הצהרתו של גנץ
(צילום: לע"מ)

יו"ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ מסר הערב (יום רביעי), הצהרה לתקשורת בקריה בתל אביב, ברקע המשבר בממשלה עקב הצהרתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר כי בכוונתו לפטר את נציבת שב"ס קטי פרי. גנץ תקף כי "לצערי בימים האחרונים יש מי שמרשים לעצמם לחזור ל-6 באוקטובר. מי שיושבים בקבינטים בלילות ומזרימים רעל בימים. זה נכון גם למי שחושבים שנכון להחליף ראשי זרועות בזמן מלחמה, תוך פגיעה בלכידות שלנו".
הצהרתו של גנץ מגיעה ברקע המשבר בממשלה עקב הצהרתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר כי בכוונתו לפטר את נציבת שב"ס קטי פרי, בניגוד להסכם הקואליציוני בין הליכוד למחנה הממלכתי, שבו נקבע כי "כלל המינויים הבכירים יוארכו אוטומטית במהלך תקופת המלחמה".
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש אחר הצהריים עם גנץ ובן גביר, במטרה לפתור את המשבר בממשלה. תחילה נפגשו נתניהו ובן גביר בנפרד, ובהמשך הצטרף גנץ לפגישה. מוקדם יותר תקף בן גביר את הנציבה פרי, שטענה אתמול כי ההחלטה לא להאריך את כהונתה "לא מפתיעה ומגיעה משר חסר אחריות", ואמר כי "המלחמה רק העצימה את הצורך בנציב חזק ויציב, שיודע להגן על פקודיו הסוהרים מאלימות פיזית ומינית מצד אסירים ביטחוניים ערבים". נתניהו לא נקט עדיין עמדה פומבית בנושא.
2 צפייה בגלריה
 בני גנץ ביום ה-82 למלחמה
 בני גנץ ביום ה-82 למלחמה
"יש מי שמשלחים במפקדי צה"ל ובמשפחות החטופים". גנץ
(צילום: לע"מ)
גנץ אמר כי "ב-8 באוקטובר, אחרי האסון המחריד, היה ברור לכולנו שהקרע בינינו הוא הדלק של אויבינו. הקונספציה שזילזלה בהשפעות היחסים בינינו קרסה. המחשבה שנתנהל כסקטורים או יחידים, כאשר כל אחד דואג לעצמו, קרסה במבחן המציאות. התאחדנו מיד בטנקים, בנגמ"שים במטוסים. עשינו זאת גם בהנהגה והוכחנו לאויבינו ולעולם שהעוצמה הישראלית חזרה ועמוקה יהודים ערבים דרוזים מכל מכל בארץ".
עם זאת, גנץ הדגיש כי "יש מי שמשתלחים במפקדי צה"ל, כמו יהודה פוקס וברק חירם, מפקדים משכמם ומעלה. מי שבמקום לחבק את משפחות החטופים מאשימים אותם בפגיעה במערכה, תוך פגיעה בלכידות שלנו. מצב המדינה הוא מהמאתגרים שידענו והוא יימשך לאורך זמן. אנחנו נדרשים לקיים שגרת חירום ולפעול יחד".
גנץ התייחס גם לפרישה אפשרית של סיעתו מהממשלה, ואמר: "אנחנו לא בממשלה כדי להישאר, אלא כדי שננצח. אנחנו בממשלה כדי להבטיח את המשך הלחימה בעוצמות הנכונות ולפעול להשבת החטופים. לא באנו מתוך שותפות פוליטית, אלא משותפות גורל. הלוחמים שבחזית והאזרחים שתומכים בהם בעורף מבינים זאת עבורם ועבור המדינה. ננצח בזכות האחדות של העם והנחישות של החברה הישראלית. המציאות זימנה לנו כהנהגה את המבחן של דורנו, הציבור הישראלי מאוחד וידוע היטב מה נדרש בעת הזאת והחברה הישראלית תדע לבוא חשבון עם מי שלא יעמוד במבחן".
2 צפייה בגלריה
איתמר בןגביר בני גנץ
איתמר בןגביר בני גנץ
איתמר בן גביר ובני גנץ
(צילום: אלכס קולומויסקי, נעם ריבקין פנטון)
בפתח דבריו גנץ הדגיש כי "הלחימה בעזה ממשיכה לפי התוכניות שהציג הרמטכ"ל, והתוצאות הן חסרות תקדים. היו מי שחשבו שצה"ל לא יתמרן, שהכוחות לא מאומנים, שזרועות האוויר, הים והיבשה לא ידעו לעבוד במשולב. המציאות הוכיחה אחרת. חיסלנו אלפי מחבלים, פגענו קשות ביכולת הפיקוד והשליטה של חמאס ואנחנו מטפלים ונמשיך לטפל בתשתית התת קרקעית. התחלנו חזק, ועכשיו צריך להגביר ולהמשיך. גם השלבים הבאים יהיו עוצמתיים ועמוקים".
גנץ אמר גם כי "המצב בגבול הצפון מחייב שינוי. שעון החול להסדרה מדינית הולך ואוזל. אם העולם וממשלת הלבנון לא יעצרו את הירי, צה"ל יעשה זאת. אנחנו אחראים להחזיר את תושבי הצפון והדרום לבתיהם ולספק להם ביטחון. תהליך זה יחל בקרוב בחלק מהיישובים, ואנו נדאג שהוא ילווה ברמת הקהילה והפרט".
תגובתו של בן גביר לגנץ

במקביל להצהרתו של גנץ, בסביבתו של בן גביר טענו כי כהונת מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי תוארך בשלושה חודשים, "כפי שסוכם בפגישה המשולשת עם נתניהו וגנץ", בעוד שהנציבה קטי פרי תסיים את כהונתה ב-24 בינואר 2024 ותוחלף על ידי ממלא מקום מתוך שב"ס. גנץ אמר הערב כי "נענתי לשיחה על העניין - לא סיכמנו, אמרנו שנדבר ונסכם. לא היה סיכום, לכן אין לי ממה לחזור בי". לפי סביבתו של בן גביר, "הוא יביא ממלא מקום שיחליף את הנציבה, שאיתה הוא כבר לא יכול לעבוד". בן גביר צפוי למנות לתפקיד את מזכירו הביטחוני, ניצב קובי יעקובי, ולאחר מכן לפעול להפיכתו לנציב שב"ס הקבוע.
לאחר הצהרתו של גנץ, בן גביר אמר כי "המחלוקת שלי עם גנץ הרבה יותר עמוקה מהארכת כהונתה של נציבת שב"ס", והמשיך לתקוף את פרי בטענות ש"ניהלה מו"מ עם החמאס כשאני אמרתי לה שהמדיניות שלי הפוכה, שנתנה תנאים מפליגים לאסיר ממשפחת פשע כשאני אסרתי עליה ואמרתי לה שזה נורא ואיום, שהסתירה ממני אירועים שלמים, כמו שהיה בכלא רימונים כאשר היא אמרה לי יש מתיחות באגף ובסוף הסתבר שכמעט ניסו לרצוח סוהר".
בן גביר אמר כי "המחלוקת שלי עם גנץ היא על העובדה שהוא בעד להכניס דלק לחמאס ואני מתנגד, על כך שהוא בעד לתת סיוע הומניטרי בלי שום תנאים, ואני אומר הומניטרי תמורת הומניטרי, ושאני רוצה להכריע את המלחמה, וגנץ לא רוצה לעשות את זה".