2 צפייה בגלריה
שיא בלכידת אמל"ח: סבתא בת 75 עם 8 כלי נשק,  4 רובים ו-4 אקדחים
שיא בלכידת אמל"ח: סבתא בת 75 עם 8 כלי נשק,  4 רובים ו-4 אקדחים
אמצעי לחימה שאותרו באזור הצפון
(צילום: דוברות המשטרה)
נתונים מטרידים על אודות עלייה בנתוני הפשיעה והדיווח עליהם למשטרה באזור הצפון. כך עולה מדוח שמפרסם הבוקר (שלישי) מרכז המחקר והמידע של הכנסת לרגל "יום הגליל" שמצוין במשכן. לפי הדוח, יותר ממחצית מהנפגעים מעבירות ירי ברחבי הארץ שנזקקו לפינוי לקבלת טיפול רפואי, הועברו לבתי חולים בצפון הארץ.
על רקע פרסום הנתונים יצוין כי הדוח לא כולל את מחוז חוף במשטרה שחולש בין היתר על אזור הגליל המערבי, אלא את הנתונים ממחוז הצפון בלבד. מחוז זה אחראי על אזור העמקים, חלק מהגליל המערבי (עד אזור מעלות), הכינרת, הגליל העליון ורמת הגולן.
מהדוח עולה כי בתחומי מחוז הצפון של המשטרה מתגוררים כ-14% מתושבי ישראל ויותר ממחציתם ערבים. עם זאת, רק כ-12% מהתיקים שנפתחו במשטרה ב-2021 היו במחוז הצפון. (32,582 לעומת 285,987 בכל הארץ). לפיכך, שיעור התיקים שנפתחו באזור זה נמוך משיעור האוכלוסייה.
גם בבחינה של יצירת קשר עם מוקדי 100, עולה כי בשנה החולפת שיעור הפניות של תושבי הצפון עמד על 9% מכלל הפניות ברחבי הארץ - נמוך באופן יחסי לשיעורם באוכלוסייה הכללית. שיעור תושבי מחוז הצפון בקרב מגישי התלונות המקוונות היה נמוך עוד יותר - 4.5% מכלל הפניות.
תיעוד ירי בסכנין

יחד עם זאת, הדוח מצביע על גידול מתמיד במספר הפניות למוקד 100 באזור הצפון בכל הנוגע לעבירות ירי. בין 2017 ל-2020 נרשם הגידול החד ביותר במספר הפניות בתחום זה במחוז הצפון - שם הוכפלו הנתונים מ-1,173 ל-2,383. כל היישובים שבהם נרשמו יותר מ-100 פניות למוקד בשנה הם ערביים, למעט נוף הגליל שמוגדרת עיר מעורבת.
לפי הדוח, חלה במקביל הכפלה במספר עבירות הירי בשנים אלו במחוז הצפון, לעומת גידול של כ-40% בין 2017 ל-2020 בכל הארץ. הדיווחים כוללים בין היתר ירי בחתונות, ירי בשטח פתוח וירי בשטח בנוי. בין 2017 ל-2020 גדל בהדרגה מספר הפניות עקב עבירות ירי בכל הארץ מ-7,231 ל-10,169.
עוד עולה מהנתונים כי בשבעה בתי החולים באזור הצפון - רמב"ם בחיפה, הלל יפה בחדרה, המרכז הרפואי לגליל בנהריה, העמק בעפולה, זיו בצפת, פוריה בטבריה ובית החולים הסקוטי בנצרת - טופלו בין 2017 ל-2020 לא פחות מ-786 נפגעי ירי, 717 מתוכם ערבים. בבתי החולים באזורי המרכז והדרום טופלו באותן שנים 619 נפגעי ירי.

כרבע מהצתות - באזור הצפון

תחומי עבריינות נוספים שבהם עוסק הדוח ובהם יש בולטות לאזור הצפון הם הפשיעה החקלאית, גביית דמי חסות (תחומים שבהם יש חפיפה לעיתים) והצפות. בין 2016 ל-2019 נפתחו כ-37% מתיקי הפשיעה החקלאית במחוז הצפון של המשטרה, שבו קיימים שטחים חקלאיים מרובים באופן יחסי.
עורכי הדוח ציינו כי בנושא סחיטת דמי חסות יש בידי המשטרה נתונים חלקיים. בהיעדר סעיף חוק מוגדר של סחיטת דמי חסות, הנתונים הופקו בצורה ידנית. לפי נתונים אלה, 39% מ-105 התיקים שבהם תועדה סחיטת דמי חסות, נפתחו במחוז הצפון.
בהתייחס לתחום ההצתות צוין כי בין 2010 ל-2021, כרבע מההצתות במדינה אירעו בתחומי מחוז הצפון של המשטרה. רק בכ-0.5% מהן נקבע רקע לאומני. מפיקי הדו"ח הדגישו כי כמעט כל הנתונים בדוח רלוונטיים לתקופה שקדמה להחלטת הממשלה 549 - תוכנית לטיפול בתופעות הפשיעה ואלימות בחברה הערבית 2026-2022.
את "יום הגליל" בכנסת יזמה ח"כ יעל רון בן משה (כחול לבן), והוא נערך בשיתוף שרים, חברי כנסת, אנשי השלטון המקומי, התעשייה והבריאות. המסמך הוכן לקראת דיון שייערך בוועדה לביטחון הפנים בראשות ח"כ מירב בן ארי (יש עתיד), תחת הכותרת "אתגרים מיוחדים של משטרת ישראל ומג"ב במחוז הצפון".
2 צפייה בגלריה
מירב בן ארי
מירב בן ארי
"יש לפעול בצורה אקטיבית על מנת להקטין את הפשיעה". ח"כ בן ארי
(צילום: דני שם טוב/דוברות הכנסת)
ח"כ בן ארי אמרה: "המשטרה ומג"ב מתוחים עד הקצה. במקומות שבהם הפשיעה גבוהה ואחוז הדיווח נמוך יש לפעול בצורה אקטיבית על מנת להקטין את הפשיעה. יש לנו משטרה לוחמת שעושה מאמצים גדולים לצמצום הפשיעה אך היא זקוקה לעוד תקנים ואמצעים מתקדמים.
"באמצעות התוכנית הממשלתית למיגור הפשיעה בחברה הערבית שהעברנו בתקציב האחרון, ובזכות עבודת המעקב שנעשית בוועדה לביטחון הפנים, אנחנו כבר רואים שאנחנו בדרך הנכונה ושנעשות פעולות אקטיביות שלא נעשו במשך שנים רבות".