ב-21 בנובמבר 1973, כחודש בלבד אחרי סיומה הרשמי של מלחמת יום הכיפורים – ובזמן שנמשכים חילופי האש ברמת הגולן – כבר הוקמה ועדת החקירה הממלכתית (ועדת אגרנט) לבדיקת המחדל המודיעיני וכשל ההיערכות למתקפת הפתע המצרית-סורית. להבדיל, יותר מ-8.5 חודשים חלפו מאז טבח 7 באוקטובר, והקמתה של ועדת חקירה שתעסוק באסון הצבאי-אזרחי החמור ביותר ב-76 שנות קיומה של מדינת ישראל אפילו לא נראית באופק.
יש שתי דרכים שבאמצעותן ניתן להקים ועדות חקירה ממלכתיות. הראשונה היא בהחלטת ממשלה – שצריכה לאשר הצעה בנדון ולקבוע את תחומי האחריות של הוועדה. השנייה: ⁠הוועדה לביקורת המדינה בכנסת יכולה להחליט על כך בהסתמך על דוח של מבקר המדינה. כך או כך, דרוש רוב בממשלה או בוועדה לביקורת המדינה, שם לקואליציה יש רוב.
אינפו שאלון שרים ועדת חקירה ממלכתית 7 באוקטובר
האם ועדת חקירה ממלכתית היא בכלל אפשרות מועדפת על שרי ממשלת נתניהו לבדיקת הכשלים? תלוי את מי שואלים. ynet פנה בעניין לשרי הממשלה (וליו"ר ש"ס אריה דרעי שהשתתף בדיוני קבינט המלחמה) כדי להבין מה עמדתם בסוגיה. מיעוטם השיב באופן חד-משמעי שיש להקים ועדת חקירה. אחרים הסכימו, אבל סייגו בכך שהיא תקום רק בסיום המלחמה – יגיע מתי שיגיע – או בתנאי אחר. השאר סירבו להתייחס. אלה תשובותיהם:
הכותרת
מאחורי הקלעים של ועדת חקירה ממלכתית
31:29
ראש הממשלה בנימין נתניהו (הליכוד) - לא נמסרה תגובה. כשנשאל השבוע בריאיון לערוץ 14 על אחריותו, הפטיר: "יהיה זמן לדון בכל הדבר הזה".
שר הביטחון יואב גלנט (הליכוד) - לא נמסרה תגובה
שר החוץ ישראל כ"ץ (הליכוד) - סירב להגיב
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית) - לא נמסרה תגובה
יו"ר ש"ס אריה דרעי - סירב לענות
השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר (הליכוד) - לא נמסרה תגובה
שר המשפטים יריב לוין (הליכוד) - לא נמסרה תגובה
שר החינוך יואב קיש (הליכוד) - לא נמסרה תגובה
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר (עוצמה יהודית) - סירב להתייחס לשאלה
שר הפנים משה ארבל (ש"ס): "אשקול כל הצעה שתובא ואגבש החלטה".
שר התרבות והספורט מיקי זוהר (הליכוד) - בעד
שר התיירות חיים כץ (הליכוד) - "אני בעד לחקור את המחדלים. לגבי הדרך - כשיוצגו בפניי האפשרויות אצביע בהתאם למה שיימצא כטוב ביותר לבירור".
שר החקלאות אבי דיכטר (הליכוד) - "בנושא 7 באוקטובר אמרתי, ואני חוזר ואומר: ועדת חקירה ממלכתית עם סיום המלחמה".
שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן (הליכוד) - בעד
השרה לשוויון חברתי וקידום מעמד האישה מאי גולן (הליכוד) - לא מסרה תגובה
השרה להגנת הסביבה עידית סילמן (הליכוד) - לא מסרה תגובה
שר התקשורת שלמה קרעי (הליכוד) - לא נמסרה תגובה
שרת התחבורה מירי רגב (הליכוד): "בעד, אבל אחרי סיום המלחמה".
שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף (יהדות התורה): "אחרי המלחמה ודאי שצריכה להתבצע בדיקה. לא נכנסים לאיזו בדיקה. אחרי המלחמה נראה".
2 צפייה בגלריה
תיעוד פלסטיני: הגדר פרוצה בדרום רצועת עזה
תיעוד פלסטיני: הגדר פרוצה בדרום רצועת עזה
פריצת הגדר בבוקר 7 באוקטובר
שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת (הליכוד): "אני בעד ועדת חקירה ממלכתית שתבדוק את מחדל 7 באוקטובר, הגורמים והתהליכים שהובילו לטבח ולהפקרת תושבי העוטף, הן באחריות הצבא ומערכת הביטחון והן באחריות הקבינט והממשלה".
שר התפוצות עמיחי שיקלי (הליכוד): "אני תומך בהקמת ועדת חקירה, אבל לא בראשות שופט. איבדנו אמון בגוף הזה. מה שחשוב באמת זה שיבחרו את נציגי הוועדה מכל קצות הקשת הפוליטית, כמו נשיא מאחורי פרגוד בכנסת. הקואליציה תמליץ על חמישה נציגים עם רקורד צבאי ומדיני רלוונטי, וכך גם האופוזיציה".
שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה גילה גמליאל (הליכוד): "אני תומכת בהקמת ועדת חקירה ממלכתית אחרי המלחמה לבדיקת אירועי ה-7 באוקטובר על כל היבטיהם. אני סבורה שחקירה מקיפה ויסודית חיונית להפקת לקחים ולמניעת הישנות מקרים דומים בעתיד".
שר ירושלים ומסורת ישראל מאיר פרוש (יהדות התורה): "בוודאי שצריך לחקור לעומק, ואין ספק כי ועדת חקירה ממלכתית היא כלי אפקטיבי בעניין הזה. מההיכרות שלנו עם ועדת החקירה הממלכתית שהוקמה לחקר אסון הר מירון, שזכתה בשונה מוועדות אחרות לאמון ציבורי רחב, היא עשתה עבודה מאוד מקצועית. עם זאת, עבודתה ארכה שנים ארוכות, והדבר עיכב את תיקון הליקויים הנדרשים. יש למצוא את הדרך לתחקר, אבל לא פחות חשוב מכך גם לתקן. מאחר שמדובר בעניין עם הקשרים ביטחוניים ועם השפעה משמעותית על מערכת הביטחון, ואיננו נוהגים לרוב להוביל עמדה בנושאים אלו, נתמוך בסופו של דבר במתווה הבדיקה שיקבל קונצנזוס בחברה הישראלית".
2 צפייה בגלריה
מיקי זוהר, אלי כהן, ניר ברקת
מיקי זוהר, אלי כהן, ניר ברקת
היחידים שענו בחיוב ובלי אבל. מיקי זוהר, אלי כהן וניר ברקת
(צילום: אלכס קולומויסקי, משה מזרחי)
שר הרווחה והביטחון החברתי יעקב מרגי (ש"ס): "צריך לחקור לעומק את מה שקרה ומה שהוביל ל-7 באוקטובר, על ידי גוף ניטרלי ולא מוטה".
השר לשירותי דת מיכאל מלכיאלי (ש"ס): "ש"ס, כמפלגה מאוחדת, תביע את דעתה באופן אחיד ומרוכז. ניתן לקבל תגובה מדובר המפלגה".
השר במשרד החינוך חיים ביטון (ש"ס): "אצביע לפי ההחלטה הסיעתית".
שר העבודה יואב בן צור (ש"ס): "אני לא משתתף במשאלים".
שרת ההתיישבות והמשימות הלאומיות אורית סטרוק (הציונות הדתית) - לא נמסרה תגובה
שר העלייה והקליטה אופיר סופר (הציונות הדתית): "אני בעד ועדת חקירה ממלכתית לאחר המלחמה. לא מכיר דרך אחרת לחקור".
שר המורשת עמיחי אליהו (עוצמה יהודית): "אני בעד, אך חובה לוודא שאף אדם שהיה מאנשי העקירה לא יהיה מאנשי החקירה".
שר הנגב, הגליל והחוסן הלאומי יצחק וסרלאוף (עוצמה יהודית) - לא נמסרה תגובה