האיום של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה לתקוף את קפריסין, אם זו תסייע לישראל בלחימה נגד ארגון הטרור הלבנוני, מעורר דאגה באי השכן – שממשלתו מיהרה כבר אמש (יום ד') להבהיר כי אינה מתכוונת להצטרף לעימות בין הצדדים. היום שב והבהיר דובר ממשלת קפריסין כי אין בכוונתה לאפשר למדינה כלשהי לבצע באי פעולות צבאיות, ובמקביל הגיע גיבוי גם מהאיחוד האירופי.
תושבים בקפריסין מגיבים לאיום של נסראללה
(צילום: רויטרס)

"קפריסין היא מדינה שחברה באיחוד האירופי. המשמעות של זה היא שהאיחוד האירופי הוא קפריסין – וקפריסין היא האיחוד האירופי", אמר בתדרוך לעיתונאים בבריסל דובר הנציבות האירופית לענייני חוץ וביטחון, פטר סטאנו. "כל איום על אחת מהמדינות החברות שלנו הוא איום על האיחוד האירופי", הדגיש. יצוין כי קפריסין (החלק היווני שלה) אמנם חברה באיחוד האירופי, אך לא חברה בברית נאט"ו שמספקת ערבויות ביטחוניות מוצקות הרבה יותר.
סטאנו הוסיף כי האיחוד האירופי מביע "סולידריות" עם קפריסין ו"ימשיך לעמוד לצדה", והדגיש כי באיחוד תומכים באופן נחרץ בדבריו אמש של נשיא קפריסין ניקוס כריסטודולידיס. כירסטודולידיס אמר באותה תגובה לנסראללה – שהאשים כי קפריסין מאפשרת לישראל לפעול משדות תעופה לצורך אימונים צבאיים – כי דברי מזכ"ל ארגון הטרור "לא משקפים את המציאות" וכי קפריסין רואה עצמה חלק מהפתרון של הסכסוך ולא חלק מהבעיה שלו.
4 צפייה בגלריה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
צופים בלבנון בנאום נסראללה, אמש
(צילום: EPA / WAEL HAMZEH)
בסוכנות הידיעות רויטרס ציינו כי קפריסין, ככל הידוע, לא מציעה מתקני יבשה או בסיסים עבור צה"ל. עם זאת, בעבר אפשרה קפריסין לישראל להשתמש במרחב האווירי שלה כדי לבצע מדי פעם תרגילים ואימונים אוויריים, אך הדבר מעולם לא קרה בזמן מלחמה. בין קפריסין לישראל שיתוף פעולה ביטחוני, וצה"ל ערך רק לפני שנתיים תרגיל ענק באי.
דובר הנציבות האירופית הוסיף בדבריו בצהריים כי בריסל שותפה למאמצים הדיפלומטיים שמטרתם למנוע הסלמה בין ישראל ללבנון. לדבריו האיחוד מנהל "דיאלוג מתמשך" מול ממשלת לבנון ו"שחקנים אחרים" באזור ובקהילה הבינלאומית. "המטרה היחידה של המגעים הללו וההחלפה הקבועה של עמדות ודעות היא למנוע הסלמה נוספת, בגלל שלאף אחד אין דבר להרוויח מהסלמה אפשרית בין חיזבאללה לישראל", אמר סטאנו.

בסיסי צבא בריטיים, עם "סטטוס אחר"

ההצהרה הזו מטעם הנציבות האירופית מעידה על החשש שעורר האיום של נסראללה, שמקבל אמנם סיקור נרחב בתקשורת הקפריסאית, אבל ככלל נראה שהתגובות לו גם באי עצמו וגם בעולם עדיין מדודות יחסית. כך למשל, בכירים באיחוד טרם השמיעו התייחסות פומבית לאיום. דובר ממשלת קפריסין קונסטנטינוס לטימביוטיס התראיין היום לתקשורת המקומית באי, ואמר כי דברי נסראללה "לא נעימים". הוא הבטיח שהממשלה תנקוט בכל הצעדים הנדרשים, ב"ערוצים דיפלומטיים".
4 צפייה בגלריה
  מפה קפריסין עם שטחי בריטניה
  מפה קפריסין עם שטחי בריטניה
שני האזורים שבהם שולטת בריטניה בקפריסין. "הסטטוס של הבסיסים שם - אחר"
"קפריסין לא מעורבת ולא תהיה מעורבת באף מלחמה או סכסוך. לפיכך, ההצהרות מצד מנהיג חיזבאללה לא תואמות למציאות", אמר דובר הממשלה, תוך הדהוד הצהרתו אמש של הנשיא כריסטודולידיס. לטימביוטיס הדגיש כי הממשלה בקפריסין לא תאפשר לאף מדינה לבצע פעולות צבאיות על האי, אך לצד זאת ציין כי ישנו "מצב מוזר" שבו לבריטניה יש עדיין בסיסים בקפריסין. "יש להם סטטוס שונה" אמר.
קפריסין הייתה עד 1960 קולוניה בריטית, אבל גם כיום הממשלה בלונדון שולטת בשני אזורים באי שבהם יש בסיסי צבא בריטיים – במזרח קפריסין (בסיס דקליה) ובדרום המדינה (בסיס אקרוטירי). מהבסיסים הללו יצאו לא אחת פעולות בסוריה, ולאחרונה גם בתימן נגד החות'ים. לממשלה בניקוסיה אין מילה בנוגע להפעלת הבסיסים הבריטיים.
לאיום של נסראללה התייחס היום גם שר המשפטים הקפריסאי, מריוס הרטסיוטיס, שאמר כי המשרד שלו בוחן ומעדכן "מדי יום" את המאמצים לסיכול פעולות טרור באי. בעבר, נזכיר, דווח כמה פעמים על ניסיונות להוציא לפועל פיגועי טרור נגד ישראלים בקפריסין. "בהקשר לתחום של משרדי, אמרתי שוב ושוב שהצעדים נגד טרור נבחנים ומעודכנים כל העת. מטבע הדברים, גם ההצהרות הללו (של נסראללה) נבחנות, וצעדים רלוונטיים מותאמים באופן יום-יומי על בסיס מידע, התפתחויות והצהרות פומביות מצד שחקנים שונים", אמר.
4 צפייה בגלריה
ניקוס כריסטודולידיס
ניקוס כריסטודולידיס
נשיא קפריסין ניקוס כריסטודולידיס. "אנחנו חלק מהפתרון, לא חלק מהבעיה"
(צילום: Sean Gallup/Getty Images)
במקביל לדברים הללו, בערוץ הסעודי "אל-חדת'" דיווחו אחר הצהריים כי קפריסין – יחד עם בריטניה, ארה"ב וישראל – עורכת כעת "בחינה מקיפה" של האזרחים הלבנונים החיים באי. מקורות עלומי שם אמרו לערוץ כי אלו מהם שקשורים לחיזבאללה "יטופלו כגורמי טרור". המקורות הוסיפו כי "המודיעין הקפריסאי מכין רשימת שמות של לבנונים, איראנים וסורים אחרי נאום נסראללה. יש מידע על כוונת חיזבאללה לפגוע באינטרסים של בריטניה, ארה"ב וישראל וקפריסין מלפני חודשיים".
על רקע האיום של נסראללה, היום נפוצו דיווחים על סגירת שגרירות קפריסין בביירות – אבל בניקוסיה הבהירו שמדובר בסגירה שתוכננה מראש, מ"סיבות מנהלתיות", ליום אחד בלבד. "השגרירות תחזור לפעול כרגיל החל ממחר", אמר שר החוץ הקפריסאי קונסטנטינוס קומבוס בשיחה שערך היום עם מקבילו הלבנוני עבדאללה בו-חביב. גם קומבוס הבהיר שלקפריסין "אין כוונה להיות מעורבת בשום אופן במלחמה המתמשכת באזור". בו-חביב אמר מצדו כי לבנון "סומכת על התפקיד החיובי שממלאת קפריסין בתמיכה ביציבות באזור".

הקפריסאים שחוששים, ואלו שלא: "יש לנו בעלי ברית חזקים"

בעקבות האיום, באתר החדשות הקפריסאי Cyprus Mail ראיינו את הגנרל לשעבר יוהאניס בלאצוטיס, שאמר כי אף שאין להיכנס לבהלה על הממשלה בניקוסיה להיערך לתרחיש חמור. קפריסין, אמר איש הצבא לשעבר, "תמיד צריכה לדאוג ולנקוט בצעדים הנדרשים". הוא הזכיר כי לחיזבאללה יש "צבא חזק" וכי הוא יכול באופן תיאורטי לפגוע באי.
4 צפייה בגלריה
עיתון ב קפריסין עם הדיווח על האיום של נסראללה חיזבאללה
עיתון ב קפריסין עם הדיווח על האיום של נסראללה חיזבאללה
תושב בקפריסין קורא הבוקר בעיתון על האיום של חיזבאללה. "זה מעצבן"
(צילום מסך מסרטון של רויטרס )
"אני רואה באיום הזה אזהרה", אמר. הוא ציין כי ישראל "רוצה לשים סוף לכל הרשע שיש באזור שלה", וכי המשמעות של המצב הזה היא אפשרות למלחמה בעתיד. הוא קרא לאזרחים באי שלא להיבהל, אבל דרש מהרשויות להיערך: "עלינו לשמור על ריסון ולנקוט בצעדי זהירות, אבל נסראללה הוא מנהיג רציונלי, הוא לא יביא את הדברים לכדי קיצון. פגיעה בקפריסין זה כמו לתקוף את מעצמות המערב. זה משהו שהוא ירצה להימנע ממנו. אני חושב שהסיכון הוא כנראה קטן".
בקרב התושבים עצמם, התגובות לאיום של נסראללה מעורבות. פיליוס כריסטודולו, קפריסאי בן 84, התראיין הבוקר לרויטרס במסעדה בניקוסיה ואמר שהוא מוטרד מדברי נסראללה. "זה מאוד מעצבן ומדאיג אותנו, בגלל שבלי שנהיה מעורבים במלחמה בין חמאס לישראל, הם שולחים לנו מסר שהם יפגעו בקפריסין בלי שום סיבה, אם הם יגלו שאנחנו מסייעים לישראל או שבעלי בריתה יתקפו את חיזבאללה. אני חושב שזה לא הוגן כלפי קפריסין, בגלל שהעמדה שלנו היא מאוד ביקורתית. אבל התקווה שלנו היא לא להיות מעורבים במלחמה", אמר.
אנדרס קוקידס, גם הוא בן 84, אמר שהוא עצמו אינו מודאג: "הממשלה שלנו פיתחה קשרים עם בעלי ברית חזקים שמספקים לנו ביטחון, ולכן אנחנו לא לחוצים". סטלה פלאטיני, בת 62, אמרה כי גם היא חשה ביטחון: "הנשיא אמר שאין לנו שום קשר למלחמה. להפך – אנחנו עוזרים להביא שלום לאזור ומספקים סיוע לפלסטינים. בגלל זה אני מרגישה בטוחה בקפריסין".