מחלוקת פנים-איראנית בין הנשיא החדש מסעוד פזשכיאן לבין אנשי משמרות המהפכה מקשה על טהרן לקבוע איך תגיב לחיסולו של מנהיג חמאס איסמעיל הנייה על אדמתה, המיוחס לישראל. ה"טלגרף" הבריטי דיווח בצהריים (שישי) כי אנשי משמרות המהפכה דורשים להגיב בתקיפה ישירה על בסיסים צבאיים באזור תל אביב וערים אחרות, בעוד שהנשיא החדש מתעקש לתקוף "בסיסים ישראליים" במדינות שכנות.
3 צפייה בגלריה
גנרל חוסיין סלאמי , מסעוד פזשכיאן נשיא איראן
גנרל חוסיין סלאמי , מסעוד פזשכיאן נשיא איראן
מחלוקת בין אנשי משמרות המהפכה, תחת פיקודו של חוסיין סלאמי, לנשיא איראן מסעוד פזשכיאן
(צילום: AP, EPA/ABEDIN TAHERKENAREH)
חמינאי בהלוויה של הנייה

פזשכיאן, שנבחר לנשיא איראן בחודש שעבר והושבע לתפקיד בשבוע שעבר, שעות לפני חיסול הנייה, הבטיח לחלץ את איראן מהבידוד הבינלאומי ומהסנקציות שהוטלו עליה, ורצה לשפר את יחסי איראן עם המערב ולהחזיר אותה להסכם הגרעין. הוא נחשב לאיש המחנה המתון יותר והרפורמיסטי באיראן, בניגוד למנהיג העליון חמינאי, שמוביל את המחנה הקיצוני במשטר. למנהיג העליון של איראן שמורה המילה האחרונה בכל ענייני המדינה - והוא זה שיכריע בסופו של דבר כיצד תיראה התגובה המובטחת לחיסול הנייה.
ב"גרדיאן" הבריטי דווח ביממה האחרונה כי בצל הלחץ הבינלאומי הכבד המופעל על איראן - בדרישה שתגלה איפוק בתגובתה ותימנע מהסלמה דרמטית - ייתכן כי היא תנסה דווקא לפגוע במי שלפי פרסומים זרים אחראי לחיסול הנייה: המוסד, או גורמים שקשורים אליו. הדיווח ב"גרדיאן" תואם את עמדתו של פזשכיאן.
יועציו של נשיא איראן אמרו ל"טלגרף" כי משמרות המהפכה מנסים "לחתור תחתיו" בדרישתם להגיב באופן קשה יותר נגד ישראל. אחד מיועציו הקרובים ציין בפני העיתון הבריטי כי פזשכיאן חושש מההשלכות של תקיפה ישירה נגד ישראל. "לכל תקיפה ישירה עלולות להיות השלכות רציניות", אמר היועץ. לדבריו, במתקפה הקודמת - באפריל האחרון, "היה לנו מזל שאיראן לא נכנסה למלחמה כוללת עם ישראל בפעם הקודמת. אבל יכול להיות שזה לא יקרה עכשיו".
3 צפייה בגלריה
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי
פזשכיאן הפציר במנהיג העליון חמינאי - להימנע מתקיפת ישראל
(צילום: EPA/LEADER OFFICE HANDOUT)
ב"איראן אינטרנשיונל" המזוהה עם האופוזיציה האיראנית כבר דווח השבוע שפזשכיאן הפציר במנהיג העליון חמינאי להימנע מתקיפת ישראל. בימים האחרונים גברו הדיווחים על כך שאיראן שוקלת מחדש את תגובתה לישראל על חיסולו של הנייה, וכאמור, דווח שהיא בוחנת בין השאר תקיפה "לא ישירה", אלא של יעדים ישראליים.
לטענת אותו יועץ לפזשכיאן שצוטט ב"טלגרף", ההתעקשות של משמרות המהפכה לא קשורה ב"השפלה" שספגו, אלא דווקא ברצונם לחתור תחת הנשיא הרפורמיסט - שלא היה המועמד המועדף על המנהיג העליון חמינאי.
אתמול הודיעה איראן על תרגילים באש חיה שהיא מבצעת בגבולה המערבי, מה שהביא לאזהרות של מדינות שונות לטייסיהן להימנע ממעבר במרחב האווירי האיראני. אותה סגירה של אזורים, הביאה גם לחששות שאיראן תנצל את חלון הזמנים כדי לתקוף את ישראל - אך לא כך היה הדבר. "התרגילים האלה נועדו לאיים על פזשכיאן. משמרות המהפכה מתעקשים לתקוף את ישראל, הם חושבים שזה קל", אמר יועץ אחר לנשיא האיראני.
3 צפייה בגלריה
כוח רדואן
כוח רדואן
יועץ של נשיא איראן: "אפשר לחמש את חיזבאללה - ולתת להם להילחם בתמיכתנו". כוח רדואן
אותו יועץ אמר ל"טלגרף" שאיראן יכולה לפגוע במקומות שקשורים לישראל באזרבייג'ן הגובלת באיראן, או בכורדיסטן העיראקית. "אפשר לעדכן אותן לפני, ולסיים עם כל הדרמה", הוא אמר. "הנשיא לא מרגיש מושפל, גם אם זה קרה שעות אחרי ההשבעה שלו. אפשר לחמש את חיזבאללה בנשק יותר מתוחכם, ולתת להם להילחם בתמיכתנו".
ב"טלגרף" אף נכתב כי בסביבתו של פזשכיאן מאמינים שה"רשלנות באבטחתו של הנייה" הייתה מכוונת כדי לגרור את פזשכיאן למלחמה.
"היו דיונים ארוכים שבהם פזשכיאן ניסה לשכנע את מפקדי משמרות המהפכה להימנע מפעולות שעלולות לצאת משליטה", ציין היועץ. "הוא מודע לכך שמשמרות המהפכה שואפים לגרור את המדינה למלחמה, אבל נחוש לקיים את ההבטחות שלו בקמפיין הבחירות. הוא פועל מול המנהיג העליון למנוע ממשמרות המהפכה להכניס את איראן למלחמה".
מנגד, גורם במשמרות המהפכה אמר ל"טלגרף" כי בארגון מאמינים שפזשכיאן "מודאג ממעמדו", אבל לדבריו, "מעט מאנשי משמרות המהפכה מקשבים לו. השיקול היחיד הוא אם לתקוף את תל אביב עם חיזבאללה ואחרים באותו הזמן". עוד אמר כי "היה דיון במשמרות המהפכה על איך לבלום את מאמציו של פזשכיאן".