברג, מפונה מקיבוץ נחל עוזטום דננברג
התושבים, כאמור, מודאגים. טום דננברג, מפונה מקיבוץ נחל עוז, הביע זעם כבד ואמר: "מבחינת צה"ל, מבחינת דובר צה"ל, דבר לא השתנה. הם עדיין תקועים עמוק ב-6 באוקטובר. עמוק בהסתרה, עמוק בשקרים, עמוק בקונספציה המעוותת, שהביאה אותנו לשבת השחורה. הם מבחינתם עדיין מדברים על התמגנות, חומות, מצלמות, גדרות, כיתות כוננות, מרכיבי ביטחון, נעילות לממ"דים – ולא על ביטחון אמיתי. ועל הדרך, הם מעודדים את התושבים לחזור ליישובים צמודי וסמוכי הגדר, אך ממשיכים לא לספר להם את האמת ולהסתיר מהם את חוסר הביטחון שקיים בגזרה ובגבול. סיימנו להיות פראיירים, הפסקנו להאמין לשקרים שהצבא והעומדים בראשו מוכרים לנו, אין לנו אמון בממשלה ובראשיה – אנחנו לא ניתן יד לשקרים ולהסתרה".

הביקורת על המבצע ברפיח, ותשובת הגרי

גאולה רבי, מכרם שלום, סיפרה כי התקרית בגבול "מוכיחה לכולנו כי עדיין ישנו איום קיומי על יישובי העוטף בכלל ועל כרם שלום בפרט". לדבריה, "אנחנו ממשיכים את הדרישה ללחימה עצימה ברפיח. לא נוכל להשלים עם זה, נחזור הביתה רק כשהאיום יוסר לחלוטין".
את הביקורת על התנהלות צה"ל ניתן לשמוע גם מבפנים. אמש הגיב דובר צה"ל דניאל הגרי לביקורת החריפה שהשמיע אלוף-משנה במיל' חזי נחמה בריאיון ליוסי יהושוע ב"ידיעות אחרונות". נחמה, המפקד על מגמת קורס קציני המילואים בצה"ל, טען כי הכיוונים שבהם הצבא הולך "לא יביאו ניצחון", האשים ש"המטכ"ל מנותק מהשטח" – ותקף גם את ההתנהלות במבצע ברפיח. בהצהרתו אמש נשאל הגרי על-ידי ynet על הדברים הקשים של נחמה – והגיב בחריפות, תוך שהוא מרים את קולו: "אנחנו נלחמים במלחמה רב-זירתית עם הרבה חזיתות. מנהלים מלחמה מול חיזבאללה בצפון, עסוקים בהגנה על שמי המדינה וגם נלחמים בעזה – שמונה חודשים".
2 צפייה בגלריה
 רס"ם זייד מזאריב ז"ל ושני ילדיו
 רס"ם זייד מזאריב ז"ל ושני ילדיו
רס"ב זייד מזאריב ז"ל, שנפל בקרב ליד הגבול, יחד עם שני ילדיו
לדברי הגרי, "לוקח זמן לטפל בחמאס – ומי שאומר משהו אחר מציב אשליה לציבור. רפיח היא אחד האזורים המורכבים ביותר במזרח התיכון, אם לא בכל העולם. היו שם 1.4 מיליון תושבים – צה"ל פינה יותר ממיליון אזרחים. זה אירוע חסר תקדים בעולם. ועכשיו אנחנו פועלים בתוך מרחב רפיח, שחשוב כי מדובר בצינור החמצן של חמאס. זה טופל. אנחנו משמידים מנהרות, משמידים את התת-קרקע".
אבל אף שגם בצה"ל מודים שהלחימה בעזה תימשך עוד זמן רב, ובאופק לא נראה סוף למלחמה, בעוד ארבעה שבועות תחדל המדינה לממן את שהותם של תושבי חלק מהיישובים בעוטף עזה – והם יידרשו לשוב לבתיהם. מדובר ביישובים שעל-פי צה"ל "אין מניעה ביטחונית" לחזור אליהם. יחד איתם גם צפויים לחזור עוד 2,100 תושבים משדרות ששוהים במלונות ועוד אלפים שנמצאים בפתרונות דיור אחרים ושכירויות.
שורה של יישובים שאמורים לשוב הביתה בשבוע הראשון של חודש יולי מבקשים מהמדינה להאריך בעוד כמה חודשים את השהות במימונה, וזאת בטענה כי רעשי המלחמה עדיין נשמעים ברקע והדבר מעורר חרדות אצל ילדים. כעת, גם התקריות על הגדר לא ממש מעודדות. מבין היישובים שכבר הודיעו כי אין בכוונתם לחזור נמנים הקיבוצים מפלסים, זיקים, סופה וניר-עם. בין השאר פנו היישובים ליו"ר מנהלת "תקומה", תא"ל במיל' משה אדרי, שבוחן את הנושא ומחכה לתשובות ממשרד האוצר.

הרמטכ"ל בעוטף: "כשיש ניסיון חדירה – להגיב מהר ובנחישות"

בתוך כך, ועל רקע התקרית הקשה בגבול, צה"ל הודיע כי שלשום נפגש הרמטכ"ל הרצי הלוי עם לוחמי גדוד "נצח יהודה" (97) של חטיבת כפיר – המוצבים באזור העוטף – והדגיש בפניהם את חשיבות פעילותם באזור. "אני רוצה לדבר איתכם על שתי משימות, המשימה הראשונה הגנה על היישובים כאן, ויש לכם כאן יישובים קרובים, יש לכם כאן עיר קרובה, עם אחריות גדולה מאוד להגן במרחב הגבול, לשמור מרחב אבטחה מאוד יציב, שלא נכנס אליו אויב, שלא עוברים אותו, שלא מתקרבים לגדר ולדעת. כשיש ניסיון חדירה – להגיב מהר, להגיב בנחישות, להגיב במקצועיות, גם לא לתת לאויב לחדור, וגם לתת לתושבים כאן הרבה מאוד ביטחון".
הרמטכ"ל הרצי הלוי עם לוחמי גדוד 'נצח יהודה' בגבול עזה
(צילום: דובר צה"ל )

הלוי התייחס גם לסוגיית גיוס החרדים, ואמר: "צה"ל צריך היום יותר לוחמים, אנחנו רוצים שאתם תראו שאפשר להיות לוחם חרדי. גם ללמוד, גם להגן על ביטחון המדינה. תמשיכו לעשות טוב, גם להגן על התושבים כאן, גם להיות חלוצים, חרדים לוחמים, כל אחד איפה שהוא מגדיר את עצמו. אנחנו נחזק את הגדוד ונראה שאתם כל תקופה עושים יותר, מתחזקים יותר ומוכיחים שזו הדרך הנכונה".
פורסם לראשונה: 22:49, 06.06.24