המועצה הכלכלית-חברתית של האו"ם סילקה הערב (יום ד') את איראן מהוועדה למעמד האישה, הגוף המרכזי של האומות המאוחדות לקידום מעמדן של נשים. את הצעד יזמה ארה"ב בעקבות הדיכוי האכזרי של המחאה העממית באיראן, שהחלה כהתקוממות נגד החובה המוטלת על הנשים האיראניות לעטות חיג'אב. 29 מ-54 חברות המועצה הצביעו הערב בעד הדחתה של איראן, שתהיה תקפה לארבע השנים הקרובות. 8 הצביעו נגד המהלך ו-16 נמנעו.
6 צפייה בגלריה
או"ם הצבעה על סילוק איראן מ הוועדה למעמד האישה
או"ם הצבעה על סילוק איראן מ הוועדה למעמד האישה
ההצבעה באו"ם. המכתב האיראני לא עזר
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
איראן מחאה ב טהרן על מות מהסא אמיני אישה שורפת חיג'אב
איראן מחאה ב טהרן על מות מהסא אמיני אישה שורפת חיג'אב
איראנית שורפת את כיסוי הראש שלה בראשית ימי המחאה
שגרירת ארה"ב באו"ם, לינדה תומס-גרינפליד, אמרה בישיבת המועצה כי סילוקה של איראן הוא הדבר הנכון, משום שחברותה של טהרן בוועדה היא "כתם מכוער על אמינות הגוף הזה". השגריר האיראני באו"ם, אמיר סעיד אירוואני, טען כי הצעד האמריקני אינו חוקי, ואת ארה"ב תיאר כ"ביריון".
הוועדה למעמד האישה נוסדה ב-1946, והיא ממלאת תפקיד מרכזי בקידום זכויותיהן של נשים, בתיעוד המציאות שאיתה מתמודדות נשים ברחבי העולם ובקביעת הסטנדרטים הבינלאומיים להעצמת נשים ולהשגת שוויון מגדרי. 45 המדינות החברות בוועדה מייצגות אזורים שונים בעולם, ונועדות מדי שנה בחודש מרץ. החברות נבחרות לכהונה בת ארבע שנים על-ידי המועצה הכלכלית-חברתית, ואיראן נבחרה לוועדה כנציגה של יבשת אסיה.
איראן, 17 מדינות נוספות והרשות הפלסטינית טענו במכתב ששלחו השבוע למועצה כי ההצבעה על סילוקה של טהרן "תיצור בוודאות תקדים שלילי שימנע בסופו של דבר ממדינות חברות אחרות שתרבותן, מנהגיהן ומסורותיהן שונים לתרום לפעילות של ועדות כאלו". ניסיונותיה למנוע את ההצבעה כשלו, והערב היא סולקה.
6 צפייה בגלריה
ינדה תומס גרינפילד
ינדה תומס גרינפילד
השגרירה האמריקנית תומס גרינפילד. "כתם על אמינות הוועדה"
(צילום: AP)
6 צפייה בגלריה
או"ם הצבעה על סילוק איראן מ הוועדה למעמד האישה
או"ם הצבעה על סילוק איראן מ הוועדה למעמד האישה
ישיבת ההדחה, הערב. רה"מ לפיד: "הקהילה הבינ"ל מתחילה להבין"
(צילום: AFP)
שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן השווה בדבריו בישיבה בין משטר האייתוללות באיראן למשטר הנאצי: "המשטר האיראני הוא התגלמות הרוע המוחלט בדיוק כמו שהמשטר הנאצי היה התגלמות הרוע המוחלט. ההחלטה להדיח את איראן צריכה לזכות לתמיכה מכולנו ומי שלא תומך בה משתף פעולה עם דיכוי ורצח נשים. אנחנו הישראלים מצדיעים לעם האיראני ולאומץ שלו, ורואים בו בן ברית".
שעה קלה אחרי ההצבעה פרסם ראש הממשלה יאיר לפיד הודעת ברכה על הדחתה של איראן, ואמר בה כי ההפרות הבוטות של זכויות נשים באיראן פוסלות אותה מלהיות חברה בוועדה שעוסקת בזכויות נשים: "ההצבעה היום היא עדות לכך שהקהילה הבינ"ל מתחילה להבין יותר ויותר את טבעו המסוכן של המשטר האיראני, המסכן את היציבות האזורית והעולמית באמצעות הפצת טרור וחתירה להשגת נשק גרעיני, תוך דיכוי אזרחיו ושלילת זכויותיהם הבסיסיות".
"מחאת החיג'אב" באיראן, נזכיר, החלה באמצע ספטמבר בעקבות מותה של הצעירה הכורדית-איראנית מהסא אמיני. אמיני בת ה-22 מתה בידי משטרת המוסר אחרי שבמהלך ביקור בטהרן נעצרה בטענה שהתרשלה בעטיית החיג'אב שלה, ושבכך הפרה את חוקי הצניעות של הרפובליקה האיסלאמית. בעקבות מותה יצאו המוני איראנים לרחובות, קראו "מוות לדיקטטור" נגד המנהיג העליון עלי חמינאי, ודרשו להרחיב את חירויות הפרט שלהם ולבטל חוקים מדכאים כמו אלה האוסרים על נשים לחשוף את שיערן בפומבי.
6 צפייה בגלריה
אנגליה נגד איראן מונדיאל קטאר על רקע ה מחאה
אנגליה נגד איראן מונדיאל קטאר על רקע ה מחאה
מפגינים בעד נשות איראן ונגד המשטר במשחק הפתיחה של הנבחרת האיראנית במונדיאל
(צילום: AP)
6 צפייה בגלריה
מהומות טהרן איראן אחרי מותה של מהסא אמיני
מהומות טהרן איראן אחרי מותה של מהסא אמיני
מהסא אמיני והמחאה ברחובות. יותר מ-400 כבר נהרגו
(צילום: רויטרס)
ההפגנות באיראן הובילו להתנגשויות קשות בין פעילי מחאה לבין כוחות הביטחון, ולפי דיווחים יותר מ-400 בני אדם כבר נהרגו בהן. המשטר האיראני טוען כי מי שמניעים את המהומות הם אויביה החיצוניים של איראן, בהם ארה"ב, ישראל ומדינות במערב אירופה.
ההתקוממות הנוכחית היא אחד האתגרים הגדולים ביותר שאיתם התמודד משטר האייתוללות מאז עלייתו לשלטון במהפכה האיסלאמית של 1979, ולאחרונה ניכר כי העובדה שהוא אינו מצליח למגר אותה מתסכלת אותו מאוד. המחאה באה כשברקע מצבה הכלכלי הקשה של איראן והמיאוס שחשים חלקים גדולים בציבור כלפי שלטון הדת הקיצוני והמושחת, המטיל הגבלות קשות על חייהם.
בהכנת הידיעה השתתף איתמר אייכנר