(צילום: נדב אבס, נויל האריס)

שעות ארוכות לאחר פתיחת המצבה של התינוק עוזיאל חורי, שמשפחתו ביקשה לוודא שאכן הוא זה שנקבר בבית העלמין סגולה, גילו המומחים כי מתחת לקרקע היו שני קברים צמודים, ייתכן בשל מיקום לא מדויק של המצבה. כתוצאה מכך, הליך הוצאת ה-DNA נעצר - והמשפחה תצטרך לפנות לבית המשפט כדי לקבל את הסכמת קרובי הקבור הנוסף.
במשרד הבריאות שיערו שמצב דומה עלול לקרות, מאחר שבחלקת הילדים בבית העלמין סגולה נקברו באותן השנים עשרות ילדים, רובם ממשפחות יוצאי תימן, שנקברו צמוד אחד לשני.
4 צפייה בגלריה
פתיחת הקבר
פתיחת הקבר
פתיחת הקבר בבית העלמין סגולה, הבוקר
(צילום: יריב כץ)
4 צפייה בגלריה
הסרת המצבה
הסרת המצבה
קרוביו של עוזיאל חורי
(צילום: יריב כץ)


מאחר שמדובר בשרידי גופה של תינוק ממשפחה נוספת, המשך ההליך דורש התערבות של בית המשפט, כך שהחפירות הופסקו ברגע שהתגלה הקבר הנוסף. לפי החוק, אם בעת פתיחת הקבר התגלו שרידים משני בני אדם ואי אפשר לדעת מי מהם הוא הרלוונטי - יש לעזוב את הקבר כמו שהוא, לסגור את המצבה ולחזור להליך מול בית המשפט.
קברו של חורי נפתח הבוקר במטרה לבדוק אם אכן אותו תינוק שנולד ב-1952, ולפי הרשויות מת שנה לאחר מכן - הוא שקבור במקום. זו הייתה הפעם הראשונה שקבר נפתח לבדיקה בפרשת ילדי תימן. ההליך תועד בשתי מצלמות עם שמע לבקשת המשפחה.
4 צפייה בגלריה
הסרת המצבה
הסרת המצבה
(צילום: יריב כץ )
4 צפייה בגלריה
הסרת המצבה
הסרת המצבה
(צילום: יריב כץ )
פתיחת הקבר נעשתה בהתאם לבקשת משפחת חורי וצו של בית המשפט שניתן בהתאם להוראות החוק. בשנה שעברה בית המשפט העליון הורה ליועץ המשפטי לממשלה לאפשר את פתיחת קבר התינוק.
משפחת חורי עלתה לארץ ב-1948. עוזיאל ואחיו נולדו ארבע שנים לאחר מכן, ובהיותו כבן שנה חלה עוזיאל, נלקח על ידי שירותי הרווחה, הועבר לבית חולים וכעבור זמן קצר קיבלה המשפחה הודעה שהוא נפטר. ועדת החקירה הממלכתית בעניין פרשת היעלמותם של ילדי תימן קבעה שהוא אכן נפטר וקבור בבית העלמין סגולה.
משפחות רבות שמתקשות לקבל תשובות בנוגע לילדם שנמת או נעלם, מנהלות הליכים משפטיים מול המדינה, בין אם לפתיחת הקבר שבו נכתב שקבור הילד ובין אם לקבלת פיצויים כספיים. כך גם משפחתו של עוזיאל חורי, שניהלה מאבק משפטי ממושך בארבע השנים האחרונות, כדי לפתוח את הקבר המדובר.