חברות התחבורה הציבורית הפרטיות פנו בשבוע שעבר - פחות משבועיים לפני חזרת התלמידים לבתי הספר - למנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן, והודיעו לו כי לאור הקשיים שבהם מצוי ענף התחבורה הציבורית בארץ לא ניתן יהיה לקיים הרחבה של היקף הנסיעות לפתיחת שנת הלימודים הקרובה.
2 צפייה בגלריה
למרות המחסור בכוח האדם החברות הוסיפו כ-300 קווי תחבורה ציבורית. אילוסטרציה
למרות המחסור בכוח האדם החברות הוסיפו כ-300 קווי תחבורה ציבורית. אילוסטרציה
למרות המחסור בכוח האדם החברות הוסיפו כ-300 קווי תחבורה ציבורית. אילוסטרציה
(צילום: Roman Yanushevsky / shutterstock)
"מה שעבד לתקופת בין הזמנים לא יספיק לתחילת שנת הלימודים בבתי הספר", מסרה מנכ"לית פורום חברות התחבורה הציבורית הפרטיות, שרון בן יהודה. לדבריה, "ללא קיצור זמן ההכשרה לנהגים והסדר ענפי חדש, לא נוכל לספק את כמות הקווים הנדרשת ל-1 בספטמבר".
הפורום, שמאגד את החברות קווים, סופרבוס, מטרופולין, אלקטרה אפיקים, דן בדרום, נתיב אקספרס, אקסטרה ותנופה, ציין כאמור כי לא יוכל לפתוח את שנת הלימודים עם כמות הקווים הנדרשת. בין היתר, הסבירו החברות כי המחסור החמור בנהגים, יחד עם ירידת המהירות התפעולית בערים וירידה במספר הנוסעים, וחמור מכך - ירידה בתיקופי הנוסעים ובעיקר המכשולים הרגולטורים - כל אלה יביאו לכך שלא יהיה מענה לכשני מיליון התלמידים שצפויים להתחיל בחודש הבא את שנת הלימודים הקרובה.
בתקופה האחרונה התמודדו חברות האוטובוסים עם תקופת בין הזמנים, שבה המחסור בכוח האדם הורגש היטב. במהלך תקופה זו חברות האוטובוסים הוסיפו כ-300 קווי תחבורה ציבורית שביצעו כ-3,500 נסיעות בכל יום.
2 צפייה בגלריה
 ישיבת ממשלה
 ישיבת ממשלה
"פועלים לגיוס נהגים חדשים". השרה רגב
(צילום: מארק ישראל סלם)
"אנו פונים שוב לכבודו בבקשה לשבת למשא ומתן על נושאי הליבה בתחבורה הציבורית השוטפת", התריעו החברות בפני מנכ"ל משרד התחבורה. "לצד חזון הרכבות והתחבורה העתידנית, יש הווה של מחסור בלתי אפשרי בנהגים וערפל בנוגע למכרזי המשרד המגבילים את יכולת ההשקעה הכספית".
מנכ"לית פורום חברות התחבורה הציבורית הפרטיות, שרון בן יהודה, סיכמה: "על פי ההערכות בישראל כיום חסרים בענף התחבורה הציבורית בין 5,000 ל-6,000 נהגי אוטובוסים. זאת כאשר זמן ההכשרה של כל נהג אוטובוס עשוי להגיע עד לשנה וחצי. היכולת לתת שירות טמונה בפתרון ענייני רגולציה והיבטים כספיים הנוגעים להכשרת נהגים, נתיבי תחבורה ותמריצים לאיסוף הנוסעים. הציפייה שהחברות ינהלו את מדיניות המשרד בתחום אינה ריאלית".
משרד התחבורה מסר: "מנכ"ל המשרד משה בן זקן נפגש עם מנכ"לי חברות התחבורה הציבורית ועם כלל הגורמים בענף באופן שוטף, במטרה להגדיל את מכסת נהגי האוטובוסים ולדאוג למעמדם. כמו כן, המנכ"ל עתיד להיפגש עם כלל חברות התחבורה הציבורית יחד עם ראש הרשות לתחבורה ציבורית הנכנס, עידן מועלם.
משרד התחבורה רואה חשיבות רבה בגיוס נהגים חדשים לחברות התחבורה הציבורית ולשיפור מעמד הנהגים ופועל בנושא ללא לאות. השרה רגב הקצתה לראשונה בתולדות המשרד יותר מ-600 מיליון שקלים לשיפור מעמד הנהג, הגדלת שכרם של הנהגים ל- 50 שקלים לשעה וכן לגיוס נהגים חדשים. תוך זמן קצר נקלטו כ-1,300 נהגים נוספים לתחבורה הציבורית, דבר שמצמצם את הפער באופן משמעותי".